Jump to content

Hvilken Baikal er den?


Falk_1

Recommended Posts

Hei,

Har kjøpt en gammel Baikal hagle fra 80 tale i følge selgeren.

Haglen er 12/76 med fast choke(full og 3/4 trangboring), en avtrekker og ingen løpsvelger. 

Klarer ikke å tyde modellen helt for å finne om info som er jeg fikk er riktig (kammer, trangboring og produksjonsår) .

Vet heller ikke om det er godkjent for stål ammo, selgeren har skutt mye stål og fikk en del stål ammo med haglen.

Har søkt MP-27M-1C men finner ikke samme hagle, legger ved noe bilder og håper at noen kan hjelpe 🙂

 

20201029_122826.jpg

20201029_122804.jpg

20201029_212949.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vel stått "Made in USSR" viss den var produsert før 1991.

 

En kompis av meg hadde Baikal med en avtrekker, og for å skyte det trangeste løpet først dyttet han avtrekkeren litt fram før han avsikret og skjøt.

 

Den generelle regelen var at en ikke skulle bruke stålhagl i trangere løp enn 1/2. Unntak finnes selvfølgelig.

 

Demonter og ta noen bilder av "innsida". Er nok litt tall og info på den delen av pipene som ikke er synlig når hagla er montert sammen.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Haavard said:

Sovjetunionen var som navnet sier en union. Det er vel ikke utenkelig at russerne kan ha skrevet Made in Russia på det de produserte?

Men det gjorde de ikke. De skrev Made in USSR sålenge unionen eksisterte.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AKL said:

Lurer på om den kan ha hel og halv trangborring ettersom det står 1,0 og 0,5 ?

 

Det er også en tydelig F foran 1,0 og en utydelig M foran 0,5. Full og Modified, så du har nok rett.

 

Det er helt trygt å bruke bly i begge løpene.

Edited by Tikka 512
...
Link to comment
Share on other sites

Meget takk!

Nå vet jeg at det er full trangboring oppe og og halv nede.

10 hours ago, Jegerbombom said:

Skriv: ij 27m 1c i søket ditt så finner du den og masse info om den

Mulig jeg er helt elendig å google, men finner ikke ij 27m 1c. Er mye om IZH og MP.

 

9 hours ago, Lille Arne said:

Det halvmåneformede merket foran 65mpa er et russisk kvalitets/standardiseringsmerke som ble tatt i bruk fra 1993. Siden det står ИЖ og ikke MP, er børsa produsert før 2008.

Så du mener at den er produsert mellom 1993-2008 og ikke fra 80 talle som jeg ble fortalt? noe eksakt år er mulig å vite kanskje?

Har tenkt å kontakte Baikal nettsiden, men alt på russisk og umulig å finne fram.

 

4 hours ago, Tikka 512 said:

Det er helt trygt å bruke bly i begge løpene.

Supert! men hva med leirdue stål ammo? 

Og det er fyfy og bruke jakt stålammo i begge løp?

Link to comment
Share on other sites

Ij og IZh er to forskjellige måter å skrive det russiske fabrikknavnet på med latinske bokstaver, og siden 2008 bruker de MP som modellnavn, så Ij-27, IZh-27 og MP-27 er samme børse.

 

1993-2008 er så godt som jeg greier å plassere den. Hadde den vært fra 80-tallet hadde merkingen vært annerledes. Jeg mener at flere her inne har skrevet til Baikal på engelsk og fått produksjonsår på våpen derfra, prøv quality@baikalinc.ru   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tikka 512 said:

Leirdueammo skal nok gå bra i det åpneste løpet.

Jaktammo med stålhagl: Som du selv sa "65 MPa". Se om det står noe på patronpakkene.

Takk for svar. Så det er mulig å bruke stål ammo.

Er sånn fersking så beklager om jeg stiller dumme spørsmål, Skal det stå på alle patronpakker anbefalt trykk? 

Har nå en del løse stål patroner uten pakker, er det mulig å finne ut om jeg kan bruke de eller ikke? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...