Jump to content

Zeiss Victory Diarange 2.5-10x50 eller Zeiss Conquest 3-9x50


V.Øvre

Recommended Posts

Lurer på å kjøpe meg eit nytt kikkertsikte , vurderer ein av desse:

 

Zeiss Victory Diarange 2.5-10x50 ( 5990 kr )

Zeiss Conquest 3-9x50 ( 4350 )

 

Kva er forskjellen på desse to sikta, og kva er det beste kjøpet:)

 

Conquesten er en rimelig USA-produsert Zeiss

Victory Diarange er dyr europeisk opptikk og myyye bedre enn Conquest.

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14200&prodid=4267

Lurer på hvor du finner den prisen du oppgir :shock::shock: for da skal jeg ha en sånn jeg også. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Beklager, men som dere sikkert har oppdaga oppgav eg feil kikkersikte :?

 

Det eg meinte å spørr om var kva som er kva forskjellen på:

 

ZEISS Classic Diavari 2.5 - 10 x 50 T ( til 5990 kr )

og

ZEISS Conquest 3-9x50 (til 4350 kr)

 

og kva for ein av dei som er det beste kjøpet. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Zeiss Classic Diavari 2.5-10x50 som du snakker om her. Jeg er meget fornøyd, og kan anbefale den på det sterkeste! Den er meget klar, og har en god skumringsverdi. Danske Jæger testet kikkertsikter i nr 12 2004, og Zeiss Diavari Z (classic) fikk full score på både skarphet, farge/kontrast, motlysegenskaper og skumringsegenskaper.

 

Totalt kom dette kikkertsiktet på 2. plass med 72 poeng, 1 poeng bak Zeiss Diavari V (Victory). Andre kikkertsikter som var med i testen var f.eks. Swarowski Habicht (68 poeng), Schmidt & Bender Zenith (66 poeng) og Leupold Vari x-III (60 poeng). Alle disse siktene var riktignok med 56mm lysåpning, men jeg går ut ifra at optikken er så å si lik i kikkertsikter med 50mm lysåpning. Testen lå tidligere ute på www.brockmichelsen.dk, men den er dessverre fjernet nå. Jeg har lagret testen, men kan dessverre ikke legge den ut på nettet uten tillatelse.

 

Ellers vil jeg oppfordre deg til å endre overskriften på tråden til "Zeiss Classic Diavari 2.5-10x50 eller Zeiss Conquest 3-9x50", siden det er disse kikkertsiktene det handler om :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske godt dokumentert at Conquesten ikke er myyye dårligere enn noen "tysk" Zeiss. Jeg begynner da jammen-meg å lure på hvor mange tungnemme folk det er på dette forumet, jeg. Særlig enkelte som utmerker seg gang etter gang. Kjøp den kikkerten du liker best, du. De er bra begge to.

 

Personlig, så gjør jeg myye for å unngå medforstørrende retikkel f.eks. Men det er meg..

Link to comment
Share on other sites

Ingen her har vel heller ikke sagt at Conquest er "myyyyye dårligere enn "tysk" Zeiss"?

 

Det jeg prøver å poengtere her er at for lusne 2000 kr som idag er småpenger i det store og hele,

ville hvertfall jeg heller kjøpt tysk Zeiss og fått med de fordelene man har ifht. garantier osv. for fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Ingen her har vel heller ikke sagt at Conquest er "myyyyye dårligere enn "tysk" Zeiss"?

 

Det jeg prøver å poengtere her er at for lusne 2000 kr som idag er småpenger i det store og hele,

ville hvertfall jeg heller kjøpt tysk Zeiss og fått med de fordelene man har ifht. garantier osv. for fremtiden.

 

Karen som starta tråden er ute etter forskjellene på siktene samt lurer på hvilket som er det beste kjøpet.

Her har man altså forskjellene, og hver enkelt forum medlem må så kunne uttale seg på egen erfaring hvilken kikkert man

selv mener er det beste kjøpet.

Selv mener jeg det beste kjøpet er å kjøpe tysk Zeiss for en litt større sum.

Er karen ute etter ett billigere sikte kan Conquest være ett godt alternativ til andre fabrikanter i samme prissegment.

Link to comment
Share on other sites

Danske Jæger testet kikkertsikter i nr 12 2004, og Zeiss Diavari Z (classic) fikk full score på både skarphet, farge/kontrast, motlysegenskaper og skumringsegenskaper....

 

..... Jeg har lagret testen, men kan dessverre ikke legge den ut på nettet uten tillatelse.....:

 

Den testen du refererer til er egentlig en dansk oversettelse av denne testen fra svenske vapentidningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Beklager, men som dere sikkert har oppdaga oppgav eg feil kikkersikte :?

 

Det eg meinte å spørr om var kva som er kva forskjellen på:

 

ZEISS Classic Diavari 2.5 - 10 x 50 T ( til 5990 kr )

og

ZEISS Conquest 3-9x50 (til 4350 kr)

 

og kva for ein av dei som er det beste kjøpet. :)

 

Er dette butikk pris eller internett pris du sikter til for ZEISS Classic Diavari 2.5 - 10 x 50 T?

( Ser nå at nettprisen i dag 22.12 er kr. 6999,-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Zeiss Diavari Victory 2,5-10x50 (LotuTec) medforstørrende #4, og en Zeiss Conquest 3,5-10x50 fast #4 på hver sin rifle, og begge har vært benyttet under hjortejakta i høst både i skogen og på bøen. I forstørrelse skulle de være ganske så like og dermed sammenlignbare.

 

Ingen tvil om at Victory er en annen klasse enn Conquest, ihvertfall slik jeg oppfatter de med mine noe aldrende øyne.

Både kantskarphet og klarhet / oppløsing var vesentlig bedre på Victory.

Speiellt når mørket seig på, eller i månelys viste Victory sin overlegenhet.

Conquest er også mere nøye på korrekt plassering av øyet.

 

Når det er sagt er Conquest etter min mening mye kikkert for pengene, og for en med godt syn vil kanskje ikke forkjellen være så stor.

På min lette Kimber Montana passer Conquesten helt ypperlig, og dette er en rigg som nok vil se en god del bruk etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...