Jump to content

Nybegynner


DMad

Recommended Posts

hei
som nybegynner på pistol, så trenger jeg noen tips og råd..

tenkte i første omgang på en 22lr og en 9mm 

men er jo så mye rart å velge mellom..   og alle har en mening..

men for å snevre det litt ned..    kunne tenkt meg avtrekk sikring og muligheten for innstikkpipe (22\9mm i ett) slik at jeg trener med samme rammen..

eller er det andre kombinasjoner av kaliber for  å få ned trenings kostnaden. men fremdeles ha samme ramme\avtrekk for trening?

noe annet jeg bør tenke på??

slever litt på
 

walther Q5.
Beretta 92FS
CZ

uten at disse nødvendigvis oppfyller kriteriene

mvh
DM

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kommer så klart an på tiltenkt bruk?

 

kan anbefale CZ Shadow 2 (9mm) som nå får eget konverteringsett til .22LR. 

https://www.2alfa.no/cz-shadow-2.html

https://www.2alfa.no/cz-adapter-kadet-22-lr-for-shadow-2.html

 

Alternativt så finnes tilsvarende løsning for sig X5 / X6 også. 

 

Begge disse er nok litt mer rettet mot felt (CZ også IPSC). Er det baneskyting så er det ofte greit å vurdere en matchpistol som f.eks. Pardini SP først som sist. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du er intressert i Beretta 92, så ligger det en Taurus PT99 9mm med kadett sett i 22lr ute på finn.
Vet lite om disse, men prisen er jo hyggelig om du vil prøve og kansje selger igjen fordi du heller vil ha noe annet som passer din gren bedre.
Men har du akkurat begynt med skyting og har flere måneder igjen før du kan søke om våpenløyve, så ville jeg prøvd det jeg har kunnet av andre i din klubb først. Enklere å finne noe du kan ha over lengre tid i hvertfall og som du blir fornøyd med.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=129348564

Link to comment
Share on other sites

Vektforskjellen mellom en sleide i 9mm og .22LR er så stor at alle ombyggingssett jeg har sett består av komplette topper med fast montert løp pluss .22 magasiner. At man får separate sikter for 9mm og .22 er en ekstra bonus.

 

Planlegger du å skyte mye .22, noe som er en god idé, anbefales det å anskaffe egen pistol for det. Ombyggingssett blir aldri det samme.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hipshot said:

En innvilget søknad er et verdipapir

 

Verdipapir. Den var ny.

Oppleves mer som en blankofullmakt til å gjøre en dårlig investering. En fullmakt man gjerne føler seg forpliktet til å benytte ettersom den både koster penger, og det kan være tungvint/langtekkelig å fremskaffe en ny. 

 

Edit: må kanskje legge til at jeg er helt enig i metoden. Godkjente søknader har absolutt en verdi, men ikke regn med å bli rikere jo flere du har 😉

Link to comment
Share on other sites

På ‎28‎.‎04‎.‎2019 den 14.01, DMad skrev:

tenkte i første omgang på en 22lr og en 9mm 
men er jo så mye rart å velge mellom..   og alle har en mening..
men for å snevre det litt ned..    kunne tenkt meg avtrekk sikring og muligheten for innstikkpipe (22\9mm i ett) slik at jeg trener med samme rammen..

Mange nybegynnere tenker som deg:  Har lyst på en 9mm, men kanskje lurt med en 22 også. Slik prøver jeg å forstå deg. 

Om du kjøper en kvalitets 9mm (CZ feks), så får du også kjøpt kvalitets ombyggingssett i 22lr. Om det er det som skal til for at du skal skyte videre, så anbefaler jeg deg å kjøpe. Har prøvd ombyggingssett, med god erfaring. Så får du ett våpen, og èn våpendel, og det er en fordel. Snakka med en nybegynner seinest i går kveld, og han skulle ha en revolver. Han prøvde .22 matchpistol, traff brukbart. Men nei, var revolver han skulle ha. Smith. Hans skyteglede - ingen bør ta fra ham den. Men det er fort gjort. Han har vært med et halvår no. Så å gi råd er en balansegang. Jeg tror du kan ha god effekt av å finne en 9mm du liker, og skyte med den. Ammo får du for to kroner smellen, det er ikke verst. Så setter du på .22 toppen, for billig mengdetrening for søtti øre smellen. Men kjøp hos en anerkjent forhandler. Lykke til!

 

Link to comment
Share on other sites

Tror grunnen til at konverteringssett i 22LR har et slikt dårlig rykte , er at magasinene ikke er" helt ferdig tunet" fra fabrikk. Har et Tac-Sol sett til G19 og samtlige av mine 3 magasiner måtte fintunes før de virket perfekt. Dvs: jeg måtte pusse ganske betydelig med smergelpapir brettet rundt en spiker i buen under kulas front.  Da unngikk jeg at kula kom for høyt når den skulle inn i kammer, og slapp forkiling.

-Har hørt fra folk med Kadettsett at de også må fintunes før de funker perfekt.(Men, vet ikke hva de gjør med dem.)

Edited by rhb
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Magasiner (slapp fjør, bøyde lepper, skitt mm) er faktisk generelt en kime til feilfunksjonering, så er inne på noe her. Men Walther GSP, Sako Triace, Hammerli med flere har laget/lager utmerkede konverteringssett som benyttes i konkurranser. Så bildet er nyansert. CZ, Colt, SIG lager, det samme gjør flere andre, men gjerne som konverteringssett til 9mm pistoler. Av god kvalitet.  At de gode, gamle stålmagasina viker til fordel for mer moderne materialer, se det er en annen sak. Men det funker, det også.  Rykter oppstår og lever i beste velgående så lenge noen viderefører "...har hørt noen har sagt at..."  Gjerne spredt av personer med lite erfaring med pistolskyting. Noen sett og magasiner trenger tilpassing, og gjerne gjennomkjøring av noen hundre skudd. Selvsagt er det noen slike sett som det er problemer med, men enten er det reklamasjon, eller det går seg til. Har et slikt hvor det ikke smeller riktig hver gang, men har gjort grundig rent, oljet og skal prøve igjen. Om det ikke retter seg, så er det nok reklamasjonssak. Det er gjerne  verdt å ofre en tanke på at det kan være "morvåpenet", altså ramma det settes på, som kan være et problem. Men kanskje ikke like gøy for enkelte da.

@rhb Du er løsningsorientert 💪

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...