Jump to content

Dårlig presisjon Tikka T3x 223 rem


MrMerula

Recommended Posts

Hei alle sammen

 

Jeg har nylig kjøpt en ny Tikka T3x Lite i kaliber .223 rem (1:8 snurr). Problemet er at jeg er veldig skuffet over presisjonen i denne. Har testet 6 typer ammunisjon (skyter bare fabrikkammo) til nå og det er bare 50 gr. V-Max som går hull i hull.

 

Samlinger i 3-skuddsserier til nå skutt med støtte bak og framme.

Black Hills 50 gr V-Max: 7-14 mm

Black Hills 55 gr SP: 26 mm

Winchester 64 gr Power Max: 30-62 mm

Fiocchi 55 gr FMJ: 50-60 mm

Norma 55 gr Oryx: 26 mm

S&B 55 gr FMJ: 31-32 mm

 

Winchester Power Max kosta 22,- pr skudd og denne samla desidert dårligst. Oryxen klarte jeg såvidt å få ned mot 1". V-Maxen klarte jeg å få ned til 7mm og skjøt jevnt godt serie etter serie.

 

Noen vil kanskje si at dette er å forvente med fabrikkammo. Men jeg er ikke enig.  Grunnen til at jeg er misfornøyd er at den gamle, billige Weatherbyen jeg solgte til fordel for denne, gikk hull i hull med alt jeg ga den, også S&B FMJ i bulk-pakke. Den ble solgt for den ble for tung for meg på jakt.

 

Hadde egentlig tenkt å kjøpe Sabatti 90, men la i 5000,- ekstra for å få en Tikka. Angrer nå veldig, for har hørt at Sabattien spiser det meste.

 

Noen råd og erfaringer? Kan man ikke forvente mer av Tikkaen? Skal man godta at den er så kresen? Er det grunn til å klage på kjøpet?

 

Tusen takk for svar og hjelp!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare snakk om to skruer for å ta kassa ut av kolben. Det inngår i vanlig puss ;)

Er det kort bæreflate og lang båthale på de lettere kulene du skyter? 1:8 er ikke uten videre perfekt for korte og lette kuler.

 

Jeg får god presisjon med BH 55 gr FMJ i min 18" 1:8".

Hvilken stigning hadde W'Byen? 1:9"?

Link to comment
Share on other sites

Presisjonsgarantien er vel min 1 MOA med 3 skudd, men om en kan forvente at det er en garantisak om ikke det meste en prøver går under det, tviler jeg sterkt på. At den liker noen sorter ammo dårlig til tross for høy pris på den, tror jeg heller ikke er noe holdbart argument. Så lenge våpenet tilfredsstiller kravet til presisjon med noe  ammo vil fort motargumentet være at det viser at det ikke er feil på våpen. Fø, din T3 ser ut til å gå merkbart bedre med lette kuler og billigammo enn min Sako Varmint med 1:8 snurr. Jeg har etterhvert fått inntrykk av at 1:12 snurr er veien å gå om en skal ha bedre odds for å få god presisjon med lette kuler/ bulkammo. Det har jo uansett vært interessant om du prøver garantien, og så meddeler resultatet her, så vi får se hva leverandør/ produsent legger i den. 

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke forklare 62mm med 1:8» stigning. Det krever ekstremt dårlige kuler for å gå opp.

Mitt 1:7 -løp (og det forrige) skyter forresten de samme Fiocchi-patronene hull i hull, så jeg tviler sterkt på at stigningen alene er årsaken her. 

Ville kanskje fått en blrsemaker til å se på rifla, kroningen, slugge løpet evt. Er det en demper involvert her?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har en Hausken JD184 på den.

 

Spredningen er forøvrig veldig jevn (haglskudd-lignende). Temmelig jevn avstand mellom treffene. Ikke to inntil hverandre og en slenger for eksempel. Heller ikke vertikalt eller horisontalt mønster.

Edited by MrMerula
Link to comment
Share on other sites

Jeg er redd du ikke har så mye reklamasjonsgrunnlag her. 3-skuddssamlinger rundt 30mm med en tynnpipet, lett, umodifisert ut-av-esken jaktrifle er nok ikke så uvanlig i virkelighetens harde verden. Forhandler kan jo her vise til at presisjonsgarantien er oppfylt (med en ammunisjonstype, riktignok). At noen ammunisjonstyper går henholdsvis bedre og dårligere, er heller ikke overraskende. Hvis man baserer seg på rapporter fra nettfora, kan man få inntrykk av at presisjonsnormen for jaktrifler er ti skudd innenfor en tyrkisk pepper på 400m. Men sånn er det nok vanligvis ikke.Jeg skjønner at du er skuffet, når du er bedre vant... kjedelig sak. Jeg holder en knapp på å spørre børsemakeren til råds, en god beddejobb kan gjøre susen. Min mening, bare. Lykke til!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En annen ting, det er ikke helt uvanlig for "middels kvalitets" piper å måtte skyte noen skudd før de samler på sitt beste. Jeg har hatt Sauerløp som jeg trodde var bare å kaste, som har blit helt utmerkede etter et par 100 skudd.

Og som det sies, jo tynnere pipe og lettere rifle, jo vanskeligere å få presisjon.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bare for å være på den sikre siden, ikke meningen å stille ett åpenbart spørsmål: du har ikke støtten fremme under/i kontakt med løpet? 

 

Det ble diskutert i starten at løpet ligger fritt; enkelte tolker det at kun fremstokk og løp skal ligge fritt..   Igjen Sorry hvis dette fremstår som idiotisk spørsmål.. 

 

og så, hvilken presisjon er det du var på jakt etter/forventer? Konsekvent 0.5 MOA? 

 

Du nevnte ikke hvilken avstand du skytter på her så blir litt spekulasjon men husk at innertieren på DFS 100 meter er 1.1MOA så grei indikasjon på hva jeg i min verden setter som «bra nok» presisjon for en «vanlig rifle med butikk ammo».

Link to comment
Share on other sites

3% av skyttere har kansje reelt behov for 1-8" i 223.

97% får best resultat med 1-12"

For meg er det en gåte at ikke leverandørene standardiserer på det som er best for Ola Dunk.

At noen 1-7"/1-8" skyter bra med 55gr mg-ammo er som regel noen unntak som bekrefter regelen.

Det er absolutt best sjanse for at mg-ammoen går best i 1-12"

I gamledager, før 1-8" kjøret, var 223 en av patronene som statistisk gikk best med fabrikkpatroner i urørte rifler sammen med 222 og 6,5x55. Slik er det ikke lenger.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg burde selvfølgelig nevnt at støtten ligger under stokken, ikke under løpet. Ikke dumt spørsmål det. Hva jeg forventer av presisjon? Det er egentlig det jeg spør dere om. Skal man forvente bedre enn dette? Selv hadde jeg håpet på samme presisjon som min gamle Weatherby Vanguard S1.

 

Skyter på 100 m.

Edited by MrMerula
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke man kan forvente BR presisjon i ei helt std. lett jaktrifle, med all ammo. Du viser jo at den går knallgodt med en type, og det kan være fler..

Torf, jeg er ikke uenig i at det er tull å kjøpe 1:8 når en skal skyte 55gr kuler, men når rifla går som den går med den ammoen den går med, så beviser jo det at det ikke er riflestigningen alene som ødelegger, men den gjør det ihvertfall ikke bedre.

 

@MrMerula, hva har du egentlig planlagt å bruke rifla til, og hvilken ammo tenkte du å bruke?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle råd så langt! 😊 Det kan godt hende at jeg har for høye forventninger til rifla. Det var akkurat det jeg ville finne ut. 

 

Jeg tenkte først og fremst å bruke den som billig trening, noe jeg fremdeles kan såvidt med S&B. Ellers var den tenkt som reverifle og er derfor glad V-Maxen gikk strålende. Hadde også tenkt å ha den som reserve rådyrrifle og tenkte at det var kjekt at den kunne ta tyngre kuler. Derfor litt rart at 64 gr gikk verst. Tenkte kanskje å prøve Federal Bonded Tip BT 62 gr eller Fusion.

 

Har forøvrig kjøpt inn Winchester hvit 55 gr og Black Hills FMJ og skal prøve å få skutt disse i morgen. Kan poste resultatet da 😊

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, msteiro skrev:

Ville prøvd å finne noe i 75gr og oppover vektmessig.

Jaktdepotet og Jakt & Friluft har en del utvalg, er jo denne tyngden løpet er ment for.

69gr Scenar ville jeg iallefall prøvd. Går ikke den, så kan en begynne å spørre om noe er feil.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har du skutt ryper med denne M67

Nei, men jeg skjøt mellom 60 og 80 måker, og nesten like mange kråker den første høsten jeg hadde rifla. 69gr Scenar er i overkant "destruktiv" til å være noen stor suksess på så smått matvilt. På store ender og skarv fungerer den tildels bra, men det skjer "eksplosjoner".
Kula jeg endte opp med til allround småvilt var 80gr Amax. De fins jo ikke lenger og jeg har skutt mine siste. Har kjøpt inn 77gr Sierra TMK, men ikke fått prøvd dem ennå.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en gang i verden en Tikka T3 light i 223, 1:8 i stigning, med samme mål, fabrikkammo siden jeg var litt mettet  på lading. Kunne sikkert skrevet en hel bok om ladninger og utbedringer, men kort oppsummert fikk jeg ikke tilfredsstillende presisjon med kulevekter mellom 45 og 60gr.Verken hjemmeladet eller fabrikk! 40gr og de fleste opp til 75gr gikk bra (skjøt vel et 2 eller 3 sifret antall gås med 69 sierra MK, hjemmeladet) Ringte til slutt Finnland, der jeg fikk opplyst at alle Tikkaer ble testskutt med Sako ammo, og ble ikke sendt ut fra fabrikk dersom de spredte over 30mm/100m. MIN rifle likte brutale ladninger, kunne fint starte på max i ladetabeller uten trykktegn. BTW, 64gr winchester kuler har jeg testet i gud vet hvor mange rifler, har til gode å krype under en middagstallerken! Snakket med en del tidligere eiere av lik rifle, samme problem. Så skulle jeg valgt idag ville jeg gått for stigining 1:9, takler de fleste kulevekter opp til 70gr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om en t3x lite i 223 som går bokstavelig talt hull i hull med 55grs selleri&gulrot. Vet også om en t3 lite (min) som hater den ammoen, men elsker hjemmeladet 75gr ELD match. Begge i 1:8, t3x med 40pipe og min har original lengde. 

Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, gordon setter skrev:

223 i 1:8 og kom i hvert fall før også i 1:12

Den produseres ihvertfall i 223 1:12 ifølge Tikka. Spørsmålet er om Schou tar den inn til landet.

Rart hvis ikke, men ingenting overrasker meg, bare se hvor lite Schou gjør utav CZ agenturet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert Schou tar inn alle varianter, men du kan nok bestille. Kan være lang leveringstid forstår jeg. Noen som nevnte at de fikk leveringer fra Finland to ganger i året. Om det er riktig eller ei vet jeg ikke. Norge er et lite marked og det gjenspeiles i manglende modellutvalg fra flere merker.

Link to comment
Share on other sites

En ting også; dette med hull i hull greien. 

 

Husk at slikt som konfidensintervall og Normalfordeling også gjelder for løp, rifler og ammo.  Hadde en skutt 100 skudd så hadde en nok sett forskjell på samling størrelsen i de forskjellige intervallene, 80%, 90%,95% og 99%.. 

 

Det er også grunnen til at Tikka test skytes på fabrikk med 3 skudd og SAKO testes fra fabrikk med 5 skudd.

 

ja, samme fabrikk men forskjellig toleranse grenser.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, vavlo skrev:

Ikke sikkert Schou tar inn alle varianter, men du kan nok bestille. Kan være lang leveringstid forstår jeg. Noen som nevnte at de fikk leveringer fra Finland to ganger i året. Om det er riktig eller ei vet jeg ikke. Norge er et lite marked og det gjenspeiles i manglende modellutvalg fra flere merker.

 

Hadde bestemt meg for ein viss kombinasjon mht. kaliber, utførelse og type av Sako rifle. Denne var ikkje i Schou sitt utvalg men kunne bestilles, leveringstid ca 1år for det er bare levering -    ei gong i året...! Rifla var hyllevare i Sverige så eg Importerte den inn sjølv derifrå.

Markedet er lite og utvalget dårlig så du har nok heilt rett.

 

Link to comment
Share on other sites

Generelt synes jeg at Schou som importør gjør en fryktelig dårlig jobb. Man får jo ikke solgt ting som ikke er på lager! Et års leveringstid på et standardprodukt er jo meningsløst.... For et år siden skulle jeg ha ny småviltrifle. De to heteste kandidatene var Sako Finnlight i 260 rem og Sako Hunter Laminat i 223rem. Ingen var på lager. Ente opp med en Browning (som senere ble byttet i en Sako, men det er en annen historie). At det ikke blir tatt inn en eneste Finnlight/Carbonlight i 260 rem (lett rifle og kort låskasse hører sammen) er for meg helt uforståelig. 

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt Schou skor seg i utilbørlig grad ift bransjestandard, skal jeg ikke mene stort om. Prisene på Tikka er omtrent de samme som i Sverige, noe lavere i Tyskland, men der er vel momsen noe lavere. På hjemmesiden ser jeg at de lagerfører noenognitti modell/ kalibervarianter av T3xen. Jeg mistenker at de ikke har mulighet til å gå inn og bestille enkelteksemplarer (evt. av det de går tom for) mellom hovedbestillinger. Har fø hatt reklamasjonssak på Tikka, og den ble behandlet tilfredsstillende av importør, etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig da når det virke som sako og tikka kjøre hardt på 1:8 stigning at de ikke produserer ammo i helmantel med tyngre kuler, og tyngre v-max kuler. Ja både norma og Lapua osv kunne gjort det. 

Er jo et populært toppjakt kaliber og revejakt kaliber. 

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testet litt flere ammotyper. Men det første jeg prøvde var en annen demper (A-tec Hertz 150 kaliber 6,5). Kunne ikke konkludere helt, men fikk betydelig bedre samlinger med den andre demperen. 

 

Demperen jeg kjøpte med rifla (Hausken JD184 kaliber 223) ser ut til å danne kruttslagg på ett bestemt punkt. Har dette noe å si? Se bildet. Ser dette normalt ut?

 

Jeg klarer ikke se at kula tar i noe sted. Klaringen på pomringen bak er sjekket og burde ikke lage problem. Fikk ikke testet uten demper siden jeg skyter på et jorde og vil ikke lage for mye bråk.

20190315_175332.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...