Jump to content

6mmPPC - Allround, men spesialisert småvilt rigg?


YnStee

Recommended Posts

Aften.

 

Tydeligvis lenge siden det har skjedd noko i våpengarderoba her, da det nå byrjer klø etter å endre/noe nytt....

 

På riflefronten er ståa per i dag at det i skapet står ei Remington 700 m/ Shilen match pipe, cal 222 rem, 1:14 twist. Profil type noget feit og gjenget for demper. Som seg så hør og bør så er denne rigga med KKC stokk. od en Zeiss 3-12x56. Rifla går som ei stråle.

Hele pakka er dødelig effektiv i glugga etter reven, og det er der den har blitt brukt siden jeg kjøpe den, utenom et par rådyr jeg har bikka på post. Den gang var løpet av typen uber tjukt og rifla hadde vore brukt som benkerifle, eg fekk dreia ned løpet litt:

20200101_213214.jpg.5a319072cb52a9dfb5977b4b86e104c9.jpg

 

 

Eg hadde i fleire år ei Sako L461 i 222 rem. Denne hadde jeg brukt etter rypa i 7/8 år, men det har ikkje vore eller kjem aldri til å bli optimalt med ei 55gr kule når det blir litt hold og det trekker litt i lufta der framme, så tanken om å kunne skyte kuler av tyngre art, type 80-105grain men likevel holde seg på et moderat patronnivå/rekylnivå, den hadde surra i hodet i alle dei år. Mykje lesing på nett førte til at eg pensa meg inn på 6mmPPC som det som måtte bli det endelige målet. Rifler i slike stutt tjukke 6mm kaliber gror ikke på trær og problem med mating på ombygde rifler er ikkje ukjent. Eg valgte derfor å vente til rette rifla dukka opp.

For 2 år siden så kom jeg over ei 100% strøken og original Sako S491 i cal 6mmPPC m/magasin som jeg kjøpte. Ei slik hadde jeg leita etter i noen år, så den bare MÅTTE eg ha!

S491`n: 

20200101_213136.jpg.a33754a2eb2568b56dfdba8b8c2abd0e.jpg

Eg var dermed plutselig eit steg nærmere tanken eg hadde hatt i fleire år. Det er berre eit problem, riflestigninga. Denne er original 1:12, noko som gjer at kuler over 85grain gjerne ikkje er noko favoritt. Industrien vil det til at det ikkje blir laga FMJ kuler under 90gr i dag, Hornady hadde i mange år ei 80gr FMJ som var veldig populær her i Skandinavia, men denne gikk ut av produksjon for fleire år siden. Da står ein att med 90gr og oppover, viss formålet er fugl. Svenskene bruker mykje Lapua Scenar i 90 og 105 grain der fugl er formålet, så den er meget aktuell.

 

Har prøvd 90/95gr kuler i original pipa, men det er så marginalt at det er ikke noe å satse på.

 

Dette fordrer at det må komme på plass ny pipe i 1:8 twist i PPC`n for at rifla skal kunne dekke bruksområdet jeg i utgangspunktet kjøpte ho for, fugl.

 

Så hva tenker eg/ er planen? 

- ny pipe

- 1:8 twist

- tjukk profil

- 50cm lang

- gjenge for demper

- KKC stokk, den er så god at jeg kommer ikke utenom.

 

 

Tanken med trådtittelen er som jeg selv tenker: èi rifle til alt av småvilt eg jakter dvs spesialisert til prikkskyting på fugl +  en del rev i glugga, samt et og anna rådyr.

 

JEg vil da sitte med ei rifle jeg kan lade f.eks 65gr v-max til reven, samt 90gr FMJ/matchkuler-108gr kuler til rype/toppjakt :) Vekta på rifla gjer nok sitt til at rekylen med 65gr V-max ikkje vil være rare forskjellen fra det 222`n leverer med 40gr v-max tipper eg.

I mine øyne vil 222`n bli overflødig(?) når dette er i mål, selv om den er fryktelig behagelig i glugga, null rekyl og funker topp til formålet, men twisten gjør at kuler av rett vekt utgår ifht rypa/toppjakt.

 

Tenke oppdatere tråden etterhvert som ting skjer, forhåpentligvis går rifla inn til Rafdal med det første, så blir det steg for steg fra der.

Innspel taes selvfølgelig imot med takk.

 

Tråden kommer også til å fylles med ladedata/testskyting etter pipa er på plass, kanskje likemye for min egen del å kunne ha det logga her i tillegg til i ladeboka hjemme :)

 

 

 

Edited by YnStee
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 1.1.2020 den 22.26, Polardego skrev:

Morsomt prosjekt, men hvordan står det til med magasinlengda?

Målte denne i dag,max er 59mm. Har i dag testa Sako 90gr FMJ med ei anna ladning enn før, 27gr N135. Det gav såpass lovende serie på 100m, at den må testes mer ut til 250m. Viss denne er stabil og holder presisjonen som som skuddene i dag kan gi håp om,så da blir nok prosjektet skrinlagt hva angår nytt løp. 

20200110_143451.jpg.cd2fe5069ed953620e8a3e46a96b1b38.jpg

Denne ladninga gir ganske full hylse, men lavt trykk og 816 ms iflg QL.

Dette er 3 skudd. Treffen nede til venstre var sjåførfeil.

Edited by YnStee
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Endelig vær til å teste litt igjen. Perfekte forhold, vindstille og 0 grader. Rigga opp blinken på 200m. Samme ladninga som sist, 27gr N135, 90gr Sako. Tror jeg skrinlegger pipebyttet når rifla leverer slik samling, attpå til med helmantel: 10mm\3skudd\200m20200127_142141.jpg.595fc8921c1245151d9241afe9655430.jpg

 

Dette må være greit for ei rifle til den nette sum av "2500,- "😂👌 skutt med ryggsekken som anlegg, dvs slik jeg gjør på rypejakta.

 

Rifla leverer om han bak gjør jobben, men merker at det må gjøres heelt lik hver gang om samlingene skal sitte slik.

Originalstokken er virkelig ikke noe som er godt for liggende skyting synes jeg, så der må det bli ei endring. Skal nok lettere levere slik samlinger om og om igjen med annen stokk som sitter bedre, kjennes hvertfall slik.

Edited by YnStee
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ble en kjapp tur på banen for å ta et par ladninger over kronograf i dag sammen med @FreeSkier her inne. Første var ladninga som har gått best så langt, 27gr N135 bak Sako 90 COL 56,5mm:

- 857

- 839

- 845

Ujevn fart.....På denne sier QL 816ms, så pipa mi gir tydeligvis meget god fart ifht hva QL sier.

 

Prøvde så 27,7gr N135, samme kule, denne var jeevn:

- 891

- 892

- 890

Ikke testet presisjon med denne enda.

 

Prøvde så foreløpig hetest ladninga så langt, på papiret hvertfall, 28,3gr N135:

- 886

- 872

- 875

Denne var merkelig, har ikke noe forklaring på farten ifht ladninga her.

 

Ingen trykktegn å se eller kjenne, men siste ladninga er mot rød iflg QL.

 

Eneste som KAN ha skjedd her, er at jeg har bytta om merkinga på 2 og 3 serie, selv om jeg er 99% sikker på at det var rett merka....

Edited by YnStee
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@YnStee: Jeg tillater meg et spørsmål. Jeg ser innlegget ditt fra 27. jan med 10mm på 200 meter. Men du fortsetter med ulike ladninger. Har du forventninger om ytterligere forbedring av presisjonen? Jeg ser du skriver at bruken er til jakt. Hva jakter du på som trenger enda bedre presisjon?

Jeg har 6mmBR og ville vært godt fornøyd med 10mm/200m. Det holder med god margin sentrum på ISSF-skiva på 300 meter.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål er tillatt 🙂 var bare tanken å sjekke farten på 27gr ladninga, men tok med et par ulike ladninger til av ren nysgjerrighet. Mest fordi at QL angir lavt trykk og bare 816ms for 27gr ladninga, og mtp at pipa mi er i grenselandfor stabilitet med 90gr kuler, så pirrer det også nysgjerrigheta mi om jeg klarer finne samme presisjon med en del høyere fart.

Når det er sagt, så indikerer krono at pipa mi gir høy fart, så det var positivt. Uansett:

27gr skal testes over krono en gang til for å se om den gir like ujevne hastigheter som nå, samt skal 27,7gr testes en gang til for å se om den er like jevn som nå lørdag + teste presisjon.

 

PS: hadde jeg ikkje vært nysgjerrig på kaliber,kuler etc, hadde jeg bare matet 308'n med jaktmatch og latt det være med det, men akk så kjedelig og forutsigbart 😂

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ny runde med skyting i dag. Tok å samtlige hylser i fresen i gårkveld, trimma til korrekt lengde. Denne gangen tok jeg også å pressa alle hylsene 2 ganger hver i necksizeren, leste et sted her inne at det kunne fort gi enda jevnere pressing pga lite styring av hylsa i en necksizer? Pressa 1 gang, dreia så hylsa 90grader og pressa på nytt. Jeg fikk hvertfall et tydeligere hardere kulehold nå enn forrige gang jeg pressa hylsene. Sikkert noen her inn med mer kunnskap på dette enn meg.

 

Ikkke optimale forhold i dag, tett snøvær til tider, men fikk utretta det jeg var ut etter, å verifisere kulebane ifht tårnet.

 

Skaut på 100, 170,200 og 250.

 

Gledelig at inngraveringa som var på tårnet originalt, stemte med det jeg måtte klikke. 

 

Men, jeg har nok skutt med ei ladning som var 0,5grain høyere enn det som har vært go ladninga sålangt, for jeg sjekka det elektroniske kruttmålet mot mi manuelle vekt, etter jeg hadde lada opp alt til dagens økt. Da fant jeg ut at den elektroniske viser 0,5gr mindre enn den manulle, som jeg da har ladet med fram til forrige gang (som faktisk kan forklare de høye fartene jeg fikk under kronograferinga forrige gang, 0,5grain gjør utslag det.... når jeg veide opp 27gr manuelt, så tømte det på vekta på den elektroniske, da viste den 26,5. 

 

Ble ikke noe gruppeskyting i dag, bare skyting for å sjekke mot tårnet som sagt.

 

Lyman lyman både elektronisk og den manuelle. Noen som har samme erfaring? 

20200220_170205.jpg

20200220_164837.jpg

20200220_164623.jpg

Edited by YnStee
Link to comment
Share on other sites

Finfin skyting!

Elektroniske vekter bør kalibreres en gang i blant. Du har kanskje et kalibreringslodd  som fulgte med vekta? Jeg har en balansevekt og et par digitale vekter fra Lyman, og de samsvarer greit. Men de elektroniske kan «drifte» litt. 

Jeg starter vekta uten kruttskåla på, og starter med å veie kruttskåla. Hvis vekta viser 126,1grs (i mitt tilfelle), vet jeg den er kalibrert OK. Hvis jeg får avvik, kalibrerer jeg. Med den digitale kruttdispenseren kalibrerer jeg alltid før lading.

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :) Alt er skutt med anlegg på sekken denne gangen også.

 

Kalibrerer alltid når jeg starter opp den elektroniske med det loddet som følger med, men skal teste på nytt en kveld med det første og se.

Det ble som sagt ikke noe gruppeskyting i går, så om rifla presterer like bra med 27,5gr N135 som 27gr, det vet jeg ikke. Merker det at det er ikke ideelt med tysk 4 retikkel (ikke medforstørrende men) for å være heelt spot on på siktepunktet hver gang, ifht om en hadde hatt tynnere retikkel.

 

Tenker å nå trene på at førsteskuddet skal sitte der det skal, hver gang isteden, nå som tårnet er verifisert, så får vi se om det blir testing av gruppe etter hvert igjen.

 

Lite strøm på tlf i går, så derfor lite bilder.  Får hold på 300m der jeg skyter, det er langt nok for min del.

Har printa en haug med orre figurer nå, så da blir det litt mer reelt enn å skyte på rundblink/firkant hver gang.

 

Merker at det er ikke mange skuddene en skal gjøre på 250m, før 170 plutselig er særs lett å sette der en vil, gang etter gang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, vannebo skrev:

nice! Hvilken stigning har pipa? Jeg brukte med hell hornady 87grs HPBT til endel fuglevilt i 6BR.

Pipa har 1:12.  Fungerer utmerket med Sako 90'n ser ut til, så det blir å bruke den på fugl etter alt å dømme 👌 hvilken fart gav du 87' da?

Edited by YnStee
Link to comment
Share on other sites

Samme som jeg hadde i BR'n. 87grs gikk ut i rundt 900m/s, og satte tette trekløver på skiva. Røyk lit orrfugl, ender og gjess iaf med denne. Brukte hornady 80grs også litt på fugl. Funka bra på ryper, men slutta bruke den på orrfugl da de ofte flaksa litt langt etter treff. 

Link to comment
Share on other sites

Kan kanskje være muligheter for penere resultat om en for eksempel lader den til 800-820 for eksempel, betydelig forskjell frå 900.

På rypa så har jeg ingen betenkeligheter med å bruke FMJ`n i PPC`n.

Har skutt sikkert 30-40 ryper med fmj i 222, ingen har tatt til vingene av disse.

 

Jeg har ikke erfaring med tiur enda, men av naturlige grunner så kan det godt være at  kule som ekspanderer litt passer bedre der. Her lengst vest i Oppland så er det rypa som er mest jakta, storfugl er vi dessverre ikke bortskjemt med. Erfaringsvis så bikker orre pent overende av fmj.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, det er nok godt mulig de har endret egenskapene på disse årene.

 

Uansett, det blir å kjøre den Sako 90`n på fugl, så lade opp litt diverse for rådyr og rev som har nogenlunde samme treffpunkt som den. Får bare håpe at Schou får inn igjen kula, for akkurat nå er det tomt all over her på berget høres ut til.

 

Men, neste steg blir å modifisere en Remington 700SA stokk til rifla, da det er rimelig begrenset utvalg av stokken til denne kassa. Ønsker ikke å sage i originalstokken, da denne er like sjelden som hønsetenner nesten.

 

 Stokken er i hus, så kommer det bilder etter hvert som prosessen skrider frem. Brattere pistolgrep og bredere forskjefte er på planen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 28.2.2020 den 15.03, vannebo skrev:

Om de hadde vrengtes  håper jeg jeg hadde hatt vett til å bytte  😛 hadde i min helmantel periode endel ettersøk ettet fugl som kom seg langt utpå sjøen. Så ble bytta da  😛

 

minn meg på det til uka så skal jeg se om jeg har noe liggende

Hadde du liggende slike kuler? BTW, jeg har vel jaggu en boks med Lapua 77gr HP liggende som jeg har "lånt" fra deg? Eska er urørt, utenom 3 kuler tror jeg som er skutt.

Link to comment
Share on other sites

Da skal jeg se her hva jeg gjør :)

 

Ser ut til at det er heeelt tomt for Sako kula i Norge, og uvisst når/om Schou får denne inn igjen sier de...….æsj.

 

Så, jeg får teste litt annet i mellomtiden. Har håp om å få krafset til meg noen 87gr Berger VLD for test, eller Berger 90gr BT Target kuler. Iflg en gammel tråd her inne, så har Target`n tykkere mantel enn VLD hunting, så dette kunne muligen vore ei finfin kule til fugl, da ladet i min fart, DVs 800-850ms.

 

90gr BT Target er litt kortere enn Scenar 90, så har et håp om at jeg klarer stabilisere denne. Glemte selvsagt måle lengden på Sako FMJ før jeg hadde skutt opp alle sammen, så hvor lang den er ifht Berger kulene, det vet jeg dessverre ikke.

 

En svenske på Roboft hadde testes Sako FMJ kula i sin PPC, med samme twist som meg, men han hadde ikkje klart stabilisere den, så pipa mi har jeg tydeligvis hatt flaks med.

Link to comment
Share on other sites

Stadig endringer her. Endte opp med å overta en LAW stokk frå @jmosbakk her inne til dette "prosjektet".

Denne er per nå tilpasset en Howa 1500, dvs at det er fo langt mellom boltene til at jeg slipper unna med helt vanlig innbedding av rekylklakk osv.

 

Lurer på å rett å slett fylle igjen hele inlet'n å borre og frese ut på nytt, bruke stålplast til fintilpassing av kanter osv.

 

Men hva burde en bruke for å støpe igjen/fylle hele med? Tyntflytende beddemasse?

20200403_084852.jpg

20200403_084902.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Endte opp med å bestille Loctite Hysol 3475 til beddejobben+ glassfibersparkel til utvendig finish/tilpassing av stokken.

 

Har ladet opp 65gr vmax for test samt gi 90gr scenar siste sjans ifht stabilitet med ei het ladning, tvilsomt jeg klarer stabilisere den okkesom, men skal ikke vere uprøvd. Skyting blir det ikke før stokken er ferdig, så får tiden vise når det blir. 

 

20200407_143737.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Ting tar tid, men har omsider fått tilpassa LAW stokken til 6ppc'n nå, gjennstår noko småpuss her og der  samt evt eit strøk med lakk, men det bli ikkje i år, bruke tida til skyting og jakt nå istaden.

Cri_N4Z0cmD1Q6LcCpadXTIZk3erkWGrMWpTb_FG

 

 

Ikkje fått skutt noko meir enn ei håplaus innskyting på morgenkvisten lørdag før rypejakt, denne resulterte sjølvsagt i bom på den ene rypa det ble skuddsjans på....tok da ei økt med innskyting i fjellet, viste seg at jeg var 4-5cm opp og til venstre, det er bom på rypa det. 

OhkdVm8l88SeN_4XCwCTOIcKGFthy69qKoqT5Z3S

 

Har eller leita og leita etter Sako 90 kula, men tomt alle steder. En kar fra nord forbarma seg over meg å solgte meg 2 pakker, så er berga ei stund att 😊 men, den er nok av en eldre lot, for den har øørlite annen profil enn den jeg har skutt med fram til nå, så blir spennende se om rifla liker den godt. 

 

Var ellers en fin dag  fjellet lørdag, avslutta med solnedgang bak Galdhøpiggen👌

ZePQjf-Ay1ZGiSMfvKDjopBHQXdGEYSnv-btxzct

 

Edited by YnStee
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Skjedd litt sia sist, fekk muligheten til å få hånda på ei kvalitetspipe i 1:8 snurr, så rifla har akkurat komme att frå Rafdal nå rett før jul. 50cm pipe, 20mm ved munning og glassblåst, samt gjenget for demper. Stokken er ferdig, siste laget med klarlakk lagt i kveld. Strukturlakk under, så god friksjon👌🏻 grepet vart mykje bedre for liggende skyting, som den vil bli brukt til. Farge? tja, tok det jeg hadde, så da ble det litt grønt. Ikke fått prøvd rifla etter pipebytte, mangler optilock ringer....godt fornøyd sålangt hvertfall.

20221230_222440.jpg

20221230_222317.jpg

20221230_222241.jpg

20221230_222230.jpg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

@YnStee Ser du skriver at du tenker å støpe igjen hele utfresinga i stokken for å tilpasse den til Sakokassa. Ble det den løsningen eller valgte du en annen framgangsmåte? Om du støpte igjen, ble det med Hysol 3475? Mye jobb, eller var det temmelig rett fram?
Innlegget om dette er et år gammelt, ser jeg, men har ikke sett det tidligere. Jeg fikk noen sære ideer nå 🙈

Link to comment
Share on other sites

Jeg freste ut den gamle beddinge i bakkant, fylte med hysol, samt fylte igjen alt i framkant. Blokka ut ish der magasinet sitter. Måtte ta det i et par omganger, borra ut til rekylklakken framme, fikk den ca på rett høyde osv, borra ut der bakre skjefteskrue er, bedda inn rekylklakken, samt bedda inn bakre festet og langsmed kassa osv i en operasjon. Konklusjonen er hvertfall, at det er null problem å tilpasse en slik stokk fra lang mekanisme til kort, alt løser seg med fyllmasse, fil og sandpapir. Det tar bare litt tid.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Omsider fått gjort første test i dag. Rifla måtte inn att til børsis pga grums i kammeret. 

 

Ikkje akkurat beste forutsetning for test, men hadde liggende 6 stk 90gr scenar som måtte prøves. Hylsene var skutt i gamlepipa (kommer for salg), og egentlig ferdiglada til den, men pga pipebyttet så hadde jeg ikke tomme hylser. Tok bare nappa ut sako kula og veide opp krutt på nytt og satte i Scenar'n. Tenkte heller ikkje på i farten att jeg kunne necksiza uten at hetta hadde gått ut. Så, her var det både hylser som var skutt i og lada til gamle pipa, samt dårlig/ujevnt kulehold😅 

 

Men, Scenar blir spennende å teste mere, etter 2 skudd for å komme inn på skiva, så tok jeg 4 skudd serie, lovende er den: 

20230312_105715.jpg

20230312_105531.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fekk omsider innvia PPC'n på rev i natt. Stor og tung hannrev, med nydelig pels, helt uten håravfall, noe jeg sjelden har sett så sent på sesongen.  65gr vmax, snilt ladet til ca 940ms gjorde jobben. Har også plukka ei kråke og ei skjære tidligere med samme oppskrifta.

 

Reven var omtrent et hode lenger enn sine artsfrender frå tidligere i vinter.

Snapchat-339323370.jpg

Snapchat-1431621086.jpg

Snapchat-1165632602.jpg

20230403_221828.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Sharpshooter skrev (12 timer siden):

Utrolig interessant tråd 😀

Har ett lign bygg på en Sako L579 i 6 Dasher.

2 skudds seriene er for å sjekke samskyting på Fugl og Rådyr ammo. 3 skuddserien var prøvetest på ammo til ting som ikke skal spises.

 

Ikke justert kikkert mellom ladningene.

 

John 

 

Tøff sak, hjemmelagd stokk?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...