Jump to content

223 (fra rype til rev)


stian1991

Recommended Posts

har tenkt og kjøpe ei 223.

 

- lurer på hvilket merke jeg skal kjøpe. anbeflinger?

- skal bruke den på alt fra rypejakt, kråkejakt, revejakt og kanskje blir det rådyrjakt også. hvilken riflestigning bør den ha da? avstanden kan bli bortimot ca 200 m.

- hvilke kuler anbefaler der til rypejakt? og revejakt, (har tenkt og ta vare på skinnet :D )

- hvor mye faller ca kulen fra 100-200 meter?

 

har tenkt og sette en falcon menace 4-18x 56 på toppen.

tror dere det blir bra?

Link to comment
Share on other sites

ville nok gått for 1:9 riflestigning.

jeg ville personlig skutt den inn på 200m, da tipper jeg du er ca 5-6cm over på 100m, og antagelivis 5-10cm under på 250m

 

du må fortelle oss hvor mye den skal koste, og om du liker plastrifler eller mer tradisjonelle, om du skal ha en varmintrifle eller ikke.

først da kan vi gi deg gode anbefalinger.

Link to comment
Share on other sites

 

Joda jeg vet også at det er veldig mange tråder om dette.

Men jeg synes det finnes veldig få svar som kun omfatter ferdig laddet kjøpeamo som er kurant handelsvare å få tak i for oss som ikke ladder sjøl.

Så hvis noen har lyst å dele synspunkter og erfaringer med ferdig laddet kjøpeamo som er kurant å få tak i blir jeg glad.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke vits å skyte den inn på 200 meter. Skyter du den inn på 50 meter og har en normal kikkert (med normale fester) på toppen vil kulene krysse nesten akuratt på 50 og 200 meter om du bruker en standard 55 grain kule. Kula vil da ligge som sagt ca 5-6 cm over på 100 meter.

 

Du bør laste ned PCB programmet da det kan regne ut kulebanen og siktejustering i forhold til kaliber, kule, fart, og høyde på kikkerten.

Differansen (høydeforskjellen) på kulebanen og siktelinja (tenker da på kulas ferd over siktelinja) øker jo nærmere du skyter den inn og høyden mellom sikte og løpets kjerne.

sagt på en annen måte: jo nærmere siktet er løpet jo mindre høyde vil kula ha over siktelinja.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ei rustfri ruger med synt stokk (den som ser ut som en padleåre) i 223, den passet ikke meg noe særlig og jeg likte ikke den børsa så byttet den ut, vil ikke anbefale den. skjøt en rev med den en gang men husker ikke nøyaktig hvilke kule jeg brukte men det var noe fabrikk lada av federal, du kan si det sånn at det skinnet var ikke noe å ta vare på etterpå, det ble ett skikkelig utgangshull på 5cm i diameter og dette var bare en valp så var ikke mye igjen av maskinrommet på den reven :) eneste positive var jo at reven døde momentant i smellen!!

Link to comment
Share on other sites

Pris er ikke den eneste grunnen til å kjøpe Howa.

Du får ikke bare veldig mye for pengene, men du får faktisk helt sikkert ei kjempego børse som er veldig bra maskinert.

 

Jeg har Howa M1500 både i .308 og .223. Jeg vurderte riktignok andre merker i .223 pga. at pipesnurren til Howa er 1:12,

men jeg er så overbevist over kvaliteten til Howa at jeg bestemte meg for den. Det er uansett billigere å kjøpe med ei ekstra pipe med 1:8 snurr enn det er å kjøpe et annet våpen av samme kvalitet.

 

Alle klager så voldsomt på avtrekket til Howa... På .308'n (som er en del år gammel) er det rom for forbedring, men nytt avtrekk kan kjøpes fra USA for rundt 1000Kr.

 

På .223'n, som er årets innkjøp, er avtrekket av en halt annen klasse, jeg vet ikke om de har endret på det eller om det kommer til å blir dårligere etterhvert, men nå er det i alle fall helt topp.

Link to comment
Share on other sites

vist jeg skal bruke riflen til rev, kråker og rypejakt hvilken stigning ville der ha brukt da?

 

En standard 1:12 twist vil nok gjøre jobben her, men skal du være litt mer "moteriktig" er det nok ikke dumt å ha 1:8 twist.

Jeg kikket litt på den linken noen hadde posten ovenfor. Der var 1:12 twist OK for opp til 64grs kuler. Jeg har hørt mange bruke 60grs kuler her til lands med bra resultat i 1:12-løp.

Det er flere gode "rådyrkuler" på 64grs, så hvis du vil lade de ville jeg kjøpt en litt kjappere twist enn 1:12.

Merk deg at du bare vil få bruk for noe annet enn 1:12 twist hvis du lader selv og vil lade litt mer "spesielle" kuler.

Link to comment
Share on other sites

På .223'n, som er årets innkjøp, er avtrekket av en halt annen klasse, jeg vet ikke om de har endret på det eller om det kommer til å blir dårligere etterhvert, men nå er det i alle fall helt topp.

 

Ja jeg lurer også på om de har endret på det. Min Howa i .223 hadde et meget ruskete avtrekk (5 år gammel), mens .338'n som ble kjøpt i år, kom med et avtrekk som er nesten like godt som det .223en fikk etter polering og justering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...