Jump to content

Mål lengde på pipe


olel

Recommended Posts

Tidligere når jeg har målt pipelengde, har jeg målt fra enden av pipen til kanten på låskassen der pipen blir skruet inn i låskassen.

På lovdata står at lengden er derfra sluttstyket bunner i spent posisjon. 

 

Hva er vanlig praksis? 

Link to comment
Share on other sites

Skal som sagt måles fra støtbunn med lukket sluttstykke.

 

Å måle med pussestang fra munningen høres veldig nøyaktig ut, men det er ikke alle som liker å stikke pussestang inn i munningen da det er fort gjort å skade kroningen.

 

Våpenhandlere jeg har vært borti har målt med målebånd fra utsiden. De vet da omtrent hvor støtbunnen ligger, og vi snakker nok i praksis om målepresisjon på noen få millimetre. Spørs jo hvor nøyaktig man trenger å være. Grensen er 400 mm i Norge (stort sett 300 mm i Europa). Har man god margin (f.eks. 500 mm pipe) vil jeg si det er greit med et par mm målefeil, men ligger man nær grensen bør man måle ekstra nøyaktig for å sikre seg om at man ikke har et ulovlig våpen..

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Sør-jeger skrev:

Mål lengden på sluttstykket... trekk fra dybden på hvor patronen ligger i sluttstykket.

Sett inn sluttstykket.

Så, måler du fra munning av løpet til enden av sluttstykket.. og trekker fra lengden av sluttstykket. 
Da har du lengden på løpet.

 

Vi har et annet uttrykk for slike framgangsmåter: "Hvorfor gjøre det enkelt, når det kan gjøres militært".

 

Eller, fram og tilbake (og fram og tilbake etpar ganger til) er dobbelt så langt (eller vel så det).

Link to comment
Share on other sites

Hvis kroningen blir skadet av at man forsiktig og kontrollert fører en pussestang inn i det for å måle lengde, ville jeg vurdert å lage pipe av noe annet en plastelina. Er man virkelig redd for skade er det ikke verre enn å rulle sammen en liten papirbit og la den dekke kroningen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Jegermeistern skrev:

 

Vi har et annet uttrykk for slike framgangsmåter: "Hvorfor gjøre det enkelt, når det kan gjøres militært".

 

Eller, fram og tilbake (og fram og tilbake etpar ganger til) er dobbelt så langt (eller vel så det).


Kjapp måte å måle på om man ikke har tilgang på pussestang, f.eks når man reiser og ser på en brukt rifle :)


Kan gjøre det enklere...

Mål lengde fra munning til enden av sluttstykket. Ta ut sluttstykket og mål det.
Trekk fra lengden på sluttstykket.. så har du lengde på løp + 5-10mm "ned til støtbunn".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...