Jump to content

Åtebelysning


Hagens Tass

Recommended Posts

@Hagens Tass

Tja spenningstapet er vel synonymt med kvadratet på kopperkabelen. Altså, dersom du trenger mye strøm. Må du øke kvadratet på kabelen. Før du ruller ut alle 80 meter kan du jo koble til åtelyset og måle hvor mye spenning du har når lyset er spenningsatt. Du kan faktisk ha så stor forbruk, og motstand i kabelen,  på den avstanden, at du ikke får løst ut en treg sikring, selv om du kortslutter fasene. Dersom kabelen er tynn nok, . Så spørsmålet er absolutt legitimt. Dersom du og skal ha litt annet, som varme i bua etc.

Imidlertid dersom du kun skal ha åtelys, holder det vel med en kabelrull på 80 m med med 1,5 kvadrat Utekabel. Husk for all del sikring på begge fasene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Hagens Tass

Med sikring på begge fasene menes at begge ledningene må ha sikring. En normal ny automatsikring har tilkobling til 2 ledninger, altså begge fasene. Litt upresist men enkel fas har faktisk 2 ledninger + jord, 3fas har tre ledninger + jord. Jordledning skal alltids kobles opp dersom det skal kobles på våtrom/kjøkken eller utekontakt. 3fas er det ikke mange privatboliger som har faktisk.

Edited by svehella
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt samme type belysning som TS, og siden det ikke er aktuelt med ca 1 km skjøteledning kommer jeg til å kjøpe et fritidsbatteri på Biltema. 3W på 12V gir et strømforbruk på 0,25A ved max lys. Et batteri på 30Ah skal altså holde 120 timer, og dette er ganske overkommelig. Så er det bare å ta hjem batteriet hjem en gang hver uke og lade det, og vite at man alltid har nok lys til å jakte når det måtte passe. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På åtebelysningen fra brunst er det med skumringsrele,så der trenger man ikke timer.Det er også potmeter for justering av lysstyrke.Henger en slik på husveggen min,fornøyd med det lyset 👍

 

Liten Ninja edit her.Var på Magasinet i Drammen jeg kjøpte det åtelyset,men mener det er samme som brunst selger.

Edited by SuperHansen
Tillegsinfo
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg skal til å montere opp en slik åtebelysning med 3w led lyskaster. Og jeg kan trenge litt hjelp. 

Håper å få satt opp lys på batteri som jeg ikke trenger å lade selv, men jeg helt grønn når det kommer til solceller og slikt.

*Først med å finne ut av hvor stor solcellepanel det trengs for å lade batteriet. Det er jo i utgangspunktet 3w lampe, men blir kanskje utvidet med en ekstra spott så max 6w. 

Jeg ser biltema har solcellepanel på Maks. 6 W, 350-410 mA til 399kr.

Blir det for lite effekt tro? 

Ellers så har jeg funnet en komplett solcellepanel pakke på 50w til 1600kr. Litt dyrt men stort nok + litt til.

*Og har noen tips om hvordan men best monterer opp utstyret? Kanskje batteri, laderegulator og dimmer i en slags boks.... (Isolert?)  og solcellepanelet litt oppi et tre hvis det går ann. 

*Er et bilbatteri bra nok hvis man har 50W solcellepanel eller skal man gå for fritidsbatteri med en gang?

Jeg har sikkert mange flere spørsmål bare jeg får kjøpt inn det som trengs og skal begynne å montere det.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at jeg slipper å styre med batteri og solcelle hvis jeg bare drar en skjøteledning 30meter. 

Men da må jeg ha en trafo til 12volt. 

Noen her som vet hva slags trafo jeg trenger? Er litt grønn på elektronikk men greier stort sett å følge en oppskrift. 

Eneste jeg vet er at lampa i settet fra Brunst.no drar 3watt....og er 12v.

Edit: ser jo at Brunst.no selger nettadapter til dette lyset.....daaaah.

IMG_20200722_5394.jpg

Edited by Maxwatt
Brainfart
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 50 meter skjøteledning og 12v omformer til mitt åtelys, virker veldig bra! Bare pass på at adapteren er vanntett hvis den ikke skal stå under tak, jeg min inni en spyleveske dunk som er skjært toppen av og hengt opp ned på planken lyset står på, så både skjøteledningskontakten og omformer står inni dunken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...