Jump to content

308 ammo til rådyr.


Premium2006

Recommended Posts

Skyter norma jaktmatch og large game elite express 11,5g.

mulig tilfeldig eller dårlig skudd(60m)men syns det ble litt stygt slakt..

Er det noe ammo som er laget for kun rådyr?

kunne tenkt meg noe som går høvelig likt som jaktmatch.
 

Hva bruker dere av fabrikkammo på rådyr??

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

Big game? Sikkert Oryx kula? 

 

Den kula er helt grei i 308 hastigheter, den er passe bløt og gir god effekt. Ett dyr er alt for lite å basere dette på. Hvor du treffer har mye mer å si enn ammunisjon. Husk at med hardere kule, så blir det mindre skade. Dette fører til lengre fluktstrekning og mer blod ut mellom hinnene. 

 

Skal du ha en kule som lager mindre skade er gode valg Federal trophy bonded tip, federal copper, norma ecostrike, lapua naturalis eller diverse varianter av barnes vor-tx. Jeg vil anbefale deg Federal trophy bonded i 165gr, hvis du skal ha noe annet enn oryx, en svært god kule.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hva er stygt slakt? Man skal nok skyte endel (mange) dyr før man kan dra noen som helst konklusjon. Skuddødeleggelser vil gjerne variere tildels mye fra skudd til skudd. Jo mer vilt man feller, jo mindre sikker blir man på «fasiten» synes jeg. Ei .30 kaliber kule vil rusle gjennom et rådyr, nær sagt uansett. Om en velger ei  lettekspanderende kule (ammunisjon) vil hullet gjennom gjerne bli litt større og muligheten for at dyret faller på skuddplass er større. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det ble skutt to dyr med denne i fjord. 1 bukk og en 1,5 åring. Bukken raste 20 meter og datt som en sekk. Det andre dyret datt på stedet. Elite express virker som tenkt, men synes kanskje bukken hadde litt mye ødelagt kjøtt. Tenker jeg må prøve mer før jeg konkluderer. Tror nok også at skuddet på bukken ikke var helt optimalt. (Bog skudd)

 

Var bare nyskjerrig på om det var noe fabrikkammo som var den «ultimate patronen til rådyr» Men innser vel at «smaken er som baken» i dette tilfellet også.. ;)

 

Kan jo også vurdere å prøve 223 rifla på rådyr. 

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hva TS mener med "stygt slakt". Ble det mye griseri inni dyret, ble det stort utgangshull, eller ble det mye blodslått mellom hinnene? Hvor du treffer betyr mye, eksempelvis vil treff i grovt overarmsbein kunne gi beinsplinter og mye søl selv med en premium "bonded" kule. En konvensjonell kule med blykjerne (og særlig de med tynn mantel) vil selv i middels hastighet kunne ekspandere ukontrollert og fragmentere. En premium kule med kontrollert ekspansjon vil også forårsake mye blodslått kjøtt hvis dyret løper en distanse før det faller om. Jeg er enig med @ladebenken, til jakt brukes premium kuler av typen Federal TBT, Oryx, eller Fusion. Swift A-frame kan også fungere bra med litt hastighet. i .308 Win ville jeg ha gått for kulevekt 165 grs. (Blir lett litt griseri med .223 pga. høy hastighet).

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Premium2006 said:

 Tror nok også at skuddet på bukken ikke var helt optimalt. (Bog skudd)

 

Her er jeg uenig,  bogskudd blir aldri feil på vilt.
Skal man avgi skudd bak bogen for å spare kjøtt, kommer man lett i grenseland mot vomma hvis rådyret står vinklet litt, det er tross alt en liten kropp.
Et rådyr som raser ut og stuper under ei lurvegran, inn i høgt gress eller ned i en kanal eller grøft, kan være nesten umulig å finne uten hund eller med godt blodspor.
Skudd i bog ødelegger forstilling, dyret blir vanligvis på skuddplassen, og må en skjære vekk litt kjøtt, er det vanligvis bedre enn at vomma er blåst i fillebiter.
Bruker du fabrikkammo, gå for gode kuler, selv om de billigste blyspissene også tar livet av et rådyr, men regn da med mye mer splintring og blodslåtte hinner.
Jeg bruker 165 grs Woodleigh PP i 30-06 til hjort og rådyr med svært godt resultat, og konsekvent bogskudd ;)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Traff i  nedre del av bog, men tror dyret hadde litt vinkel, så utgangen ble litt på skrått bakover. Var en del ødeleggelser ved inn/utgang, samt at det ble en del vomgris i buken. 
Dyret smakte og luktet fortreffelig, så ingenting i veien med maten. Tipper jeg kan skylde på uerfaren jeger(mitt første råddyr) isteden for norma express..

 

Tar fortsatt imot gode tips om ferdig rulla ammo.

 

image.jpeg.40cb5a16860cae552d55a36998c3c5ee.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Til rådyr bruker jeg akkurat det samme som jeg bruker til elg og hjort. Forskjellige kuler til forskjellig vilt blir for mye surr med justeringer da de sjelden går helt likt. Selv i Schultzen i 6,5 som har samme treffpunkt (nesten) uansett hva du forer den med bruker jeg en og samme patron til alt.

Jeg bruker «premiumkuler», det er ikke patronkostnaden som velter jaktbudsjettet mitt!

 

6,5.    Norma Oryx fabrikk

308.  165 grains Swift A-frame fabrikk eller 150 grains HIT, RWS Short rifle fabrikk (når kundene er nervøse for blyrester)

 

På rådyr skyter jeg konsekvent midt i bog. Da ryker «framakslingen» og uten den kommer ikke dyret langt. Ja, bogen kan bli lurvete, men heller det enn ettersøk og vomsøl.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...