Jump to content

Langt med 17 Hmr?


Andrikén

Recommended Posts

Kunne godt tenkt meg å prøve 17 Hmr´n på litt krevende hold. Har sett at noen prøver seg på 200-300m med 22lr. Hva tror/mener langholdsfolket er "passe ufornuftig" hold for 17 Hmr? evt. max hold (sef. med sannsynlighet for å treffe)?

 

Er det mulig å høre pling fra 5mm plater på drugt hold med dette kaliberet?

 

Forslag til fornuftige mål, med dimensjoner.

Link to comment
Share on other sites

Må vere vindstille om du skal skyte på hold over 200m med .17HMR, egentlig på 200m og etter mine erfaringer ivertfall. Blir nok heller ikke store "lyden" på 5mm's gonger, tror jeg...

 

Men 200m er ikke helt urealistisk :wink:

Holder sikkert med en helt standard .22lr selvanviser på 200m.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å teste ut .17 HMR på 200 meters bana til sommeren. Eg også trur at det bør ikkje være så voldsomt med vind, før at den raser ut i spredning. Men det er jo alltid artig å teste det ut. Har sjekka med min .22 LR på 200 m, og det var den gongen ganske dårlig. Men trur det var takka væra dårlig avtrekk, og dårlig ammo. Skal teste med den også til sommaren. :)

Link to comment
Share on other sites

Ved vindstille går det ett stykke ut, har truffet på 300m med både 22lr og 17hmr. Men hørte ikke noe som helst. Derfor er jeg ute etter selvanviser for 22wmr og ned, som virker på 200m +.

 

Prøvde vanlig 22lr selvanviser på 100m med 17hmr, og det var nr før mos (hissig den lille rakkeren). Men på litt lenger hold er det verre når målet blir så lite.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om 200m er fornuftig hold å begynne med, så får jeg se hvilke erfaringer jeg sitter igjen med etter hvert.

Burde være mulig å finne egnede steder til 200m "bane".Da slipper jeg kansje å dra langt, 300-400m "baner" i nærområdet kjenner jeg ikke til ennå.

Takker for svar så langt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Ved vindstille går det ett stykke ut, har truffet på 300m med både 22lr og 17hmr. Men hørte ikke noe som helst. Derfor er jeg ute etter selvanviser for 22wmr og ned, som virker på 200m +.

 

Hva med å prøve polert stål eller aluminium? I alle fall i solskinn, så bør selv små bevegelser på plata bli synlig gjennom reflekser. Lette nok plater vil være følsomme for vind, men det er i alle fall en tanke... Oppolering etter samme takt som en maler over normale gonger på de druuuge holda.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

I dag hadde jeg første forsøk på langhold med 17Hmr´n. Jeg tenkte jeg skulle se hva jeg kunne få til på litt avstand, så derfor "holdt" jeg over. Jeg hadde på forhand sjekket litt ballistikk på Normas kalkulator, med ball.koff. fra Vingemutterens innlegg i denne tråden "Sikker bakgrunn ved toppjakt". Fant ut at kulefallet ville bli (ca) 125cm ved 300m når våpnet er innskutt på 100m.

 

normal_Bilde019.jpg

Standplass 305m.

normal_Bilde018.jpg

3 skudd (lappet) fra ca 230m(*), siktet midt på pappen i høyde med planken.

normal_Bilde020.jpg

5 skudd (lappet) nede ved/i planken, forsøkte fremdeles å sikte midt på pappen men over skiva, ca. 20cm opp. Avstand ca 305m, (*) i følge norgeibilder.no.

 

Det kan være fristende å forsøke å få klikket seg inn, for å kunne holde rett på, men da trengs det vel en skinne av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

det der var ikke ille, ser jo det att 17 HMR er brukanes til kråke ut til ca 200M

Du må lage deg en klikktabel, så blir ting morsommere.

Når du får laget klikktabell og så finner du ut hvor langt du kan skyte med den kikkeretn du har uten skinne.

Vil ha en sån jeg også.

Link to comment
Share on other sites

heller ikke store "lyden" på 5mm's gonger, tror jeg...

Bare tro du, .22LR på 10mm Hardox høres fint på 300m

 

Men en grei "fattigmanns" hurtig-gong for slike kalibre er å henge et stykke bordkledningsbord, eller 10-15mm kryssfiner i ei snor, det sier "Pokk" så det høres godt, og svinger som bare det.

 

brukanes til kråke ut til ca 200

Med den presisjonen der (@200m) synes jeg ikke det ser ut som det er "brukanes til kråke ut til ca 200".

Da er isåfall min .223 "brukanes til kråke" godt forbi 600m, :lol:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, de blir svære noen steder.

 

K

 

 

Og mannen han gjekk seg i vedaskog,

Hei fara, i vedaskog.

Da sat det ei kråke i lunden og gol.

Hei fara. Faltu riltu raltura.

 

Og mannen han tenkte med sjølve seg

Hei fara, med sjølve seg

«Eg trur no den kråka vil drepa meg.»

Hei fara. Faltu riltu raltura.

 

Og mannen han spente sin boge for kne

Hei fara, sin boge for kne.

Så skaut han den kråka så ho datt ned.

Hei fara. Faltu riltu raltura.

 

 

Så spente han føre dei folane tolv.

Hei fara, dei folane tolv.

Så køyrde han kråka på lovegolv.

Hei fara. Faltu riltu raltura.

 

Av tarmane laga han tolv par reip.

Hei fara, tolv par reip.

Og klørne dei brukt’han til møkkagreip.

Hei fara. Faltu riltu raltura.

 

Av skinnet så laga han tolv par skor,

Hei fara, tolv par skor.

Det beste paret det gav han til mor.

Hei fara. Faltu riltu raltura.

 

Av augo så laga han stoveglas,

Hei fara, stoveglas.

Og nakken den sett’han på kyrkja til stas.

ei fara. Faltu riltu raltura.

 

Av nebbet så laga han kyrkjebåt,

Hei fara, kyrkjebåt,

så folk kunne ro både til og frå

Hei fara. Faltu riltu raltura.

 

Og munnen den brukt’han til’ mala korn.

Hei fara, mala korn.

Og øyro dei hadd’ han til tutarhorn.

Hei fara. Faltu riltu raltura.

 

Og kjøtet det salta han i tynner og fat.

Hei fara, i tynner og fat.

Og tunga den hadde han til jolemat.

Hei fara. Faltu riltu raltura.

 

Og hjartet det sette han på fiskekrok.

Hei fara, på fiskekrok.

Og ingen har sett slik ein fisk han drog.

Hei fara. Faltu riltu raltura.

 

Og da det ikkje var meire å ta;

Hei fara, var meire å ta,

så drog denne kar’n til Amerika.

Hei fara. Faltu riltu raltura.

 

Og den som’kje kråka kan nytta så,

Hei fara, kan nytta så.

Han er ikkje verd ei kråke å få.

Hei fara. Faltu riltu raltura.

Link to comment
Share on other sites

@ neon77, jeg lurer på om det går å skyte på korte hold med tiltet skinne, sikkert ikke noen fasit her men hva er generell erfaring fra dere med tiltet skinne?

Fra der kikkerten er innskutt i dag må jeg opp ca 180 klikk for å skyte ut til 300m, dette vet jeg ikke om lar seg gjøre. Derfor blir vel det det neste jeg må finne ut av.

Jeg er, som dere sikkert forstår, i startfasen av å prøve å skyte "langt" med fint kaliber. Og har heller ikke erfaring fra annen langholdsskyting.

 

 

 

Rettet skrivefeil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig går det an å skyte på korte hold med tiltet skinne. Jeg skyter fra 10 til 400m med min .22LR. @400 er mere "area denial"/"harassment fire", men kule kommer fram med et slags middeltreffpunkt.

 

Ideen med tiltet skinne er følgende:

Med parallell montasje er kikkert og løp parallelle, siden kula begynner å falle tvert, så vil en slik montasje medføre at kikkerten må skrus OPP fra senter, for å treffe, på enhver avstand.

Med tiltet skinne tilter en kikkerten nedover, slik at en må skru NED for å treffe på de nærmeste avstandene. Skinna jeg har S&Len er så nære dette som fornuftig er - det er kun få klikk igjen nedover @100m med "jaktkikkert", med "taktisk" kikkert er det masse igjen.

 

Ideelt så er skinna tiltet akkurat så mye at en skrur kikkerten "i bunn", på det korteste holdet det er aktuelt å skyte på. Dette er noe mer komplisert for .22LR da kulebanen er så krum at en får litt rare innstillinger, ala samme innstilling for 15 og 120m eller noe sånt... For sentertent og .17 skulle ikke det ha noe betydning.

"20moa" (altså 1/3°) skinne kommer mest av at det er akkurat nok til å få .308 til 1000yds, med de fleste kikkerter, mens en samtidig kan skru ned til 100yds.

 

Er skinna tiltet for mye ift. kikkerten kan du ikke skru nok ned på korte hold.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, de blir svære noen steder.

 

K

 

 

Og mannen han gjekk seg i vedaskog,

Hei fara, i vedaskog.

 

«Eg trur no den kråka vil drepa meg.»

 

Og mannen han spente sin boge for kne

Hei fara, sin boge for kne.

Så skaut han den kråka så ho datt ned.

 

Altså, dette må vel være brudd på forumreglene. Er vi tjent med slik forherligelse av buejakt? Eller er det forresten reell jakt? Det kan se ut som kråka ble skutt i selvforsvar. Da må det være betimelig å spørre om våpen er benyttet til det formål man fikk ervervstillatelse. Jeg kan heller ikke skjønne noe annet enn at anslagsenergien i våpenet er langt under forsvarlig for et så stort vilt.

 

Vigg 8)

Link to comment
Share on other sites

han spente sin boge for kne

Må vel være en armbrøst, de omtales som bue de også i gammelt norsk, evt. låsbue på litt fint. Ble brukt til jakt til lenge etter at skytevåpen ble tilgjengelig. Bla. på hval.

 

Utnyttelsen av fallet er vel et eksempel til etterfølgelse, og noe for tråden "trofe eller kjøtt" :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

hang ei utslitt steikepanne på et stativ på 185m hold når jeg var på hytta forrige uke og skaut litt på denne.

Var fint mulig å høre et "klask/kloing" ved treff på denne. Det var dessuten veldig lett å se treffpunktene da det ble fine "roser" da belegget slapp en liten cm rundt hullet...

Blåste 4-5m/s så var vanskelig å få samling på skuddene... Om jeg husker riktig så justerte jeg ikke mer enn 1.2 mrad (dvs ca 20cm fall på kula) på dette holdet...

 

forøvrig - fikk litt sjokk når jeg skulle hente panna og oppdaget at både V-max og FMJ hadde rast rett gjennom stekepanna!!

 

en dag det er lite vind skal jeg absolutt prøve enda lengre hold :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...