Jump to content

200 STR eller "vanlig" boltrifle?


Flatin

Recommended Posts

Jeg har i alle år sverget til "vanlige" boltrifler, odde kalibre og hjemmelading. Tikka og Remington i 22-250, 6BR, 6,5x47L m.m. Custom piper, ombygginger, fancy dier og kuler etc. Etterhvert har det blitt mindre skyting, og de få gangene det skjer så mangler jeg alltid ammo. Derfor har jeg glidd mer og mer i retning av å kjøpe en helt vanlig standard Sauer 200 STR i 6.5x55 og i det minste ha muligheten til å ha liggende fabrikkpatroner til enhver tid. Bl.a M67 har snakket varmt om 200 STR som et bra skyteverktøy. Jeg var på god vei til å bli overbevist om 200 STR inntil jeg begynte å kikke på ammopriser. Jeg har ikke fulgt så godt med de siste åra, delvis pga. mindre skyting, delvis pga. utelukkende hjemmelading. "Plutselig" er .223 Remington dukket opp som et alternativ.  En kan jo pinadø kjøpe ferdige patroner i .223 for det jeg betaler for bare kula i 6,5. Så da spør jeg meg selv, og nå også dere(!), hvorfor lade selv til 6,5x55?

Ulempen med .223 er at det utelukker 200 STR. I hvert fall tror jeg det gjør det? Om en regner litt, så er det ikke så fryktelig mange patroner en skal skyte før prisdifferansen utgjør prisen på et komplett våpen. Feks. om .223 koster kr 3,- mindre enn 6,5x55 utgjør det 9000,- på 3000 skudd. Og det er vel et ganske konservativt regnestykke? Kan jo regne 5,- i differanse på 5000 skudd også... eller 10.000 skudd!

Så da er jeg plutselig tilbake på "vanlig" rifle igjen. F.eks en Tikka T3x i .223. Evt. i en KKC-stokk e.l. Tenker jeg riktig her? Kunne godt tenkt meg trykkpunktavtrekket på en 200 STR. 

Bruksområde er jaktfelt, elgbane, småviltjakt men aller mest papir. Storvilt er ikke aktuelt, da kan jeg heller kjøpe et ekstra våpen.

Link to comment
Share on other sites

Med bruksområdet du skisserer burde .223en gjøre jobben godt til en lavere driftskostnad. Sammenligningen av ammopriser er vel ikke helt rettferdig da matchammo i 6,5 presisjonsmessig, vanligvis går utenpå 223 bulkammo med god margin. Nå krever ikke elgbane superpresisjon og er en heldig finner en billigammo som går godt nok til jaktfelt også. Ting tyder på at en får flere lodd i presisjonslotteriet ( som en så godt uttrykte det) om en velger1:12 stigning når bulk står på programmet.

Link to comment
Share on other sites

Har fått med meg at 1:8 ofte medfører presisjonsproblemer. Så 1:12 er nok mest aktuelt. Det er vel nærmest en forutsetning for å dra nytte av billig kjøpeammo? Til elgbane ser jeg for meg at t.o.m stålhylser kan være aktuelt. Hornady Steel Match ser ut til å kunne brukes. Må innrømme at stålhylser er noe jeg aldri før har vurdert! Det gjør vondt i sjela hver gang ei Lapua-hylse treffer betongen. Så stål kunne være en befrielse til akkurat den bruken. Skyt og glem.

Jaktfelt stiller jo noe høyere krav, men ekstremt er det ikke. Så jeg føler vel at matchammo i 6,5x55 er litt perler for svin. I hvert fall på mitt nivå. Jeg er ellers enig i poenget om bulk vs match. Epler og pærer.

Om presisjon allikevel ikke er mulig med bulk, så tror jeg det blir hjemmelading heller enn dyrere matchpatroner. Jeg har hatt tre ulike riflekalibre som jeg aldri har kjøpt fabrikkpatroner til, så det skremmer meg ikke å måtte lade noe til spesielle formål. Ser uansett for meg å forske litt på ladninger. Men det kunne vært fint å ha muligheten til å slippe. Nå MÅ jeg lade alt selv.

Jeg er ikke så interessert i å skyte tyngre og lengre kuler heller. Jaktfelt er mye pip-pip < 100 m. Unntaksvis er det mer enn 200 m. Og blåser det så sliter JEG vel så mye som kula.

Men jeg har litt i bakhodet å kunne kjøpe ei ekstra pipe av bedre kvalitet enn original. Da er det naturlig at den blir tykkere, og kanskje med noe krappere stigning. Er forøvrig godt vant med å skru piper fram og tilbake på Tikka og Remington. Ellers er jo enkelt pipeskift et godt argument for 200 STR.

Skyter links btw. Men det ser ut til å være kurant for både 200 STR og de fleste andre alternativer. Bruker utelukkende demper på når jeg skyter, både på bane og jakt.

Link to comment
Share on other sites

Blaser R8 har 5 skudds magasin i 223. Løpet har 1-10" og stabiliserer 69gr matchammo til finskyting/jaktfelt i tillegg til at 55gr billigammo pleier å gå bra nok til elgbane. 69gr matchammo er jo også et par kr billigere pr skudd enn 6,5.

 

Jeg er i ferd med å svelge en karavane kameler og har kjøpt en R8 Safari mekanisme/stokk på billigsalg. Kickstoppen i skjeftet kommer til å gjøre underverker med rekylen fra 223 i matchpipa jeg kommer til å kjøpe til den 8)

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Min tro faste Sauer 200 STR

R. Hansen half fabrikat jaktstokk fra "back in the days" utformet ila flere år iht mine ønsker, behov og komfort.

Et løp i 6,5x55 og et i 22-250.

Toppet med Leupold Mark 4 3,5-10x40 kikkertsikter.

Bruker standard 200 STR 5 skudd magasiner.

Ikke en lett vekter med sin 5,5 kilo.

Men det kommer en 200 STR aldri til å bli, Og det skal det for meg ikke være heller for å få best presisjon.

For meg en "gjør alt" rifle

 

CIMG1105.JPG

Edited by 7,62 x 54R
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det var et snedig utseende prosjekt, ja!

Om jeg får låne denne tråden, så har jeg en 200 STR jeg vil bygge om til jaktbruk, og som sådan flere spørsmål rundt det.

Hvordan har du festet kikkerten? Jeg ser at det er en Spuhr-montasje å få kjøpt som går rett på svalehalesporet, men hvordan blir den mtp. høyde på kikkerten kontra å få skrudd på en annen montasje?

Og, hmm, hvilken stokk kan anbefales? Er det mye som er likere enn den originale, da særlig med tanke på vekt? Jeg drømmer meg bort i McMillan, men jeg har ikke satt meg inn i hva alt veier.

Link to comment
Share on other sites

Denne stokk jeg har, lages ikke lenger av Ragnar Hansen.

Men om man skal ha seg en fullblods Jakt rifle, Kan jeg som "jmosbakk" sier kan jeg  også anbefale Bredvold sin skjefte. Kan fåes i både walnøtt eller laminat. Eller en flott KKC i laminat. (men dette er en personlig smak sak)

Kikkert er festet på en stål picatinny skinne som kan fåes hos de velkjente Sauer 200 STR leverandører her i landet. (Skytterlinken, Magne Landrø, etc...)

Stål ringene importerte jeg direkte fra Ken Farrel /  "Farrell Industries" i USA, som har de i forskjellige høyder og diameter. (Disse som jeg har er 30mm - low)

Jeg velger stål fordi jeg har dårlig erfaring med aluminium iht temperatur svingninger - (treff punkt endringer og kikkertsikter som vrir seg) - Ingen problem lenger etter jeg byttet til stål for en god del år tilbake.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir balansen med så kort pipe, da? Må det demper til for å få den noenlunde lik originalen? Og det evige spørsmålet, holder jeg storviltkravet med fabrikkammo eller må jeg lade så heftig at jeg blir oppringt av vekselvis selvmordstelefonen og FNs sikkerhetsråd? Uten at jeg ser mørkt på å lade, så trives jeg nå godt med å kunne kjøpe en eske ferdigrullet ammo.

Bredvoldskjeftet ser greit ut, med tilnærmet lik vekt som Berserkskjeftet jeg har på trenullåtten, og KKC er jo også et alternativ.

Stålringer synes jeg òg virker gjevest, så får jeg heller ta inn de grammene et annet sted.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel Flatin bestemt seg for 223 og da er Sauer/STR ute av bildet. Samme konklusjonen har jeg.

 

Eneste aktuelle, og lett tilgjengelige, systemrifle er Blaser R8. Den dekker alle behov om enn til en heftig pris.

Et komplett oppsett for meg hadde vært 22lr, 223rem, 308win, 338winmag. Alle er kalibre  som gir lang levetid i løpet for å holde kostnadene pr skudd nede med billig fabrikkammo (338 unntatt).

Kostnadsprioritert oppsett er 223rem og 308.

 

Alternativet for Flatin er, stort sett,  "gammeldagse" separate rifler i hvert kaliber.    

 

Slik kommer min 223 til å se ut før jeg setter "saga" i den med stillbar kolbekam og modifisert "hevarm" med kule bak R8-merket for å simulere Anschutz Fortner:

 

image.png.b09ccd217ecdccac0f40ba8f38e3311d.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, JohanPaaSnippen skrev:

Hvordan blir balansen med så kort pipe, da? Må det demper til for å få den noenlunde lik originalen? Og det evige spørsmålet, holder jeg storviltkravet med fabrikkammo eller må jeg lade så heftig at jeg blir oppringt av vekselvis selvmordstelefonen og FNs sikkerhetsråd? Uten at jeg ser mørkt på å lade, så trives jeg nå godt med å kunne kjøpe en eske ferdigrullet ammo.

Bredvoldskjeftet ser greit ut, med tilnærmet lik vekt som Berserkskjeftet jeg har på trenullåtten, og KKC er jo også et alternativ.

Stålringer synes jeg òg virker gjevest, så får jeg heller ta inn de grammene et annet sted.

Jeg mener at jeg har en fint balanse i min børse.

22-250 og 6,5x55 piper jeg har er 65cm. Disse er helt grei for meg og jeg liker å ha en lit vekt framme i børse.

Jeg har sluttet å bruke dempere, der jeg heller bruker hørselvern.

Jeg lader alt ammunisjon selv. Ladninger blir ikke heftig når en vet hva han holder på med Og forholder seg til lade tabellene.

Og om 6,5x55 holder storvilt kravet?.

Dette er en så pass gammel tråd (vepsebål :-)) Son finnes masse lesestoff av her på forumet, at jeg dessverre ikke går inn på det. :-))

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, JohanPaaSnippen said:

Hvordan blir balansen med så kort pipe, da?


Det vet jeg faktisk ingen ting om. Korteste pipa jeg har til Sauer er 67cm.
En skal ikke se bort fra at egenskapene til børsa endres noe ettersom det blir mindre vekt foran. Det som kan ha noe å si i tillegg er selvsagt at vekta bak i skjeftet også blir redusert.
Mitt forslag var basert på å få ned vekta mest mulig. Det kan godt tenkes at du trives bedre med noe rundt 580-600/17-19mm.
Jeg har 600/19mm pipe i ei børse med alu.kasse og karbonskjefte. Den måtte jeg vekte ned med tung kolbekappe bak samt at demper er bare å glemme til frihåndsskyting.

Demper får jeg forresten ikke til å funke uansett. Jeg har prøvd utallige kombinasjoner av pipelengde og størrelse på demper, men det blir ikke riktig uansett. Problemet sitter trolig mellom ørene.
Den jaktbørsa jeg har skutt best med var en R93 med KKC og original pipe i 6,5x55, uten demper. Vet ikke hvilke dimensjoner det var på den, men trolig noe rundt 560/15mm. Dette oppsettet strider trolig mot mye av det de lærde her inne mener er korrekt, men for meg så ble det veldig riktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...