Jump to content

Tanker rundt systemrifler (links)


fat_dog86

Recommended Posts

Nå er jeg lei av Savagen! Etter en tids bruk, og en del polering av sluttstykkegange, så svarer den fortsatt ikke opp til forventningene. Mangelen på syring av sluttstykket gjør at det "gnager" seg fast i bakre del av låskassa når en skal føre det fram, så lenge en ikke er syle presis i føring (Bortskjemt av AZ1900 kassa tro? Angrer litt på at jeg solgte den, men den var for tung, og stokker var ikke å få tak i).

 

Den har fått kortest mulig løp og a-tec tmm-5 demper og Docter 2.5-10x48 i Leupold std ringer på toppen. Planen var McM hunters Edge stokk, men jeg føler ikke børsa er verdt å bruke så mye penger på. Ikke når jeg ikke blir komfortabel med boltgangen, og atpåtil magasinet liker å få matefeil. Har også kamringsproblemer med litt butte kuler (lapua mega)... Og denne gangen har jeg innsett at løst magasin er tingen.

Den funker "godt nok" til at jeg kan leve med den til jeg har råd til den børsa jeg har "lyst" på. Så det er åpenrom for langsiktig planlegging...

 

Kan hende Savagen får en Choate varmint stokk og et grovt 22-250 løp etter hvert, men det er ikke topp på den økonomiske prioriteringslista. Eller kanskje 6,5x47 som langholdsbørse!? Hmmm.... Det tanken en annen gang!

 

Det som er saken nå er nytt jaktjern. Kriteriene er de samme som jeg trodde Savagen (308 win) skulle innfri:

- lett (under 3 kg uten kikkert og demper)

- kort kasse

- kort løp (47 cm) og demper (a-tecen jeg har fra før)

- allround kikkert (Docteren kommer til å følge over, kanskje i annen montasje?)

- rustfritt løp og syntstokk

- løst magasin

- lovlig på alt norsk vilt

- LINKS låskasse! (her er største begrensningen!)

Billig var ett av toppkriteriene, men jeg har sårt lært at en får hva en betaler for…

 

Om den annonserte våpengarderoben eller gestapo-holdningen på det blåskjortekammeret hjemme er største bøygen vet jeg ikke, men har i alle fall også begynt å tenke på SYSTEMRIFLE… Da blir det vel med en gang lang låskasse?

Tanken virker veldig forlokkende, så jeg velger å leke litt med den ideen først:

 

Blaser er jeg skeptisk til, uten å noen gang ha tatt i en. Den har vel gjerne ikke løst magasin, og prisene på løp overgår uansett prisen på ei gjennomsnittlig rifle med fast løp.

 

Sauer 202 er meget aktuelt. Men den lette kassa kommer vel ikke frest for sluttstykke på venstresida? Kanskje i tyngste laget med std kassa, men skitt – la gå.

 

Schultz & Lasen M97 er også et alternativ. Men her mangler syntstokker fra fabrikk. Noen som lager?

 

Røssler Titan. Lite aktuell. Bla fordi de minste kalibrene bruker anna sluttstykke (3 mot 6 klakker), og utvalg av stokker.

 

Mauser M03, er dyr. Den er tung, og fåes vel heller ikke med synthstokk?

 

Heym SR21/30. Samme som mauser.

 

Voere LBW virker veldig forlokkende. Både lett, fin og ikke så alt for dyr heller. Skal være noen av de i Mosjøen, så jeg må prøve å spore opp ei og få tafset litt på i juleferien. Hørt lite om dem, men på papiret virker de veldig kurant! Står egentlig mest mellom den og 202…

 

Det vil da i første omgang være aktuelt med en lett synthstokk, og 47 cm, aller helst flutet pipe.

Kaliberet må holde storviltkravet, men skal ikke være noen optimalisert elgdødare i denne omgang. Småvilt (matvilt) og mellomstort primært. Tenker den bør sende 140-150 grs kuler, diameter av ubestemt diameter. Men hylsebunn bør passe i et sluttstykkehode, som også tar en varmintkaliber, og gjene en grov elgvelter i tillegg, slik at sluttstykke og gjerne magasin kan være felles for hele ”serien” etter hvert som jeg fyller på med flere løp. Det første som slår meg er 7mm-08 (med 22-250 løp og 358 win etter hvert).

Men de fleste systemrifler har vel gjerne lange låskasser, så da er plutselig fordelen med korte patroner borte. Eller tar jeg feil? Med lang kasse vil trauste 6,5x55 være perfekt som allrounder, selv om den er tilsom mot storviltkravet med så kort løp. Men hva annet går i den støtbunnen?

 

Med tid vil det da utvides med min to ekstra løp, i alle fall en kikkert til, og antakelig en grøvere stokk.

Men da begynner det jo fort å nærme seg prisen på et par-tre komplette våpen igjen! Hmmm...

 

Ble sent dette, så jeg har glemt hva jeg egentlig skulle spørre om i bånn her. Frustrert over å være linksskytter er jeg i alle fall. Det beste hadde vært om lånekassen kunne ha tredobblet stipendet, og POD sluttet å pønske ut all fanskapet sin, slik at en kunne hatt plass, råd og tillatelse til litt av hvert i skapet.

 

Kom med innspill - god natt!

 

EDIT: Har nå lest testen i Jakt. Og der falt den planen... Eneste som holder mål i presisjon ved pipebytte er jo Blaser. Den er for dyre løp til, og har atpåtil bare blindmagasin. Da må det bli flere rifler. Savagen kan som nevnt da bygges om til enten varmint eller brukbar langholdsbørse. Der kunne jeg like gjerne klart meg med en enkeltskuddsmekanisme, og da er det jeg misliker med den ikke et problem lengre.

 

Da er jeg tilbake der jeg startet, en allrounder i denne omgang. Helst med kort kasse, men det var denne 6,5x55en. Å slippe å lade treningsammo er forlokkende, men det er fortsatt en "kort ytelse" liggende i ei lang kasse...

 

- kort rem 700 bdl links

- McMillain Hunters Edge

- flutet rustfri 19mm pipe, kappet på 47cm med A-tecen frampå.

- Docteren får være med

 

Eventuelt med tiden:

- ny sikring

- lettere montasje

 

Kaliberet kan få være 308. Eller kanskje utvide halsen på hylsene og få ei 338 pipe? Hmmm. Tilbake i tenkeboksen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er litt jeg ville sjekket ut var jeg deg. Saueren er å få på hjelpemiddelsentralen, og burde være å oppdrive med sleiva i feil hånd også her i riket?

Eller så har du sako, kjøp en brukt forester i 308 og sleng på et HT skjefte, så kan du supplere med alt du vil fra 22-250 til 358win. Samme er tilfellet for finnbear.

 

Vil du derimot ha EN rifle der du kan skru løp og mikse og trikse nesten alt du vil, samtidig som den er lett.

Kjøp deg en kongsberg 393 magnumkasse i links med to sluttstykker; et for std bunn og et for patroner med magnumbunn. Tilpass et HT skjefte og vips har du et lett utgangspunkt på snaue to kg. Så kommer løpsvekt i tillegg. Fordelen er at det er lett å skifte løp, og du får kjøpt billige løp rett fra fabrikk, dvs alt fra 22-250 til 358norma mag. Å skifte løp i kongsbergen fordrer svært lite tankekraft. I min skifter jeg løp uten å ta kassa ut av stokken, og gjør det dermed omtrent like kjapt som de med blaser. Rett inn montasjer av qrw type eller lignende og du vil oppleve utrolig lite treffpunktavvik.

 

eller du kan kjøpe deg en blaser...

Link to comment
Share on other sites

 

Vil du derimot ha EN rifle der du kan skru løp og mikse og trikse nesten alt du vil, samtidig som den er lett.

Kjøp deg en kongsberg 393 magnumkasse i links med to sluttstykker; et for std bunn og et for patroner med magnumbunn.

 

Et meget godt forslag. Tror det ligger en links 393 ute på finn.no nå, der har du julegaven til deg sjøl :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Hadde noen lunde samme problemet for noen år siden. Skulle ha links allværsrifle i flattskytende kaliber til seljakt. Vurderte frem of tilbake og endte på en Blaser. Den gang var jeg ukjent med våpenet, og litt skeptisk til mekanismen. Etter fem sesonger er jeg overbevist om at det er noe av det beste du kan få tak i, ruster lite, kjennes trygt, god presisjon.

 

Du får den i "alle" kaliber, alle utgaver, montasjen er suveren, og den fås i kort løpslengde. Magasinet er den mest plundrete delen da det må toppmates.

Link to comment
Share on other sites

Kongsberg har dukket opp som et meget interessant alternativ... Faktisk to brukte tilgjengelig i skrivende stund.

 

En annen sak jeg har tenkt på er å kjøpe enten en Sauer 202 jaktmatch eller wolverine, og så kjøpe et ekstra lettere løp først som sist, og et ekstra std forskjefte eller en komplett synthstokk.

Har 202en symmetrisk innfesting av stokk, altså kan rechtstokken festes på ei linkskasse?

Er orginale syntstokken helt rett, slik at den da kan settes på ei linksbørse?

Link to comment
Share on other sites

Svaret mitt var kanskje noe vagt :oops:

Har prøvd flere Sauere i rechtsutgave, som linksskytter er ikke grepet optimalt :wink:

 

Neida, forsto godt hva du mente. Vanskelig å se på bilder, men hvordan er profilen på wolverine-forskjeftet i forhold til jaktmatchen? Bakstokken er den samme? Jaktmatchen er kanskje mest aktuell pga kaliberutvalg og pris. Tenker 6,5x55 løp til langhold og jaktfelt, men en 22-250 eller 25-06 hadde jo også vært skøy da!!

 

EDIT: Fåes std profil løpene uten åpne sikter? Siktene koster jo neste en tusenlapp å kjøpe løst, så da skulle det da gå an å spare den på løpsprisen...

Link to comment
Share on other sites

Vell, du finner ikke en rifle om holder alle de kriteriene du ønsker, så enkelt er det. Fjerner du rustfri, er valget litt større. Men det er en løsning, og det er å kjøpe flere rifler i forskjellig kaliber.

Løpsbyttesystemet på Sauer er vel og bra, men det har en minus, og det er at du må skyte inn børsa mellom hver gang du skifter løp- og da blir nok bare det ene løpet brukt, ihvertfall til jakt.

Skal du ha et løpsbyttesystem som fungerer, er det nok kun Blaser og Heym som er aktuell, men prisen er skrekkelig. Alle disse tre er våpen i høy prisklasse, og med flere løp og kikkerter blir summene ennå verre.

Og når du får en Ruger, Tikka eller en Remington for samme prisen som et løpssett og magasin, ja da vil jeg heller anbefale å vente med systemrifla til du egentlig har råd til det. :wink: Men det er lov å drømme, selv om det kan bli dyrt i lengden.

Les forøvrig siste utgave av bladet JAKT, der testes en del systemrifler.

Link to comment
Share on other sites

Det er endel tester nå i jakt bladene : jakt har flere foruten voere sin,men jeger hund og våpen har voere sin test nå.

 

Jeg vurderte også voere men valgte blaser og angrer ikke på det :D Også kom jo blaser best ut i testen også :lol:

Fikk kjempetilbud av dem som inportere voere siden jeg jobber med en av dem, men turte ikke ta den siden jeg ikke hadde hørt så mye om den rifla. Men for all del er det sikker bra våpen til den prisen, er vel den rimligste av systemriflene. Her har du web siden til voere.com

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Efter at have læst diverse indlæg i denne debat om at visse rifler klarede sig bedst i Jørun Liens test i Jakt, har jeg undersøgt sagen lidt nærmere.

Der blev for de fleste riflers vedkommende anvendt samme kikkert til begge piber, undtagen på Blaser, hvor der var en kikkert til hver pibe. Disse kikkerter blev ikke afmonteret under testen.

 

Jeg diskuterede problematikken med Lien, og han medgav at det ikke var helt retvisende for en sammenlignende test. Samtidigt var han klar over at det ofte kan være problematisk at anvende samme kikkert på flere Blaserpiber, da det jævnligt kræver en justering af montagen.

Lien var også opmærksom på at der også ville have været tydelige træfpunktsforandringer, hvis samme kikkert skulle være anvendt på flere Blaserpiber.

Samtidigt var Lien også opmærksom på at de andre systemrifler ville have haft markant mindre træfpunktsafvigelser ved pibeskift, hvis der havde været en kikkert til hver pibe.

 

Så hvis riflerne havde været testet på et sammenligneligt grundlag, var resultatet måske klart anderledes.

Den gennemsnitlige egenspredning, var foreksempel dårligst på blaser og merkel(gennemsnit 32,5mm og 32,75mm) Modsat Sauer Mauser og S&L, (hvor gennemsnittet var 22,0mm 25,25mm og 25,4mm)

 

Prisen var for basisudgaven Mauser 21621kr Merkel 19990kr Blaser 18763kr Sauer 16360kr S&L 13990kr

 

Pris for extra piber var ikke opgivet, men jeg gætter på Blaser og Merkel ca 6000-10000kr, Mauser og Sauer 4500-8000kr S&L 3500-5500kr

 

Priser for originalmontager var heller ikke opgivet, men jeg gætter på Blaser , Merkel og mauser ca 4000, Sauer(ikke original, men gode) fra 1500 til 4000 S&L original ca 1500kr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...