Jump to content

Vask av hylser etter halspressing?


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

 

har muligens årets dummeste spørsmål jeg ønsker svar på, 

driver å lader 30-06 for tiden, og har et spørsmål til dere som er mer drevne i faget, jeg har et par hundre hylser liggende, ønsker å Decappe, halspresse og rense hettelomma for så og kjøre de en omgang i oppvaskemaskinen etterpå, tanken er å lagre de i plastkasser så jeg har ferdig «preppa» hylser så jeg kan lade når jeg ønsker. 
er det noepraktisk problem å vaske hylsene på 65’C i oppvaskemaskin etter de er halspresset og klargjorte, for så og evt lagre de over lengre tid før de blir ladet?  
Tenker da om det er noe strukturelle utfordringer med å lade klargjorte hylser som har ligget alt fra 1 mnd til 5-6mnd? 
 

eller vil det beste være og gjøre hele jobben kvelden før man skal lade? 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Det som kan være et problem er valg av vaskemiddel. Noen er for aggressive og fremmer spenningskorrosjon samt gir en matt overflate. Unngå sterkt basiske og sterkt sure vaskemidler.

Ved vasking bruker jeg vannbasert industriavfetting som ikke tærer på messingen.

Det er viktig å tørke hylsene nøye, vannrester vil gi korrosjon. Stekeovn på 110 grader fungerer, eller på et fat plassert på kokeplaten og svak varme.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Har harr samme vaskerutine nå i mange år og den blir brukt på 6-8000 hylser i året. 

Før pressing trør tromling med nøtteskall eller lignende og litt polich 2t, så slipper jeg å smøre hylsehalsene innvendig.

Etter helpressing 15 min i våttromler med varmt vann og oppvaskmaskinpulver skylling og 5 min med varmt vann og litt sitronsure skylling.

Tørkes vanligvis på baderomsgulvet med varmekablene på fult i et døgn på noen store håndduker. Har jeg det travelt går de i stekeovnen på 250°C i 15 min.

Hylsene ser da ut som de er nye og holder seg blanke i årevis.

 

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, Per-S skrev:

Det som kan være et problem er valg av vaskemiddel. Noen er for aggressive og fremmer spenningskorrosjon samt gir en matt overflate. Unngå sterkt basiske og sterkt sure vaskemidler.

Ved vasking bruker jeg vannbasert industriavfetting som ikke tærer på messingen.

Det er viktig å tørke hylsene nøye, vannrester vil gi korrosjon. Stekeovn på 110 grader fungerer, eller på et fat plassert på kokeplaten og svak varme.


ser ut som oppvaskemiddelet jeg bruker er ok, de blir blanke å fine👍
ellers lar jeg de henge på tørk på pinnene i vaskemaskina i et døgn, da er de helt tørre. 

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, bardp skrev:

Har harr samme vaskerutine nå i mange år og den blir brukt på 6-8000 hylser i året. 

Før pressing trør tromling med nøtteskall eller lignende og litt polich 2t, så slipper jeg å smøre hylsehalsene innvendig.

Etter helpressing 15 min i våttromler med varmt vann og oppvaskmaskinpulver skylling og 5 min med varmt vann og litt sitronsure skylling.

Tørkes vanligvis på baderomsgulvet med varmekablene på fult i et døgn på noen store håndduker. Har jeg det travelt går de i stekeovnen på 250°C i 15 min.

Hylsene ser da ut som de er nye og holder seg blanke i årevis.

 


Hvorfor decapper du ikke før du tromler med nøtteskall? 
er drt ikke greit og få hettelomma ren?

Link to comment
Share on other sites

Har et enda dummere spørsmål. Jeg har nettopp dritte på leggen og necksizet 100 kliss nye hylser uten å sette i ekspanderen etter at jeg vasket dien. Tanken slo meg ikke en gang før jeg var på skytebanen i dag og hylsa såg ut som en ølboks etter at jeg hadde fyrt den av. Det jeg lurer nå på er om jeg kan necksize hylsene (ikke ølboksen selvsagt) på nytt med ekspanderen satt i og bruke hylsene eller om jeg bare bør skaffe noen nye. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Snuff skrev:

Har et enda dummere spørsmål. Jeg har nettopp dritte på leggen og necksizet 100 kliss nye hylser uten å sette i ekspanderen etter at jeg vasket dien. Tanken slo meg ikke en gang før jeg var på skytebanen i dag og hylsa såg ut som en ølboks etter at jeg hadde fyrt den av. Det jeg lurer nå på er om jeg kan necksize hylsene (ikke ølboksen selvsagt) på nytt med ekspanderen satt i og bruke hylsene eller om jeg bare bør skaffe noen nye. 

Har du et bilde av den hylsen?

Link to comment
Share on other sites

Nei det er 6mm br. Rett hylse i rett kammer 😅. Overdrev nok en smule på formen, men det er noe som er galt og jeg tenkte at det kunne være pressinga.  Er på minimum av norma sine ladedata til den kula og.

3F82071E-87A5-4822-8612-FACC5879B531.jpeg

B6904D97-5ACF-40BD-989F-CED29113C87A.jpeg

Edited by Snuff
Link to comment
Share on other sites

Ta det til en børsemaker. Langt fra han som kamra det. Han kan sikkert se om det er verdt å kamre om. Ellers hadde jeg vel vurdert å kreve pengene tilbake der jeg kjøpte det. Det er jo helt ubrukelig sånn som det er.

 

K

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, bardp skrev:

Så lenge skuddene du lader går lett inn i kammeret er det jo ingen grunn til å helpresse de.

 

okei, så om jeg merker at de blir tunge/trege så kan det være jeg trenger å helpresse dem. 

takk for vettug svar :)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...