Jump to content

hvilket riflekaliber burde jeg skaffe meg på småvilt?...


HIWA

Recommended Posts

Er en uerfaren jeger som ikke har så veldig mye erfaring med rifleskyting. Har akkurat tatt jegerprøven og vil prøve meg litt på åtejakt på rev og rådyrjakt! Så spørsmålet er hvilket kaliber dere anbefaler? Selv har jeg hørt 223 kan være ett godt alternativ... men som sagt har jeg ikke mye erfaring så hadde satt pris på litt hjelp her ja!😅

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært diskutert i utallige tråder tidligere. Det blir definitivt ikke feil med en .223 hvis du er sikker på at du bare skal jakte småvilt, inkl. rev, rådyr, bever mm. Men hvis det er muligheter for at du kan bli invitert med på storviltjakt og nå i starten kun skal satse på én rifle, ville jeg gått for en 6,5x55 med demper. Den er også meget godt egnet til småvilt. Mye interessant på bruktmarkedet er det også.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gjort et av to. Enten kjøpt en .223 og evt skaffet meg en .308W senere om det ble aktuelt med storviltjakt. Eller kjøpt en 6,5 eller .308W nå som du godt kan bruke på alt vilt.

Etter min mening har det på dette forum og en del andre steder utviklet seg en trend om at en må ha et kaliber for hver type vilt. Jeg ser mange fordeler ved å ha bare en sentertent jaktrifle: Alle skudd du skyter er med samme rifle - trening gir bedre skyting. Du klarer deg med en type ammo. Om du vil lade selv, trenger du utstyr kun for et kaliber.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ville også kjøpt 223. Var i samme båt for et par år siden. Har skutt en del ryper med 223 og det var veldig vellykket! En annen fordel med 223 er ammo priser. Det er ganske billig hvis du vil skyte en del på banen.

Håper på muligheten til å skyte rådyr med 223 denne sesongen. Blir spennende..

 

Nå ønsker jeg å komplettere med en større rifle i 308w. Tenker på framtidige behov og ønske om ha to våpen som dekker de fleste situasjoner. Føler jeg kjøpte våpen i riktig rekkefølge. Tipper min 223 blir mest brukt, men da har jeg 308 om jeg trenger noe mer power. 

 

Kjøpte en tikka t3x i 223 med demper. Meget fornøyd, og en super pakke til en ok pris. Mye bra på finn.no, men jeg ville ha noe som var nytt. 

Husk at det er lurt å legge litt penger i optikk for småvilt. Det er ofte små dyr på nokså lange hold. Rådyr blir ofte skutt i «dårlig lys» og trenger derfor en litt lyssterk kikkert. 

Ikke på øvserste hylle, men jeg kjøpte en leupold vr-x 3-9x50. Denne funker utmerket til mitt bruk. Ikke avskrekkende pris heller.

vil uansett anbefale en kikkert med 50 objektiv til ditt bruk!

 

ser ut som min 308 pakke også blir t3x.. tipper kikkerten blir leupold også.. kjedelig, men jeg vet det funker og koster ikke så mye heller!

Edited by Premium2006
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

223 er et sikkert valg. Kan alltids kjøpe en storviltrifle senere. Jada det er kjekt med bare en rifle, men ofte er det sånn at storviltrifla blir innskutt med jaktmatch eller tilsvarende og en god jaktpatron og ellers får være i fred mens man kan ha en mindre rifle til å fjase med, prøve ut forskjellig småviltammo osv. Til storvilt er det ofte én ammotype man lander på og så trener man nå og da med jaktmatch mens småviltbørsa blir brukt til ryper, gås, rev, and, toppfugl osv og her blir det ofte til at flere typer er greit å bruke.

Så kan man selvfølgelig si at feks 308 kan brukes til alt den også men det er gjerne for viderekommende som lader selv og til slutt har erkjent at egentlig funker 308 til alt men det er en reise dit. :-D

Begynn med 223, det er et sikkert valg.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikkje så ihuga fan av 223 på matvilt. Bruk i hvertfall tunge premiumkuler om du skal ete kjøttet etterpå... Har sjølv 222 som er eit hakk veikere men også med denne så er det lett å få ødelagt eit rådyr. Artige hissigpropper er det.  Hadde vel heller gått for 6.5x55 som sølvrev foreslår. Du har då muligheten til å tilpasse patrona betre for det du skal jakte på. Du har lettere tilgang på ammo og kanskje også billigere med 6.5.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

223Rem. 

 

Det er lettere å skyte bra med 223 enn ca alt annet. Billig å trene med, og enklere, siden pipa ikke blir så varm som de større kalibrene. På jakt er det kjempekjekt (og lett, og enda lettere med demper) å se selve treffet, hvor det er, og hva som skjer.
Flere skarv og gås jeg har skutt har ikke dødd umiddelbart (det gjelder også 6.5x55) og med 223, kunne jeg se kula fly gjennom luft og nøyaktig hvor den traff, blod og fjærspruten og alle detaljene, og vite at den fuglen, den trenger ikke noe oppfølgingsskudd selv om den flakser og sparker. Ellers skyter jeg gjerne et til "tvert" (innen 3-5s iallefall) om det ikke er "stilt". Og det er greit å slippe. Skyter du et dårlig skudd, vinden drar deg ut eller noe, så ser du også den var i kanten, om den var det - og du kan sende en til uten unødig opphold.
6.5x55, og 308 enda mindre, gir deg ikke denne informasjon en uten veldig mye mer trening, og strengt tatt bedre skytestillinger uansett.

 

Sitat

Du har då muligheten til å tilpasse patrona betre for det du skal jakte på.

Du har nøyaktig samme mulighet til å tilpasse patronen dersom du lader selv.

 

Sitat

Du har lettere tilgang på ammo og kanskje også billigere med 6.5

Tilbudet i 223-ammunisjon er bra stort. Strengt tatt tror jeg det er mye større enn for 6.5x55

 

Sitat

Bruk i hvertfall tunge premiumkuler om du skal ete kjøttet etterpå

Enig, men de tunge matchkulene fungerer også utmerket. Iallefall mange av dem. Bedre jo tyngre. Jeg skjøt 80 måser og et titall hver av skarv og ærfugl en høst, med 80gr Amax og 69gr Scenar. 2-3 av de som ble skutt med Scenar "eksploderte", resten hadde 50-øre / kronestykkehull ut. Nå skal det sies at de to som eksploderte var de eneste som var under 200m, men likevel. Et par fikk 90gr Berger, det skjedde ikke noe da heller.
Har skutt noen få skarv og gjess etter dette også, og alt untatt måsen er jo blitt spist, null problem.

 

Sitat

 til slutt har erkjent at egentlig funker 308 til alt men det er en reise dit. 

Amen! Dette er utrolig sant.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...