Jump to content

Småviltjakt med rifle 1-3 timer unna Oslo?


Grønnskollingen

Recommended Posts

Heisann. 

 

Jeg har fått min første rifle i hus, har fortsatt ikke fått kjøpt meg hagle da jeg tydeligvis har så teite proporsjoner at jeg må få det spesialtilpasset. 

 

Jeg håper å kunne sette av en helg eller to snart til å jakte med rifla. Jeg har ikke tatt storviltprøven (usikker på om det er noen vits nå som det er så kort igjen av sesongen), men har veldig lyst til å dra ut på jakt med rifla. Jeg bor i Oslo, så helst et område ikke så alt for langt unna, helst innefor en 3 timers kjøretur. 

 

Min eneste erfaring med aktiv jakt er sjøfugljakt med hagle da jeg var yngre, så jeg må innrømme at jeg ikke har så mye erfaring. Jeg er altså åpen for hva som helst av tips til jaktform og område, så lenge det kan gjennomføres med en .308 rifle. 

 

På forhånd, takk for svar! Om noen ønsker å ta med seg en hyggelig 23 år gammel fyr for sine første jaktopplevelser hadde det også vært skikkelig stas.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, erikraude said:

Ihvertfall sjff kjører bare hagle på fellesjakta. Statskog sine områder er stort sett åpne for rifle. Ellers er det mye forbud mot rifle på småvilt rundt Oslo.

 

14 hours ago, msteiro said:

Ville sjekket Oslo JFF, Solemskogen eller Ski JFF, de har en del tilbud m fellesjakt på rådyr. Men da må du ha storviltprøven. 

 

 

Takk for tips. Må vel få skaffet meg hagle snart så fort som mulig da for å kunne være med på det. Men det er noe jeg har sett på, som virker veldig spennende!

Link to comment
Share on other sites

Du trenger egentlig bare ei lokkefløyte og grunneiers tillatelse.Det kan godt være at jff-foreninger rundt om kjører kurs,sikkert lurt å få med seg sånt.

Bare positivt å treffe likesinnede også,bekjentskaper vil gjøre det lettere å finne plasser å jakte.

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Grønnskollingen said:

Ja kanskje det, tenker du på et av de organiserte "introjakt"-sakene? 

Et tips er å høre med Mads Enger Rønning på Biaton (biaton.com). Han leier ut plass i oppvarmet campingvogn for åtejakt på rev om vinteren, i Lier. Har jaktet med ham før, og han er en veldig hyggelig og flink fyr.

 

Tipset om småviltjakt i Sande er også godt. Kjempeflott fugleterreng (mye tung gåing som krever kondis), men da må du jo ha hagle. Ellers er det fritt frem for å jakte smårovvilt både der og i Børresen i Finnemarka (mellom Lier og Nedre/Øvre EIker og Åmot). Ikke mer en en time-halvannen fra Oslo. Men som det sies over her så må det nok litt kunnskap om lokking for å få fatt på reven. De fleste driver vel med åtejakt; Å forsøke å snike seg innpå en rev i skogen er det vel kun andre rovdyr som er i stand til.

 

Jeg kunne  selv tenkt meg å komme i gang med jakt på både rev og mink. Rev pga. rådyrbestanden og mink pga. sjøfugl. Men jeg har ikke landet noen områder/avtaler hvor jeg kan bruke tid på å bearbeide området.

Edited by frankhovin
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Korteste jakt med rifle fra Oslo må være et rovdyrkort på Ullensaker JFF sitt område.

Billig og helt greit.

Har skutt rev på lokk der men det er begrenset med terreng å bedrive slik jakt pga mangel på sikker bakgrunn, mye folk i turveiene etc.

Det er MYE(!) innmark og du kan sikkert komme i dialog med en bonde for å jakte på jordet men ingen av de jeg snakket med var villige til dette.

 

Noe jeg opplevde i dialogene med grunneierne var at flere av de ikke visste at det foregikk jakt på deres eiendom gjennom grunneierlaget. Jeg møtte til slutt en grunneier som lot meg parkere på gården hans.

Det er få steder å parkere bilen uten å sperre adkomstveier eller å sperre deler av veibanen på hovedveiene som går rundt terrenget.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, MrFjellrev said:

Her kan du jakt 365 dager med dette kortet fra inatur fra første dag kortet blir aktivert.

https://www.inatur.no/jakt/5110b676e4b0b1fc6e2904b4

 

 

Takk for tips! Med mindre jeg ser helt feil er dette nærmere Namsos, så et godt stykke fra Oslo, men det hadde jo vært optimalt å ha noe sånt her :)

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, MrFjellrev skrev:

Her kan du jakt 365 dager med dette kortet fra inatur fra første dag kortet blir aktivert.

Tja... jaktkortet gjelder for 365 dager,  d.v.s. ET år!. Men det er IKKE lovlig jakt (selv på rovvilt), i 365 dager. Men Rovviltkortet kan benyttes over benyttes over hele Norge, også i nærområdene til Oslo.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Grønnskollingen skrev:

 

Takk for tips! Med mindre jeg ser helt feil er dette nærmere Namsos, så et godt stykke fra Oslo, men det hadde jo vært optimalt å ha noe sånt her :)

Hvis du sjekker kortet så gjelder dette på alle deres områder i hele Norge ,jeg tok en telefon til de og spurte.

Så bare les og sjekk ut ,jeg personlig har løst ut dette kortet slik at jeg også kan jakte rev og annet rovvilt på området jeg jakter fugl.

 

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, erikraude skrev:

Pleier ikke rovvilt å være inkludert på de vanlige jaktkorta, sånn at dette er et kort for de som bare vil jakte rovvilt?

Ikke som jeg kjenner til eller hvor jeg jakter,men dette er en fin anleding til å jakte andre deler av året det ikke pågår annen jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...