Jump to content

Tråden om hevbar kolbekam.


Skaubjønn

Recommended Posts

Formålet med denne tråden er å skaffe en oversikt over hvilke modeller som er på markedet av hevbar kam. Både originale og ettermonterte. Fint om det legges inn bilder og brukererfaringer. Jeg begynner med de jeg har på mine våpen nå. 

 

1.  KAM AV MAGNE HOLMBRO. Dette er en Merkel k96 drilling. Jeg er kjempefornøyd med jobben han har gjort. Det er ikke borret hull gjennom stokken fra undersiden slik jeg har sett at andre har gjort, men mekanismen er montert ovenfra. Jeg jakter både med åpne sikter og kikkertsikte, og behøver ikke ha litt anlegg mot haka slik det ofte er på drilling men kan heve kammen. Eneste ulempen er at justeringsskruene stikker litt ut, og at de løsner ganske lett. Kan byttes ut med set-skruer, men da tar det lengre tid å justere kammen da og man må ha med verktøy. Alt i alt fornøyd. Min Blaser R8 lux er hos Holmbro nå for montering av en slik kam. Jeg har ikke åpne sikter på R8 så da blir det med set-skruer. 

Edit: jeg sendte denne tråden til Holmbro til info. Han svarte at han har begynt å klemme gjengene på skruen litt (klemme litt med en tang og vri rundt) og da sitter skruene bedre. 

 

 

2. BROWNING KAM, PÅ BAR HALVAUTO. Jeg bruker denne rifla kun på drevjakt i Polen. Vært på andre tur med den nå, og den feilet igjen. Den blanke skruen på bildet knakk på første tur, og løsnet på denne turen. Pedersens Vaabenlager har fantastisk kundeservice og de fikser det igjen. Kammen er god å skyte med, men den er nok for spinkel til hard bruk på jakt. Jeg tror at Kalix har samme system?

 

3. SAUER 200 STR I MCMILLANSTOKK. Denne børsa er solgt nå, men ikke på grunn av kammen! Nydelig å skyte med. Enkel å justere og bunnsolid! Leveres slik fra McMillan. 

 

 

 

79326360-DED5-478F-BCFE-4387E434D091.jpeg

A70735BD-89E7-4CEF-A641-80A997E6D8D8.jpeg

1935707D-50F1-4E53-8FF3-6E6F5BD7639B.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

@Bell har du erfaringer med Kalix Teknik CR2 i bruk? Den er jo nydelig! Men jeg ser to mulige svakheter: For det første består justeringen av hakk /gjenge, så man kan ikke justere kammen nøyaktig dit man vil ha den, men må forholde seg til den nærmese gjenge. Gir det god nok justeringsmulighet? For det andre, blir disse gjengene slitt over tid slik at kammen ikke holder seg oppe? Hvis det er brukt aluminium her så holdes vekta nede, men da er det vel utsatt for slitasje?

 

Er det noen som har erfaring med å bruke dette systemet over noe tid?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ny børse, ny kam. 

Jeg har kjøpt en ny Merkel 961LS rifledrilling. Heg ble nysgjerrig på Cr2 systemet, og så at flere har anbefalt arbeidet til Myhr våpenservice ved installasjon av denne mekanismen. Han oppga 3000 som pris for å montere Cr2, og børsa ble sendt avgårde. 

 

Det viste seg at det var mye hulrom i stokken, så han fikk litt ekstraarbeid med å tilpasse en plugg, slik at det ble hold for mekanismen. Myhr sendte bilder av dette, se under. Det ser ut til at dette er bra arbeid. 

 

Jeg får børsa etter ferien, spent på å teste dette i praksis. Myhr la til 500 på fakturaen på grunn av ekstraarbeidet. Han informerte ikke om dette da han sendte bilder av jobben,. Jeg viste til at han hadde gitt en fastpris, og ba ham stå ved denne. Han svarte at han kunne gi fri frakt, og at jeg ellers kunne velge å betale 3000 som avtalt, men at han da ville demontere pluggen igjen. Det ville jo gjort børsa totalt ubrukelig... ramponering altså. Jeg ble en smule forbanna. Vurderte forbrukerråd og sånt, men orket ikke styret. Det er jo ikke mange hundrelappene det står om. Kanskje han er relativt ny som næringsdrivende, og ikke vet at et skriftlig tilbud er bindende? Jeg vet ikke, men jeg synes det er uproft.

 

Jeg har som sagt ikke holdt i børsa enda, og vet altså ikke om jeg synes dette er et bedre system enn de jeg har brukt tidligere.  Men jeg vet at for neste våpen gang bruker jeg ikke Myhr til å montere det, uansett hvilket system jeg velger. Holmbro har levert nydelig arbeid til bedre pris tidligere, så det blir nok der jeg sender slike ting fremover.

 

 

Plugg, ekstraarbeid.

105416083_263594901401008_2482818477119203441_n.jpg?_nc_cat=102&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=dgSa_5pYq7EAX-TrLf5&_nc_ht=scontent.fosl3-1.fna&oh=298969e97c0580ef1cec9f014a583a03&oe=5F237F67

Ferdig

104976723_878396392682030_8432706788967899779_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=gBXKNk5Ju5cAX-RwFUk&_nc_ht=scontent.fosl3-2.fna&oh=c8a48b45d9875105050c84e00bcba00f&oe=5F2185BF

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.
Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.
Hevbar kolbekam på kipplaufen min,meget behagelig å skyte med.
Arbeidet er gjort av Jakt & Friluft, pent utført, men jeg må være så ærlig å si at jeg liker ikke disse hullene under kolben.
Egentlig kunne jeg tenkt meg å få gjort noe med disse hullene, F.eks et kolbemagasin, men jeg vet ikke om det går pga hullene til styringen av kolbekammen.

Skal jeg ha mulighet til å bytte til åpnesiktene , så må jeg ha med meg en umbrakonøkkel i lomma

Planen er også å lage hevbar på Rifledrillingen min også.

Edited by villreinjegeren
Tilleggsopplysning/spørsmål
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.
Dette er den høyere kolbekammen på rifledrillingen min, den er av italiensk opprinnelse.
Min ærlige meningen er dette ikke er noe vakkert skue, men den bygger såpass opp at det blir god kontakt mellom kinn og kikkertsikte.
Veldig klundrete om jeg der og da finner ut at jeg skal bruke åpnesiktene.

Edited by villreinjegeren
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Magelius skrev (3 timer siden):

@Skaubjønn du mener cr2 er verdt prisøkningen? Jeg vet ikke hvor mye "bal" det egt er med 2 skruer? Blir man plaga av det? 

Du har vel en hel del flottere våpen enn meg, men estetikken betyr Nada for børsa jeg skal ha det på

Jeg har med to skruer på Blaseren min. Funker fint det. Men det er enklere og penere uten skruer. Genialt system. Er det verdt de ekstra lappene? Det er set jo bare du som kan bestemme. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...