Jump to content

Dårlig presisjon Tikka T3x 223 rem


MrMerula

Recommended Posts

Jeg har hatt en rekke dempere, sikkert 12... Jeg har drevet med konkurranseskyting ( i mer eller mindre grad) ca hele mitt liv. Skyter idag mellom 5 og 10 000 skudd med rifle årlig (+ 22LR såklart) og jeg har sett sikkert 100 folk ha problemer med presisjonen i sin demperutstyrte rifle på storviltprøvene, og 99 av dem var problemfrie når vi skrudde demperen av. Nr. 100 klarte vi ikke å få demperen av for.

- jeg har ennå ikke opplevd at en demper eller en rekylbrems forbedrer presisjonen. 

- det første jeg gjør om jeg opplever presisjonsproblemer er  å skru demperen (til helvete) av. 4  av 5 ganger har det fikset problemer, eller vent - jeg kan ikke komme på et tilfelle der det ikke har fikset problemet...

 

Det er ikke sikkert at det er demperen sin feil, men som oftest er det det. Å prate om presisjonsproblemer på ei rifle, med demperen påskrudd - i særdeleshet en jalla jaktdemper på ei tynnløpa jaktrifle, sikkert montert av en vikar på ettermiddagsskift (XXL eller J&F dette? ;) ) - er uansett TOTALT meningsløst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis samlingene i første post er regelmessige så tror jeg fortsatt ikke noe på at det å fjerne demperen vil forandre resultatene i særlig grad, men jeg har tatt feil før og vil gjøre det igjen. 🙂
En demper eller brems vil vel slite med å forbedre egenpresisjonen i våpenet og ammunisjonen, men at det ofte gir bedre resultater på skiva å ha de montert er vel ikke uvanlig.

Link to comment
Share on other sites

Om demperen er problemet her så er det særdeles imponerende å greie 7-14mm samlinger regelmessig med 50grs v-max. Og sammenligne problemer med storviltprøven med problemene i åpningsinnlegget (max 6cm) er kanskje ikke helt relevant. Skjønner heller ikke hvorfor Hausken og A-tec " jalla" dempere... Jeg er ikke sikker på at det er noe feil. Samlingene variere fra særdeles bra, ok og ganske rævva. Sånn er rifla og sjansen for at den er sånn med lette kuler er større pga 1:8.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker uansett at når kulene tydelig tar borti demperen på vei ut, må jo det ha noe å si på samlingene. Synes det er merkelig at noen av dere mener at dette ikke har noe å si. Vet ikke om bildet var bra nok, men det er altså tydelige merker på den ene siden av utgangshullet etter kulene (på innsiden av hullet).

Link to comment
Share on other sites

M67 

 

Jeg ser at det var feil å snakke om presisjon med demperen på. Skal prøve uten demper på banen når den åpner for sesongen. Uansett mener jeg at noe er galt når kulene tar i demperen på vei ut. Den går rett tilbake til butikken.

 

Når det gjelder "montering", er det ikke gjort mer avansert enn at jeg tok av gjengebeskytteren på fabrikkgjengene og skrudde på demperen selv 😄

 

Inntil videre får jeg komme tilbake med resultater på reklamasjon på demper og samling uten demper om det er av interesse.

 

jmosbakk

Det er mye igjen av kneppene på siktet i alle retninger.

 

Takk igjen for alle råd og tips i tråden 😊

Edited by MrMerula
Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo ikke sikkert at det er demperen. men det er nokså vanlig, og det skal en ikke skylde rifla for, det er normalt selgeren som har gjenget den. 

Og selvsagt er det noe galt når kulene tar borti. Det er normalt ikke noe du kan gjøre noe med heller, er det skjevt gjenget så er det det. Det kan selvsagt skje at den løsnet mens du skjøt. 

Er rifla gjenget fra fabrikk, så er det jo fabrikkens feil om det er dette (om ikke selve demperen er skjev) men fremdeles ikke en usannsynlig årsak til dårlig presisjon.

 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 15.3.2019 den 23.23, M67 skrev:

Jeg har hatt en rekke dempere, sikkert 12... Jeg har drevet med konkurranseskyting ( i mer eller mindre grad) ca hele mitt liv. Skyter idag mellom 5 og 10 000 skudd med rifle årlig (+ 22LR såklart) og jeg har sett sikkert 100 folk ha problemer med presisjonen i sin demperutstyrte rifle på storviltprøvene, og 99 av dem var problemfrie når vi skrudde demperen av. Nr. 100 klarte vi ikke å få demperen av for.

- jeg har ennå ikke opplevd at en demper eller en rekylbrems forbedrer presisjonen. 

- det første jeg gjør om jeg opplever presisjonsproblemer er  å skru demperen (til helvete) av. 4  av 5 ganger har det fikset problemer, eller vent - jeg kan ikke komme på et tilfelle der det ikke har fikset problemet...

 

Det er ikke sikkert at det er demperen sin feil, men som oftest er det det. Å prate om presisjonsproblemer på ei rifle, med demperen påskrudd - i særdeleshet en jalla jaktdemper på ei tynnløpa jaktrifle, sikkert montert av en vikar på ettermiddagsskift (XXL eller J&F dette? ;) ) - er uansett TOTALT meningsløst.

 

K

 

 

Skal la dine meninger om dette stå for seg selv men må adressere misinformasjon; kvaliteten på denne siden draes ned av personer som bare spekulere uten å vite og utgir seg for å være eksperter på feltet.

 

bare så det er klart: XXL gjenger alle våpen som leveres for dette/pluss alle andre tjenester hos sine sertifiserte børsemakerne på Inforama; det er på ingen måte noen deltids butikk ansatte som gjør dette. 

Link to comment
Share on other sites

On 3/14/2019 at 12:28 PM, Super XX said:

Generelt synes jeg at Schou som importør gjør en fryktelig dårlig jobb. Man får jo ikke solgt ting som ikke er på lager! Et års leveringstid på et standardprodukt er jo meningsløst.... For et år siden skulle jeg ha ny småviltrifle. De to heteste kandidatene var Sako Finnlight i 260 rem og Sako Hunter Laminat i 223rem. Ingen var på lager. Ente opp med en Browning (som senere ble byttet i en Sako, men det er en annen historie). At det ikke blir tatt inn en eneste Finnlight/Carbonlight i 260 rem (lett rifle og kort låskasse hører sammen) er for meg helt uforståelig. 

 

Det er ikke uforståelig i det hele tatt, en rifle i .260 vil de med stor sannsynelighet brenne inne med i årevis, så å ta inn noe sånn på det norske markedet er for en grossist relativt uinteressant. De 1,5 årene jeg jobbet i Villmarksbutikken så solgte jeg ikke en eneste pakke .260. Det er etter norske forhold et veldig snevert kaliber.

Det er forøvrig ikke Schou sin feil at Tikka/Sako har lang leveringstid. Stort sett alt man ønsker å kjøpe som ikke er lagervare i Norge er det flere mnd leveringstid på. Det gjelder ikke bare Sako/Tikka, men mange andre produsenter også.

Link to comment
Share on other sites

260 gjengen lader seff selv😊 Seier ikke at markedet for 260 er stort, men at det ikke finnes en eneste lettvektsrifle i dette kaliberet på lager synes jeg er for dårlig.. Ta for elsempel Howa Mini i 6,5 grendel. Denne kan umulig ha flere potensielle kjøpere en Finnlight i 260rem. Likevell tar/tok Jaktdepotet dem inn. Nå som Schou har overtatt Howa er den ute. Trist utvikling.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg har lurt litt på ei rifla i 223 rem. Viss eg skulle kjøpt ei ny så mulig tikka t3x men trur eg ville hatt ei med 1:12 twist. Sendte ein Mail til Schou, er da ikkje dei som har agenturet? Dei sa iverfall 9-12 mnd leveringstid men lik pris. Mulig detta er gammalt nytt. Og mulig at eg held meg til brnoen min eller at eg kjøpe ei Anna rifla i enten 222 eller 223. Time will show.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...