Jump to content

7,62x39: billige kuler eller fabrikkladinger?


AndersR

Recommended Posts

Hvordan er tilgang på billig fabrikkladet 7,62x39 FMJ egentlig? Det virker ganske stuslig med mindre jeg skal dytte på 10-12 kroner pr skudd eller mer.

Tenkte da å se på mulighetene til å få noen til å lade for meg, men kuler er jo heller ikke noe jeg ser noen som tilbyr til akseptable priser, og knapt nok til ublu priser heller.Ihvertfall ikke der jeg har sjekka.

 

Hva må jeg forvente når det gjelder dette? Presisjonskrav er ikke allverdens, jeg skal skyte dynamisk på bomme fort på korte hold, så pris og tilgjengelighet er viktigere enn maksimal presisjon.

Ser at Jaktdepotet har hatt S&B på lager et par dager i året for 4kroner smellen om man kjøper litt mengder, men det har vært det eneste som jeg har sett som har fremstått som akseptabelt prismessig.

Link to comment
Share on other sites

Problem her er .311 vs .308 kuler også

 

AK ammo pleide være greit tilgjengelig her, nå finner man knapt messinghylser man kan lade :| 

 

Billigste nye hylsene nå er vel 8 kroner, så må du finne .311 kuler.... 

Vet hva du ønsker deg av våpen, og for 5 år siden, og 10 år siden var det superkult, nå er det supersært :| Du kan få prøve min i 223 når ting roer seg litt 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Etter Russlands annektering av Krim halv-øya ble det innført handelssanksjoner for noen år siden, og med disse stoppet importen av ammunisjon derfra helt opp. 

Før det ble det solgt russisk Barnaul og Wolf ammo i 7,62x39 med stålhylser for 2-3 kroner skuddet her til lands. 

De hermetikkboksene hadde 700 skudd og det var pakket 2 stk inni treboks med åpner.

Dette var Tula militær overskudds ammo som kostet ca 2 kroner skuddet, men denne hadde korrosive tennhetter.

På sivil ammunisjon er ofte hylsebunnen merket med produsent og kaliber, mens militær ammunisjon bare har tall og ikke kaliber.    

 

Hvis du har lyst på en Valmet M76 som er pent brukt, kan du sende meg en melding. Det følger bare med ett magasin, og det er litt vanskelig å få tak på flere av disse.

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Det hadde nok vært staselig det, men siden planen for bruk er å lompe rundt på banen og hive magasiner i alle retninger, så blir nok det litt vanskelig i praksis dersom det bare er ett magasin, og nye magasiner er vrient å få tak i.

 

Dessuten kommer jeg sikkert til å få juling om jeg fjoller opp en Valmet M76, slik jeg sannsynligvis ville ha gjort med en "mindre verdig" AK.

Men for all del, er det en Valmet M76 i .223 som du vil selge for en påfallende hyggelig pris _og_ det dukker opp et vognlass magasiner som passer, så ta for all del kontakt, så skal jeg se hva jeg kan få til med søknaden min

Link to comment
Share on other sites

Det har vært vanskelig med magasiner til Valmet M76 lenge, det er mange år siden den gikk ut av produksjon og kun originale magasiner som passer.

 

Egentlig er det et problem med magasiner til de fleste AK-101 i 5,56 her til lands. Det er mange år siden den norske importøren av SAR-M1 har hatt ekstra originale magasiner for salg til denne i 5,56/223. Visstnok har Arsenal i Bulgaria holdt på med en større militær bestilling og ikke prioritert det sivile markedet. 

 

Warzawapakten hadde felles standard på magasiner i 7,62x39 (AK-47) og 5,45x39 (AK-74), så her kan alle magasiner brukes om hverandre i forskjellige våpen.

 

5,56/223 har aldri vært standarisert og kaliberet aldri brukt militært i Sovjetunionen. Så her er det masse forskjellige våpen og magasiner som ikke passer sammen.

Arsenal SAR-M1 bruker AK-101 standarden (samme magasinbrønn som AK-74), det samme har Polen (Beryl) og Russland (AK-101). Men et AK-74 magasin i 5,45x39 vil ikke fungere med 5,56/223, det har mer krumming og en annen tilbringer.

 

https://www.pvas.no/produkter/vaapendeler/rifledeler/arsenal-sar-m1-30-sk-magasin-.223-rem

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...