Jump to content

Tanfoglio gold match extreme


Nittenølløv

Recommended Posts

Jeg var hos Oslo Skytesenter for noen dager siden og sammenliknet Tanfo GM Extreme mot CZ Tactical Sport Orange. Tanfoen skranglet i tilpasningen mellom sleide og ramme utrolig nok. CZ-en var tight som en gammel, men ubrukt, sveitsisk P210. Klasseforskjell. Begge hadde bedritne avtrekk med ukonsekvent kryp. Merkelig på pistoler til rundt 24k.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gold match extreme som jeg fikk tidligere i år. Veldig fornøyd og avtrekket er veldig bra. Føler ikke den er noe skranglete eller noe. Har satt på tumb rest på den og bytta greps plater. Er en drøm og skyte med og ikke noe funkfeil. En jeg skyter med har en cz tactical sport og den hadde ut av esken for lett avtrekk til og skyte militærfelt. Kan ikke si jeg følte den var noe mere eller særlig mindre kvalitets inntrykk av den. Kan vært fall anbefaler gold match extreme på det varmeste. Følger vel med 4 magasiner også. Pluss diverse fjærer. Og jeg personlig er vant til våpen som ikke skrangler eller noe, har to les baer i skapet hjemme i tillegg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når jeg bestilte min og venta på den så fikk jeg beskjed om at den hadde kommet men nordskog skulle bare gjøre noe med avtrekket på den før de sendte den videre. Og det står på nordskog sine sider at det er felt pistol og min ligger vel på rundt 1600g eller noe. Så hadde nok ikke vært så bekymret for det med avtrekket. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har siden 12 skutt Tanfoglio GM. Alle 3 generasjonene. Har også 2 stk 1911 og en Sig Neuhausen P210 - 5 target(lik sport, men med annen hammer/avtrekk) som referanse. Har også skutt en del Shadow 2. Prøvde en ny her senest i går og ble imponert over kvaliteten på våpenet og avtrekket rett ut av boks. Min GM 6" har vært god og gjort det bra i feltløypa med god presisjon. Nå er den rene kastanjetten. Den har ikke tålt harde ladninger godt og skal kondemneres da pipe/sleide bytte blir for dyrt. Flere GM fikk ett lurvete rykte mhp presisjon. Noen fikk kronet opp løpet og ble bra, andre ble det pipebytte på. GM EXTREME og Custom er omtrent identisk innvendig bortsett fra avtrekksjobb, hammer og muligens fjær. Etter min mening er det større individuelle forskjeller våpnene i mellom en mellom Extreme og Custom.

For meg ser det ut til at CZ har tatt igjen og gått forbi Tanfoglio i kvalitet, presisjon og utvikling. Jeg vil anbefale deg å plukke ut ett våpen som kjennes og ser godt maskinert og tilpasset ut. Be om å få prøveskyte det spesifikke våpenet. Prisen på avtrekksjobben på Tanfoglioen er etter min mening drøy. 

Extreme 24.000 på Winge. Tanfoglio Gold Match Custom 9mm 20.000 på Nordskog. 4000kr er endel penger. 

Lykke til. Jeg har ikke bestemt meg for Tanfoglio enda og er i tenkeboksen. Ny 1911 fra Tyskland frister. 

DSC_0433.JPG

Edited by Pedro L
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler virkelig en kikk på CZ TSO. Den imponerte meg bortsett fra det veldig lette avtrekket som jeg synes var rufsete. Nå skal det sies at jeg er rifleskytter og er vant til Anschutz matchavtrekk når avtrekksvekten er godt under 1 kg. I forhold til Tanfo GM Ex var det TKO i favør CZ TSO. Jeg hos Oslo Skytesenter igjen på fredag og da var TSO'en borte..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Tanfoglios 9mm har til nå ikke vært noen nyutviklinger, men er basert på CZ 75.

De første pistolene Tanfoglio kom med var viderutvikllinger av den gamle krigeren. De passerte CZ med bedre ergonomi, avtrekk, siktemidler og pressisjon.

Etterhvert har CZ tatt igjen og etter min gått forbi i design og kvalitet. CZ har også overtatt IPSC skytteren og IPSC Practical Shooting verdensrekorder Eric Graüffel, som nå skyter for CZ.

https://www.ericgrauffelonlineshop.com/en/

https://www.thefirearmblog.com/blog/2019/03/07/interview-with-eric-grauffel-changes-brand-and-joins-the-cz-shooting-team/

Igjen. Hva treffer du selv med? Det er vesentlig når du skal velge.

Sentiment produserer ikke Alfa/innersoner. Det vet jeg med min P 210-5. Hvorfor selger jeg den ikke? Innersoner er vel og bra, men jeg liker også pene ting.  Har nettopp handlet inn for 5000 i reservedeler som sikkert varer tre liv.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...