Jump to content

Zeiss v8, maks moment?


icarus

Recommended Posts

Kikkerten kan bli ødelagt med for mye moment. Vortex sier dette er den vanligste årsaken til at feil oppstår på deres kikkerter. Så sjekk spesifikasjon for både montasje- OG kikkertprodusent. Du bør egentlig ha momentnøkkel. Pass også på enheter, fort gjort å blande newtonmeter med fot-pund. Men tomme-pund er vel det som brukes mest på montasjer fra "utviklingslandet" når det kommer til det metriske systemet. Om du bruker gjengelås eller olje på skruene kan føre til at de "glir" bedre, og derfor endring i anbefalt moment. Sjekk bruksanvisningen. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis Zeiss ikke oppgir moment kan du kanskje se på manualer fra andre produsenter og "gjette" deg frem til et område. På de få kikkert- og montasjemanualene jeg har vært borti lå momentet i cirka samme område. Man kan jo håpe, men det er vel ingen garanti for at manualen til montasjen din ikke oppgir verdier som blir helt "crazy" for kikkerten din.

Link to comment
Share on other sites

Drar man til det man klarer i den korte enden av de typiske torx/unbraconøklene som følger med ringene så ligger man godt an.
Hvis en i tillegg spanderer litt lim på skruene så blir det bra.
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har gjort det på denne måten (sikkert et tresifret antall ganger bare de siste par årene) og jeg har aldri hatt kikkertsikter som har hverken tullet eller løsnet. Momentnøkkelen min ligger forøvrig mindre enn 50cm fra der jeg monterer sikter.
Jeg ser ingen grunn til å komplisere denne prosessen ytterligere.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er helt frivillig å bruke momentnøkkel. Selv fant jeg ut at momentet ble for høyt da jeg strammet til for hånd (kontrollert etterpå med momentnøkkel). Forskjellige folk kan ha svært ulik fornemmelse av hva som er "passelig". Mulig garantier ryker om en bruker for mye moment. Som sagt helt frivillig.

Link to comment
Share on other sites

Moment på skruene på ringene er det ingen kikkertprodusenter som oppgir tror jeg, da det er enorm forskjell på hvor bredt område ringene klemmer på. Men alle ringer har anbefalt moment. Viktigste er vel at man skrur hver skrue litt og litt, og ikke strammer en helt ned før man strammer de andre. Det er nok da man oftest får klemmerker på kikkerten. 

Link to comment
Share on other sites

Vortex oppgir også moment på kikkertene sine.

1 time siden, msteiro skrev:

Viktigste er vel at man skrur hver skrue litt og litt, og ikke strammer en helt ned før man strammer de andre. Det er nok da man oftest får klemmerker på kikkerten. 

Høres fornuftig ut, men jeg fikk likevel merker i overflatebehandlinger med denne metoden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...