Jump to content

Kappe pipa, eller ikke?


Brasen

Recommended Posts

Har et lite ombyggingsprosjekt på gang: Bygge om en G.33/40 til ei lett jaktrifle. Snart ferdig, men trenger noen råd:

 

1) Kappe pipa 27 mm til der forsikte-hylsa sluttet. Krone på ny. Gjenge opp til feks 14:1.

2) Ikke kappe pipa. Gjenge opp fremre del til 1/2":28.

--se foto.

Pipa original er 49 cm lang. (kaliber 8mmx57 Mauser). Der forsikte-hylsa en gang var er pipa kun 13,5 mm. Pipeveggen er kun ca 2,7 mm, altså ganske tynn. Og tynnere blir den dersom jeg gjenger opp til 1/2" gjenger til en rekyldemper eller lyddemper. Blir dette for tynnt?

 

Jeg heller mot å kappe pipa lengre inn for å oppnå tykkere pipevegg. ( i tilfelle det skal jaktes i Sverige er vel minimum 45 cm). 

 

Noen som har tanker om hva kapping evt kan gjøre med presisjonen på dette kaliberet? I dag samler den til snusboksen på 100m. 

Skjermbilde2.PNG

Link to comment
Share on other sites

Ingen grunn til å tro at presisjonen blir dårligere. Forholdet presisjon/løpslengde er jo litt uforutsigbart, mtp løpssvingninger og slikt. Men hovedtrenden er jo at et løp blir stivere jo kortere det blir. Jeg ville kappet litt, og fått mer kurant gjengesnitt for demperen. De 27mm du fjerner, koster deg kanskje.... 6m/s. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvis du kapper 27 mm for å komme inn på tilstrekkelig tykt gods til å gjenge for demper skulle pipelengden bli drøyt 46 cm, tilstrekkelig for jakt over grensen. Jeg tror heller ikke presisjonen blir dårligere, snarere tvert om. Ikke utenkelig at du med bruk av demper også får mer sammenfallende treffpunkt med ulik ammunisjon. Hastighetstapet blir beskjedent, i verste fall ca. 13 m/s. 

 

Edit: jeg er i utgangspunktet ikke begeistret for så korte piper, men skal TS ha demper på sitt våpen bør det være innafor å ofre snaut 3 cm.

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke gjenge med 13:1 og kappe litt av om gjengepartiet blir for langt. 13:1 gir også en større brystningsflate, noe som er viktig for å styre demperen. Den skal styres av brystningen og kun trekkes til mot brystningen av gjengene. 

Link to comment
Share on other sites

På 14.6.2020 den 8.22, Per-S skrev:

Hvorfor ikke gjenge med 13:1 og kappe litt av om gjengepartiet blir for langt. 13:1 gir også en større brystningsflate, noe som er viktig for å styre demperen. Den skal styres av brystningen og kun trekkes til mot brystningen av gjengene. 

Det drejer sig om kompromis.
på den ene side vil man have god brystning.

på den anden side vil man have mest mulig gosdtykkelse i bunden af gjengene.

Vælger man frontmontere, eller dæmper med kort teleskob, uden støttering, som passer rimelig. Så ville jeg prioritere størst flanche. Dog må man så leve med en dempermontering, som ikke tåler meget juling.
Hvis man montere demper med relativ lang teleskob, og støttering, med klaring på0,3-0,5 mm Så ville jeg gå for 14x1. Og have det mest stabile montering, indenfor det mulige. Denne løsning har faktisk problemfrit klaret over 100 monteringer af eftersøgsdæmpere, Med rembøjle på fronten af demperen. Uden at fejle

Link to comment
Share on other sites

@ignorantGjenging med 13:1 uten å kappe løpet er en bedre løsning enn å gjenge med 1/2".

Jeg liker ikke løp som blir for kort, og i dette tilfellet ville jeg beholdt så mye av løpet som mulig. Beste løsningen er da å gjenge med 13:1 på den delen av løpet som er dreid ned.

Link to comment
Share on other sites

Per-S

eneste problem med dit forslag, er at det lille hul, vil potentielt ødelægge gjengeplatten

Med de ganske få piper jeg har gjenget eller kappet og gjenget, vurdete jeg at problematikken ved kapning, af mange, oftest overvurdres, både med hensyn til hastighedstab, og især præcision.
korte pipers primære problem, er forbrænding, ved LAV tryk.
Ved mellem - høj tryk, er der sjældent problemer.
Men du har helt ret, i at 13x1 er på alle områder klart beder end ½x20

Jeg ville dog til enhver tid gå for 15 mm kortere pipe, end nødvendigt med 13x1. Og så i steder bruge det meget stivere 14x1

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...