Jump to content

Sten gun


Lepantoe

Recommended Posts

Dingsen på munningen er etterkrigs, det er nok et HV-våpen som høyst sannsynlig er forsvarets eie. Med mindre det finnes papirer på den da...

 

Eneste mulighet til å beholde sånne skarpt er vel om en kan dokumentere at en er arving i rett linje til noen som brukte våpenet i betydningsfulle kamphandlinger under krigen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk en Kongsberg Colt en gang, uregistrert.

Det var den gangen vi hadde det første våpenamnistiet  her i landet, det kunne ikke passet bedre. Jeg fikk den i fanget etter et dødsfall. Jeg dro rett til politiet uten å ha hatt pistolen hjemme. Jeg forklarte det som det var og jeg sa de kunne lage spiker av den eller jeg kunne plombere den. Helst ville jeg søke om å beholde den slik den var. Jeg hadde den gangen som nå en 45acp fra før, så jeg lurte på om dette kunne gå bra. Forvalteren var imøtekommende og sa at hun måtte sjekke opp to steder om våpenet var på savnet/tyveriliste. #1: Om pistolen var registrert fra før og om mulig meldt stjålet. #2 Videre måtte hun sjekke med Kripos om forsvaret hadde den på en eller annen liste over tapt/savnet. Jeg betalte søkergebyr og forlot politistasjonen.

Etter ca.2 timer ringte hun og sa at jeg kunne hente den, jeg fikk pistolen med våpenkort. 

Pistolen har en historie:

En flymekanikerlærling var på Kjeller i aprildagene i 1940, like før tyskerne ankom Kjeller tok han pistolen fra et garderobeskap og forsvant. Han jobbet senere under krigen for okupantene med å ta ut flykomponenter fra vrak. Deler som mulig kunne brukes om igjen. Pistolen må opprinnelig ha tilhørt forsvaret, men da jeg søkte om den var den ikke til å spore opp noen steder. 

DSC03023.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Oi! 

Min morfar var flymekanikerlærling på Kjeller, historien er ikke helt lik men nesten...

Han fikk utlevert en Kongsberg Colt ved å stille seg i feil kø da tyskerne kom, han fikk først offisersutstyr og gikk så bort i køen for menige så han fikk en Krag i tillegg. Var i luftvernet da Kjeller ble bombet og var med på felttoget nordover. Hva som til slutt skjedde med pistolen hans vet jeg ikke, men mulig svenskene tok den da han ble evakuert med Tiger Moth etter å ha pådratt seg alvorlig lungebetennelse.

 

Han også kom tilbake og fikk jobb på Kjeller for okkupantene, på oppdrag fra Milorg så han kunne rapportere om antall fly tyskerne hadde i kampdyktig stand osv.

Edited by Vargen
Staveleif
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...