Jump to content

Dømt for ulovlig jakt, lovlig jakt i utlandet?


Myrsken

Recommended Posts

Ja, norsk lov gjelder på norsk jord, og det samme gjør dommen. Andre veien, så krevnes det for utlendinger som skal jakte i Norge, tillatelse til å jakte i eget hjemland (eller norsk jegerprøve), slik at en som har mistet retten ikke vil kunne jakte her sånn uten videre.

 

EIDT: kanskje utydelig. Konklusjon: loven i landet hvor det skal jaktes bestemmer.

Link to comment
Share on other sites

Der ga du meg akkurat de to samme svarene som jeg har kommet frem til...

Det er loven i det landet det jaktes i som bestemmer. Men dersom en utenlands jeger kommer til Norge for å jakte må han ha tillatelse til å jakte samme viltart i hjemlandet.

Spørsmålet mitt blir igjen da, kreves det samme i f.eks Canada, eller Sør-Afrika?

Link to comment
Share on other sites

Det som er avgjørende er om han/hun i det heletatt har lov å jakte i hjemlandet.

Ergo kan man komme til å slite litt hvis man er fradømt retten til jakt i Norge og "Utlandet" har tilsvarende regler som vi har. Og i mine øyne er det egentlig helt greit forutsatt at personen er rettmessig fradømt retten til jakt i Norge.

 

Disclaimer: Jeg har ikke peiling på hvilke land som eventuelt har samme slags regler som Norge (at gyldig jaktlisens i hjemlandet er det som skal til for å jakte der).

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ingenting om hva lovverket sier om dette. Jeg har imidlertid jaktet litt i Sverige, og der har det holdt med svensk jegeravgift + jaktkort for meg. Jegeravgiften har jeg betalt gjennom nettbank og/eller over postdisk i Sverige. Har aldri vist noen form for papirer på at jeg har lov til å jakte i Norge

Link to comment
Share on other sites

I tillegg må du være født før en eller annen dato i 1971, om du er yngre må du ta "Hunter Education Programme"

 

2 September 1971.

 

HUNTER EDUCATION BEGAN AS A VOLUNTARY PROGRAM IN 1972. “MANDATORY” HUNTER EDUCATION BECAME LAW IN 1988, REQUIRING HUNTERS BORN ON OR AFTER SEPT. 2, 1971,TO PASS THE COURSE.

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke helt korrekt.

:arrow: Som utlending må en har bodd i Norge i minst fem år eller hente plettfri politiattest fra hjemlandet :wink:

 

 

Akkurat dette vil jeg gjeren ha noe dokumentasjon paa... for om det stemmer maa jeg re-planlegge en del :?

Beklager off topic :oops:

 

Har dessverre ikke dokumentasjon på det.

Er selv tysk, flyttet i fjor høst til Norge, tok jegerprøven i år og fikk beskjed fra lensmanskontor at jeg måtte levere plettfri politiattest fra Tyskland for jeg ikke har bodd her i Norge i minst fem år for å få lov til handle våpen her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke helt korrekt.

:arrow: Som utlending må en har bodd i Norge i minst fem år eller hente plettfri politiattest fra hjemlandet :wink:

 

 

Akkurat dette vil jeg gjeren ha noe dokumentasjon paa... for om det stemmer maa jeg re-planlegge en del :?

Beklager off topic :oops:

 

Har dessverre ikke dokumentasjon på det.

Er selv tysk, flyttet i fjor høst til Norge, tok jegerprøven i år og fikk beskjed fra lensmanskontor at jeg måtte levere plettfri politiattest fra Tyskland for jeg ikke har bodd her i Norge i minst fem år for å få lov til handle våpen her i Norge.

Ikke det jeg har blitt fortalt av vaapenkontoret i Oslo

Link to comment
Share on other sites

Kanskje her:

 

Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon

 

§ 3-4. Politiets behandling av søknad om erverv

 

Politiet (lensmannen) undersøker om søknadsskjemaene er tilfredsstillende utfylt og nødvendige legitimasjoner vedlagt og sørger for at mangler blir avhjulpet.

 

:arrow:Er søkeren nylig kommet til distriktet, bør politiet (lensmannen) innhente uttalelse fra politiet (lensmannen) i distrikt hvor søkeren tidligere har hatt bopel eller opphold.

 

Politiet (lensmannen) kan innhente ytterligere opplysninger om forhold som antas å være av betydning for avgjørelsen.

 

Lensmannen sender søknaden med uttalelse til den politimester som skal avgjøre denne (våpenloven § 7 annet ledd, eller annet ledd i denne paragraf).

 

Er søkeren en juridisk person, er det politimesteren i det distrikt hvor søkeren har kontor som avgjør søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Du Hassel. Jeg har hatt med Jonathan på jakt, engelskmann som er her på forumet. Han har ventet leeeeenge på å få sin våpensknad i retur, og nå når han purret fikk han til svar at han må skaffe politieattest fra hjemlandet. Han fikk ikke opplyst dette da han søkte, og jeg antar at personen i skranken ikke visste om det da. Så nå er det to utlendinger i denne tråden som har opplevd det samme kravet om vandelsattest, og da tenker jeg det er sånn.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jeg kan ingenting om hva lovverket sier om dette. Jeg har imidlertid jaktet litt i Sverige, og der har det holdt med svensk jegeravgift + jaktkort for meg. Jegeravgiften har jeg betalt gjennom nettbank og/eller over postdisk i Sverige. Har aldri vist noen form for papirer på at jeg har lov til å jakte i Norge

 

Det samme har gjeldt de gangene jeg har jakta i Sverige og det begynner og bli noen ganger nå. :wink:

Link to comment
Share on other sites

En ting er hva som blir etterspurt ved kjøp av jaktkort etc, en annen ting er hva som står i loven. Tenkte om det var noen som visste det?

Har jaktet i Sverige flere ganger selv, men har aldri blitt forespurt verken jegeravgiftskort eller avlagt storviltprøve, ved jakt på elg og bjørn..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...