Jump to content

Jaktkuler til 6.5-284/6.5-06


THS

Recommended Posts

Har planer om å jakte hjort, rein og rådyr med en 6.5-284 og lurer på om noen har erfaring med gode og presise jaktkuler til disse "kjappe" 6.5´ene?

 

Swift 140grs. er vel den første jeg tenker på, men så spørs det om presisjonen holder mål da...

 

Riflestigningen i våpnet er 1:8.5

 

 

Erfaringer fra 6.5-284 og 6.5-06 brukere mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

North Fork, gikk som ei stråle i min -06, men de kulene er vanskelige å få tak i.

Velg kuler som tåler en trøkk, som; swift, Barnes TSX, oryx, core lock ultra, osv. Men det skjønner du sikkert allerede. Jeg har ikke jaktet så mye med 6,5-06'n min......ennå. Den får nok bruke opp den beste presisjonen sin med match-kuler, først, så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Ja, North Fork er vel ikke å skaffe her i landet lenger?

 

Tenkte også på Swift 140grs. men er litt usikker på presisjonen. Oryx blir kanskje litt for bløt for disse hastighetene, samt muligens litt for lang for 1:85 snurr?

 

Jaktkuler er vanligvis såpass dyre at det er begrenset hvor mange ulike typer jeg kan ta meg råd til å teste...

 

Andre erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Eg har prøvd North Fork i 6,5-06, og de blei for blaute. De såg ut som ein ball etter å ha blitt skutt i hjort. Eg bruker de i 6,5X55 og er storfornøyd, kjøpte kuler i sommer hos Jaktdepotet. Har skutt mange dyr med Oryx og de fungerer utmerket. Har ca 870m/s i utgangshastighet

Link to comment
Share on other sites

forsøkt mega 150(155??) gr i min på et rådyr på 155m. Det ble et stort hull i det ja. Bruker 130gr swift scirocco nå. Kun testet sistnevnete i rev på 200 m. Bra samling i scirocco da!! Velg kuler som holder sammen på rådyr. A-frame samlet dog ikke i min 6,5-06, heller ikke i to andre 6,5-06 rifler :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hei--

Erfaring meb 6,5-06 er litt liten,men noen dyr er det blitt.Har brukt oryx på rein,3 stk skutt bra slakt og en grei jobb-

Brukte lapua Mega i fjor..exploderte i skinnet,reinen ble ikke skutt,den ble slått ihjel,skutt 2 hjort med Tonheim---meget bra---

 

Kan du si noe om hvilken kule og kulevekt du har brukt? Finner bare lette kuler på sida der... Tonheim kuler altså..

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

ettersom tråden er gammel og "død" låner jeg den for å stille et spm ;)

 

Er det noen som har testet 6,5-06 på elg? Er det lite egnet pga hastigheten?

Kan den lades i hastigheter som gjør den bedre på elg?

 

PS. Ønsker ingen "6.5 vs elg diskusjon"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har skutt 3 elg med 6,5-284, to med TSX og en med 140 gr Partition. Med Partition gikk kula gjennom begge bogene og gav gjennomskudd på en liten okse på ca 30 m hold. Til tross for andres erfaring med samme kule er dette det fineste slaktet jeg har sett der dyret har vært skutt i bogen, ikke noe blodslått eller maltraktert kjøtt, ikke noe blod mellom hinnene.

På de to jeg skjøt med TSX (3 skudd tilsammen) fikk jeg to gjennomskudd og en kule som gjemte seg et sted i innvollene etter å ha gått inn rett forfra.

TSX holder definitivt sammen i 6,5-06-hastigheter selv på elg.

 

Har brukt TSX i .260 Rem også på elg, har funnet igjen alle tre kulene i skinnet på baksida av dyrene. Den ene ble bøyd da den traff bogbenet på inngangssida litt skrått og endret litt retning, men den virket da likevel. Kanskje litt for lang kule til .260en min, men har virket upåklagelig i 6,5-284en. (Men to dyr er selvfølgelig ingen stor erfaringsbase...)

Link to comment
Share on other sites

Bra samling i scirocco da!

Fikk jeg også, første 5 skudd uten sammenhengende papir mellom :D , bedre en matchkulene!, men etter rundt 30 skudd begynte det å balle seg til - årsak, veldig mye mer mantel enn jeg har sett noengang før. Er det løpet mitt som begynner å se slutten, eller mantler disse kulene mer enn andre?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bra samling i scirocco da!

Fikk jeg også, første 5 skudd uten sammenhengende papir mellom :D , bedre en matchkulene!, men etter rundt 30 skudd begynte det å balle seg til - årsak, veldig mye mer mantel enn jeg har sett noengang før. Er det løpet mitt som begynner å se slutten, eller mantler disse kulene mer enn andre?

 

K

 

De kulene skall mantle mer en vanlig, sikkert ingen ting galt med rifla.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i år brotsjet opp min 6.5x55 til 6.5x65RWS, dette skal tilsvare 6.5-284, og faktisk være hakket hvassere. Jeg har skutt nesten 1000 skudd nå, med Nosler Accubond i 130 og 140 gr. Utrolig bra presisjon, og god fart med begge kulene. Leste i Jakt at Accubond var den beste elg kula i 6.5

Må nok vente til 10 sept før jeg kan fortelle om hvordan disse kulene oppfører seg i hjorten, men jeg er veldig spent. 130 gr har 940 sek/m og 140 gr har 915 sek, i 57cm løp. Skal ha nytt løp etter endt jakt, da blir det vel et løp mellom 60 og 70 cm, for optimal utnyttelse av denne patronen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i år brotsjet opp min 6.5x55 til 6.5x65RWS, dette skal tilsvare 6.5-284, og faktisk være hakket hvassere. Jeg har skutt nesten 1000 skudd nå, med Nosler Accubond i 130 og 140 gr. Utrolig bra presisjon, og god fart med begge kulene. Leste i Jakt at Accubond var den beste elg kula i 6.5

Må nok vente til 10 sept før jeg kan fortelle om hvordan disse kulene oppfører seg i hjorten, men jeg er veldig spent. 130 gr har 940 sek/m og 140 gr har 915 sek, i 57cm løp. Skal ha nytt løp etter endt jakt, da blir det vel et løp mellom 60 og 70 cm, for optimal utnyttelse av denne patronen.

 

Ikke for å pirke, men du bruker vell ikke 130 grainern på storvilt (hjort, elg og rein)?

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo hende, vi får se. 130 gr kule i 940 m/sek, klarer kravet til anslagsenergi uten problem, men jeg ser hvor du vil, så jeg skal ikke lage noen diskusjon ut av dette :)
Om ikke annet kan man jo søke, stod noe om en med 240Wby(maxkulevekt, det jeg har sett av fab patroner, 100grs.) som hadde fått lov å bruke den til villreinjakt, i ett av jaktbladene for en del årsiden. Var vist noe om at den hadde klart kravet den gang det ble målt på 300m og ikke hundre som i dag.

 

Ellers er det jo merkelig få som tar seg nær av alle som ikke klarer kravet til anslagsenergi med lovlig kulevekt.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo hende, vi får se. 130 gr kule i 940 m/sek, klarer kravet til anslagsenergi uten problem, men jeg ser hvor du vil, så jeg skal ikke lage noen diskusjon ut av dette :)

 

Som Xprez sier så er ikke denne godkjent til storvilt. Minimum kulevekt er 9 gram (139 grs) dvs at din kule er 0,6 gram for lett. Bare til opplysning. Til rådyr er den mer enn godkjent :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei, den gjør nemlig ikke det. Det hjelper svært lite når kula ikke er lovlig på norsk storvilt og å insinuere ulovligheter på et offentlig forum er ikke det smarteste.....

 

 

Nå har vel ikke jeg sagt noe om at jeg SKAL bruke den til hjortejakt. Skal jakte rådyr seinere i høst, og det var der den var tiltenkt da. Kula har forøvrig en anslagsenergi på over 3200 Joule på 100 meter, kravet er vel 2700 joule, så da holder den vel kravet. Men vektmessig er den for lett. Men jeg tror ikke en hjort eller en elg hadde merket forskjell på 130 eller 140 grain, den hadde vel dødd like seint/fort av begge.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Nå har vel ikke jeg sagt noe om at jeg SKAL bruke den til hjortejakt. Skal jakte rådyr seinere i høst, og det var der den var tiltenkt da. Kula har forøvrig en anslagsenergi på over 3200 Joule på 100 meter, kravet er vel 2700 joule, så da holder den vel kravet. Men vektmessig er den for lett. Men jeg tror ikke en hjort eller en elg hadde merket forskjell på 130 eller 140 grain, den hadde vel dødd like seint/fort av begge.

 

Joda, annslagsenergien i joule holder den nok lett. Du kan jo evt. gjøre som noen over og søke om disp DERSOM du HAR lyst til å bruke den på 130 grain. Men det var bare dette med å blande inn ulovligheter... Ingenting annet. Mener å ha lest noe om det i forumreglene...;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...