Jump to content

Nye piper og moly kuler


Mix

Recommended Posts

Jeg har hørt at nye piper bør skytes inn med moly belagte kuler.

Jeg har aldri brydd meg stort, kun pusset for å få vekk lagringsfett.

Men kuler belagt med molybdensulfid og voks polerer kanske maskineringsgrader bedre.

Tenkte jeg denne gang skulle starte med DL kuler på 2 nye 6,5 piper.

Har dette noe for seg, eller er det kanskje bedre med god gammel orming ? 😄

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Mix skrev:

 

Men kuler belagt med molybdensulfid og voks polerer kanske maskineringsgrader bedre.

 

 

Moly kuler skal vel slite mindre på pipa, ikke mer.  Ergo, det er bare tull. 

 

Nå går det vanligvis noen hundre skudd før et nytt løp stabiliserer seg og er på sitt mest optimale hva gjelder fart og presisjon. vanligvis litt færre på løp som er handlappet. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Mix skrev:

Fikk tipset fra en ansatt i Norma.

Så overraskende... 

 

Jeg skyter mange tusen DL kuler i året. Mye fordi de er svarte og kule å se på, og lette å skille fra de blanke når jeg har to sorter ammunisjon, men mest fordi de går godt, og ikke koster allverden. Kort sagt, er de favorittkulene mine. Og jeg er glad for at Norma holder dem i sortimentet.
Norma har i alle år hevdet at de sliter mindre på løpene, og at det er bedre å brekke inn løp med dem. Dette var mote for mange år siden, men ingen andre enn Norma har påvist en effekt, noe mindre slitasje, men ikke nok til å rettferdiggjøre kostnaden med molybelegget. 
Sakte men sikkert har alle andre tatt molykuler ut av produksjon. Norma "svartmaler" Bergers 105gr-kule og kaller den DL i 6mm, og Sierras 168gr kule i 308. Visstnok også 144gr Sierra, men den har jeg aldri klart å få kjøpt. Alle disse går svinbra, men skyldes det molyen? Neppe.

 

Uansett så er dette Normas "greie", og de har framvist dokumentasjon på slitasjedelen, mange ganger - innbrekkinga, not so much.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også skutt mye DL kuler opp igjennom, men gikk over til NCC pga. pris. Merka igrunn ingen forskjell til mitt bruk.

Men kanskje jeg skulle kjøpe inn noe DL 130gr nå og prøve om pipene setter seg raskere, det kan vel umulig skade, jesus eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Mix skrev:

Jeg har også skutt mye DL kuler opp igjennom, men gikk over til NCC pga. pris. Merka igrunn ingen forskjell til mitt bruk.

Men kanskje jeg skulle kjøpe inn noe DL 130gr nå og prøve om pipene setter seg raskere, det kan vel umulig skade, jesus eller ikke.

Skade kan det iallefall ikke. For hva det er verdt - jeg har nettopp passert 1500 skudd på ei Blaserpipe som kun har fått DL. Den har gått, og går fantastisk bra. Men den brukte 500 skudd på å "sette seg", minst. Hastigheten med 43.5gr N19 ("som er 830-ladninga" mi) begynte på 800m/s, og lå lenge mellom 810 og 820, for å ha vært 835-840 nå i ca 1000 skudd. Jeg har brukt denne til å eksperimentere ligg med laderutiner, og med skyting på 1000m, derofr har den blitt fulgt ekstra godt opp.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det betyr at pipa har satt seg. Den er polert, riflinga er fri for maskinerings uhumskheter etc.

Alternativet er lapping som Ladebenken er inne på, men det er ett sjansespill hvis en ikke vet hva man holder på med.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, jkb skrev:

@M67 hva kommer denne økningen i hastighet av? 

Jeg antar at det kommer av at den blir glattere. Det er noe en observerer med nesten all piper, og jeg har ikke grundig nok dokumentasjon på andre piper til å si at denne var spesiell. Men på denne er det nokså tydelig. 
Jeg har forresten ikke drevet noen ladningsutvikling eller egentlig testing med dise - jeg har skutt flere ladninger ved jevne mellomrom, for å se på hastigheten, men presisjon har jeg kun sett på med std. ladningene, bane og felt. DEn har vært tilfredsstillende - 10-12mm på 100m og 30-40 på 300m. 

Det er den 4. helt like pipa (74cm Blaser 6.5x55 SE) jeg har, og som jeg kun skyter DL i. De andre har vist lignende tendenser, men som sagt, ikke blitt like godt fulgt med på. Den ene er feltpipe, og begynte med ca 905m/s med feltladninga mi - etter 700 skudd er den på 920-930m/s. 
Den første, som er den eneste jeg har "skutt helt ut", falt fra 920-ish til 880-890 en gang rett før 4000 skudd - jeg har notater på det, og på presisjonen, men husker ikke helt. Det sammenfaller som regel også med at motstand ved pussing blir ujevn og du kjenner at det er "ruskete" inni der...

Andre piper, av alle merker, har hatt samme trend - og "gitt seg" på omtrent samme nivå. Men når det gjelder slitasje, så kjører jeg pipene nokså hardt. De blir skutt varme, og de får harde ladninger

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Jeg antar at det kommer av at den blir glattere

Glatt skulle vel bety mindre friksjon og derav mindre hastighet? 

Har observert opp mot 30ms økning jeg også. En 74 sig sauer pipe fra 920ms til 950 ms etter en feltsesong med ca 600 skudd.scenar 123gr. Målt med labradar.

Link to comment
Share on other sites

Et rent amatørgæt, er :
Først kaldhamret, og helt super spegelblank (På en del, er kammer og overgang også hamret.) lidt større friktion og klæbning (Man taler indenfor bearbejdning, om "Stick" )når 2 metaller kommer så tæt på hverandre, at de begynder at gribe elektronisk sammen
Dernæst opstår langsgående mikro riper, (reduceret kontaktflade) mindre friktion og mantelklæbning = højere hastighed

Dernæst gør slitage pipen rommere, og hastighed falder, pga lavere starrttryk, og dårligere krudtforbrænding, kombineret med at gassen lækker forbi kuglen

Link to comment
Share on other sites

Ignorant er inne på noen av faktorene.

Molybdensulfid er et friksjonsreduserende stoff og vil ha noen likheter med smørefett. Når en belagt kule treffer overgangskonus vil den ha "smurning" som gjør at den gir mindre motstand når den presses inn i riflingen og i første del av løpet. Da blir det litt lavere kammertrykk og kulen ender opp med litt lavere hastighet. Restene av MoS i overgangskonus kan virke isolerende mot varmeoverføring fra kruttgassene, og i tillegg til lavere trykk kan det gi noe mindre utbrenning. For å få normal utgangshastighet må ladevekten økes noe med MoS.

For artilleri er deg gjort forsøk med titanoksid i grenseskiktet mellom kruttgasser og overgangskonus. Det gir merkbar reduksjon i utbrenning. MoS kan ha samme virkning. MoS kan også gi mindre mantelavsetning i bakre del av løpet og muligens gi mindre karbonoppbygging. Jeg tror ikke at det er fullt ut klarlagt effekt av MoS belegning. Det brukes også andre friksjonreduserende produktet som skal ha tilsvarende egenskaper uten at fordeler og ulemper er dokumentert.

De fleste konkurranseskyttere har sluttet med molybelagte kuler, det gir ikke totalt sett lengre levetid på løp, og presisjonen er den samme. Det virker som slitasjen i løpet blir den samme uansett. 

Gllatte løp er fine å se på, men det er ikke sikkert de er bedre. Et helt perfekt løp vil gi stor kontaktflate mellom kulen og løpet slik at det blir mye friksjonsvarme som smelter mantel mot løpet. Et løp som er riktig kolvet vil ha en mikrostruktur som går i løpets lengderetning slik at kontaktflaten blir mindre uten at ujevnhetene er så store at gasser trenger forbi. Det gir et løp som mantler mindre. Kolving vil også redusere rester av ujevnheter fra brotsjing av boringen før rifling slik at løpet ikke har grader og maskineringsmerker sirkulært. Slike feil øker mantelavsetninger og vil ha negativ virkning på presisjon.

For oss nordmenn burde dette være barnelærdom, tenk på preparering av ski, der rubbes de for å få en mikrostruktur i lengderetningen slik at de ikke skal suge seg mot underlaget. Det er tilsvarende forhold med kuler i løpet.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, M67 skrev:

Dvs. Min opprinnelige konklusjon...

Teori er fint det, men noen ganger trumfes teori av praktisk erfaring. Med molykuler er det mange meninger, men det er ikke så mange som faktisk sliter ut tilsvarende løp med samme kule både med og uten moly.

Det er vel stort sett 6,5 og DFS med Norma 130 gr som har den muligheten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...