Jump to content

Arela per rådyr?


flens

Recommended Posts

I Tysvær, som ikke er så vanvittig mange steinkast fra Jæren (eller JO! Mange steinkast, men ikke så mange mil da...), har vi grensen på 500 mål utmark / ubebodd område, sammenhengende.

 

I storvaldet har vi fått redusert grensen på hjort fra 1000 til 600 mål etter press mot kommunen.

 

Neste dyr trenger da sine respektive 500 mål (600 på neste hjort) osv.

 

Alt du trenger å vite om det får du besvart av han som styrer kvotetildelingen i din kommune.

Eller kanskje det er et hunkjønn?

Link to comment
Share on other sites

I Tysvær, som ikke er så vanvittig mange steinkast fra Jæren (eller JO! Mange steinkast, men ikke så mange mil da...), har vi grensen på 500 mål utmark / ubebodd område, sammenhengende.

 

I storvaldet har vi fått redusert grensen på hjort fra 1000 til 600 mål etter press mot kommunen.

 

Neste dyr trenger da sine respektive 500 mål (600 på neste hjort) osv.

 

Alt du trenger å vite om det får du besvart av han som styrer kvotetildelingen i din kommune.

Eller kanskje det er et hunkjønn?

 

er ikke helt sikker på kjønne:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et terreng syd for Egersund på 993da. Der har jeg felling på 1 dyr pga 500da pr dyr.

Kjører du 2 km til mot egersund er det 250da pr dyr....

Hvordan dette er på Jæren vet jeg ikke.

er i hå kommune :) tror det er 500 per dyr.. men er usikker på neste dyr ijenn

Link to comment
Share on other sites

hvor stort areal kreves for å felle 1 rådyr på jæren??? er det samme anntall på dyr nummer 2 eller stiger det da

 

Dette var jo langt fra vanskelig å finne...

 

"Forskrift om adgang til jakt etter elg, hjort, rådyr og bever, Sandnes, Stavanger, Haugesund, Bjerkreim, Hå, Klepp, Time, Gjesdal, Sola, Randaberg, Forsand, Strand, Hjelmeland, Suldal, Sauda, Finnøy, Rennesøy, Bokn, Tysvær og Karmøy kommuner, Rogaland."

 

http://www.lovdata.no/for/lf/mv/xv-20010504-0529.html

Link to comment
Share on other sites

hvor stort areal kreves for å felle 1 rådyr på jæren??? er det samme anntall på dyr nummer 2 eller stiger det da

 

Dette var jo langt fra vanskelig å finne...

 

"Forskrift om adgang til jakt etter elg, hjort, rådyr og bever, Sandnes, Stavanger, Haugesund, Bjerkreim, Hå, Klepp, Time, Gjesdal, Sola, Randaberg, Forsand, Strand, Hjelmeland, Suldal, Sauda, Finnøy, Rennesøy, Bokn, Tysvær og Karmøy kommuner, Rogaland."

 

http://www.lovdata.no/for/lf/mv/xv-20010504-0529.html

det er vel det forumet er til? å spør vist man lurer på noe? står ingenting her åm dyr nummer 2.. er det da 500 mål på neste også?

Link to comment
Share on other sites

hvor stort areal kreves for å felle 1 rådyr på jæren??? er det samme anntall på dyr nummer 2 eller stiger det da

 

Dette var jo langt fra vanskelig å finne...

 

"Forskrift om adgang til jakt etter elg, hjort, rådyr og bever, Sandnes, Stavanger, Haugesund, Bjerkreim, Hå, Klepp, Time, Gjesdal, Sola, Randaberg, Forsand, Strand, Hjelmeland, Suldal, Sauda, Finnøy, Rennesøy, Bokn, Tysvær og Karmøy kommuner, Rogaland."

 

http://www.lovdata.no/for/lf/mv/xv-20010504-0529.html

det er vel det forumet er til? å spør vist man lurer på noe? står ingenting her åm dyr nummer 2.. er det da 500 mål på neste også?

 

Jaja, det var bare en lang tråd før noen kom på å sjekke lovdata. Minsteareal gjelder for hvert dyr, ja. Om det er 500 dekar, må en ha 500 dekar for det første, og nye 500 for nr. 2. Normalt sett. Så er det gjerne slik at eiendommene er organisert i storvald/tildelingsområder, som søker kommunen om ei kvote eller kvotefri tildeling etter bestandsplan. Da er det styret eller årsmøtet i storvaldet som fordeler den tildelte kvota, eller setter ei kvote (eller bestemmelser) for kvotefri jakt. Det trenger ikke nødvendigvis å gå etter bare areal. F.eks kan man tildele mye dyr til eiendommer/jaktfelt med høy stamme og færre dyr til eiendommer/jaktfelt med lavere stamme. Man kan forsåvidt også gjøre andre vurderinger, f.eks at man i ett område jakter lite og aldri skyter mer enn et par dyr selv om man har areal til det dobbelte, mens man i andre områder jakter mye og aldri har nok dyr på kvota.

 

Men om en er uorganisert, må en søke direkte til kommunen, og får da vanligvis tildelt dyr etter minstearealsbestemmelsene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser jo at Randaberg er en av de "snille" kommunene. Jeg har ett dyr der på ett terreng på 180 dekar. Men jeg mottok desverre ett brev med løyve jeg fikk nå i vår, om at kommunen vurderte å doble arealkravet. Altså til 300 dekar. Så hvis de gjør det, mister jeg dette dyret. Hvis jeg ikke klarer å bli kjempe godvenner med nabobøndene. Problemet er bare at jeg er kjempe uvenn med den ene. Han truet med alt fra å slite ørene av meg, til å trekke meg for retten , hvis jeg ikke sluttet med dette å drepe rådyr i nabolaget hans. Får nok ikke noe julekort av han i år heller.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser jo at Randaberg er en av de "snille" kommunene. Jeg har ett dyr der på ett terreng på 180 dekar. Men jeg mottok desverre ett brev med løyve jeg fikk nå i vår, om at kommunen vurderte å doble arealkravet. Altså til 300 dekar. Så hvis de gjør det, mister jeg dette dyret. Hvis jeg ikke klarer å bli kjempe godvenner med nabobøndene. Problemet er bare at jeg er kjempe uvenn med den ene. Han truet med alt fra å slite ørene av meg, til å trekke meg for retten , hvis jeg ikke sluttet med dette å drepe rådyr i nabolaget hans. Får nok ikke noe julekort av han i år heller.....

 

Og hadde det vært storvald i området, hadde eiendommen hans gått inn i arealgrunnlaget og tildelinga han ikke benytter seg av ville fordeles på de andre jaktfeltene/eiendommene. Det er jo forsåvidt rett og rimelig også, at viltet skal beskattes like mye om det jaktes på hele eller bare deler av arealet.

 

Nå er det forsåvidt rimelig håpløst (i mine øyne) med minsteareal på rådyr, all den tid rådyrstammen varierer så mye fra år til år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...