Jump to content

Når stille diagnosen «utskutt» pipe


Bly

Recommended Posts

Når man skyter en del så kommer en aldri unna at før eller siden så er pipa utskutt. Da er det selvfølgelig bare å bytte pipa til en ny og være ferdig med det. Men så er det gjerne slik at overgangen mellom gulle god og utskutt pipe ofte er flytende, og ikke helt uten diffuse og forvirrende hendelser med tanke på presisjonen.

 

Jeg som sikkert mange andre har mest erfaring med 6,5x55 siden jeg skyter langhold.

Da jeg starta med langholdsskyting var det mye testing av ammo som medførte at man omtrent kjøpte alt mulig av krutt, hetter og kuler man kom over. Siden dette var tiden før smarttelefon med ballistikk programmer og kjente G7 bc’er konkluderte jeg nokså fort med at her må ammo standardiseres om man skal ha en sjanse til å få kontroll over skytingen. Resultatet av det var å kjøpe kun en kule, mest mulig krutt av en lot og en type hette, lage en standard ladning og skyte med det uten å forandre på noe. Dette har jeg blitt hengende fast ved selv etter inntoget av alle hjelpemidlene vi har i dag. 

Siden vi snakker Sauer 200 STR har det stort sett vært skyt til pipa begynner å åpne samlingene for så og bytte løpet. De kulene jeg alltid har brukt er de tyngste match kulene. Først var det 140 gr MK til jeg innså at 140 gr A-Max var bedre og kostet mindre,  men så gikk den ut av produksjon og nå bruker jeg 139 gr Scenar. Alle disse kulene har nokså lang bæreflate. 

Som sagt så ble pipa byttet når samlingen begynte å åpne seg. Det betyr kanskje et sted mellom 3-4 tusen skudd. Resultatet er at jeg har endel piper som fortsatt skyter greit nok for frihåndsskyting....., tror jeg?

 

Sommerens prosjekt skulle være opprydding i ladekomponentbeholdningen. Jeg har sikkert krutt som er 15-20 år gammelt, og det kommer jeg aldri til å skyte langhold med. Løsningen skulle bli å bruke opp de gamle pipene og ladekomponentene på frihåndskyting. Smart som jeg er kjøper jeg en tusenpakke med 100 gr Nosler CC, som var de billigste kulene jeg kunne finne i farten til formålet. 

 

Jeg fant frem en av pipene og kappa den til passe lengde (ca 50cm) for stående lang arm skyting. Klanka i hop ei ladning og stakk på skytebanen. Da jeg skulle skyte inn skjønte jeg fort at dette ikke funka. Samling på ca. 60 cm 5 skudd?  Ka faen?🤥

Så begynte det å demre. Dette hadde jeg opplevd før. En gang for lenge siden da jeg var på gåsejakt skjedde akkurat det samme. Den gangen var det ei 308 pipe som gikk med 168 gr MK som standard ammo, og gåsa skulle selvfølgelig skytes med 150 gr Lock base. Jeg hadde en uforståelig bom, og da pipa ble testa på papir med Lock base’en var samlinga horribel. Da jeg igjen fora med 168 MK så holdt den sammen.

 

Jeg dro hjem fra banen med utretta sak, og bestemte meg for å lade en tung kule til  neste test av pipa. I skapet fant jeg en gammel 500 pak med 140gr MK, og de ble lada for test. Så dro jeg på banen med tofot og håp om å lære noe. Resultatet ble overraskende, men litt som forventet.

2F861A3E-7513-4315-9522-28DF85CDE59F.jpeg.f27e352607af1767c42707536dea6d27.jpeg

Pipa skyter som en drøm selv med et dårlig avtrekk. Den hadde jo ny «kroning» fra kuttinga😂

 

Hva skal man si? Piper som nærmer seg utskutt liker ikke kort bæreflate på kuler? Er det konklusjonen?

Jeg trekker i hvert fall slutningen om at lette kuler med lang friflukt og kort bæreflate ikke egner seg når bommene i pipa begynner å bli mangelvare. Den pipa som jeg skyter med har også vært brukt kun med A-Max, og av erfaring så er den kula litt mere kilen på presisjon enn Match King. 

 

Dette temaet er det sikkert mange DFS skyttere som har en formening om?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva skal man si? Slik er livet.

Jeg tror at når løpet er slitt og utbrent i bakkant vil en kort kule flagre ukontrollert fra hylsemunning til start på rifling. Da treffer den ikke løpet koaksialt og blir slått skjev når den entrer løpet. Derfor dårlig presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ei utskutt STR pipe i lakelandern min, den var såpass godt brukt at man virkelig måtte se etter for å se at det fortsatt var bommer igjen. Fora med 140Amax og Nosler AB gikk den irriterende bra, og holdt innertiern på 100mskiva på 200m.  Det er vel bare sånn det er. Men skal nevnes at ei anna pipe vi la inn gikk dritt  :P

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Per-S skrev:

Hva skal man si? Slik er livet.

 

4 minutter siden, vannebo skrev:

Det er vel bare sånn det er. 

 

 - og så har jeg motsatt erfaring:

 

Jeg hadde kjøpt flere nye piper, og skutt dem inn, og ga så en Heym-pipe, som fortsatt gikk OK med 6,5 grams kuler, til min sønn, som skjøt på 200 meter. Jeg fikk omgående melding om at pipa ikke samla, og at den var tatt ut igjen.

 

Han hadde skutt med Lapua 7 g Scenar, ca 2 - 3 grains mer krutt, til omtrent samme hastighet som jeg hadde med 6,5 g kuler (heimeladet og Norma rekrutt). Jeg måtte selvfølgelig sjekke, men pipa satte 7 g Lapua rundt omkring i 8-eren på 100 m-skiva. 5 skudd med 6,5 g kule ga imidlertid fin samling i blinken.

 

Pipa har ligget i dvale noen år, men nå skal den i ei rifle, og testes med diverse slumper ammo, forskjellige kuler, kulevekter, og ladninger, for å se hva den fordøyer og ikke.

Link to comment
Share on other sites

@Bly, du skulle henge mer med klaffecaps-gjengen... Det er opplest og vedtatt at løp som er utskutt (sprer når varmt) med 7-8 g kule gjerne holder noen hundre eller tusen til med 9 g eller 9,3 g. Enkelt sagt: mangler du innertiere på finaleomgangen, bytt til tyngre kule. 

 

7 g lapua har jeg hørt kan kaste tidlig i enkelte løp, mulig det er årsaken til @Jegermeistern sin erfaring. 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, boble skrev:

@Bly, du skulle henge mer med klaffecaps-gjengen...

Den gjengen er vel omtrent nesten like sjelden som skytebanene begynner og bli i mitt distrikt. De få som holder på med slik er jo absolutt en hyggelig gjeng, men de skyter ikke langhold og har lite fokus på våpentekniske ting. De holder primært på med konkurranse, og kalikberet blir mindre og holdene blir kortere. De få som er ny vet lite og de gamle leverer ofte myter om du spør om noe.

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Bly, det var kjedelig å høre, jeg vet det har vært mye tull med banene hos deg.

 

Poenget var - i tillegg til at dine observasjoner stemmer - at de som sliter ut et løp i året sannsynligvis har bedre empiri enn de som bytter hvert tiende år og at selv om vi er mer opptatt av antall poeng enn våpentekniske ting så ser man sammenheng i slitasje osv etter 50 skiftede løp i klubben. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, jkb skrev:

Er stor forskjell på bæreflate -

 

Nå i vår har jeg skutt med 100 grs Sierra "Tipped Matchking" (TMK), spesialbestilt av Holstad Våpen. Kula er hele 29,5 mm lang (Horady A-Max i samme vekt 27,0 mm), og har derfor omtrent ikke bæreflate i det hele, nærmest bare en "ring" som ligger an mot løpet! Det skal blir spennende å se hvordan den velbrukte Heym-pipa reagerer på disse kulene.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Standard sierra 100gr mk rekruttkule. På 90 tallet da jeg var ganske aktiv tenkte vi ikke så mye på hvor mange skudd løpet hadde gått og det gikk i sierra 100gr. Nå er vel den sierra kula kanskje endrer litt med mindre hullspiss men var aldri borti tilfeller som her beskrevet selv om løp kunne ha gått 10k.  Evt alle kuler med høy miller sg i sauer løp stigning. Lang bt og vld design er vel det man vil prøve å unngå med slitt løp. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...