Jump to content

"Plutselig" links skytter, hva nå?


siggmur

Skifte til links eller beholde "feil" våpen?  

14 members have voted

  1. 1. Skifte til links eller beholde "feil" våpen?

    • Selg alt og bytt til links
      7
    • Kjøp "vanlig" ny rifle
      7


Recommended Posts

Oppdaget noe litt pussig i går. Jeg har skutt DFS, konkurranse og storvilt jakt i 17 år (Er 32). Har aldri sjekket på dominant øye. 

 

I går var jeg på haglebanen for å utvide horisonten, og dem tok en test og fant ut at venstre øyet er dominant. Hagle instruktøren anbefalte  at jeg bare la om og lærte meg å skyte links. 

 

For tiden har jeg 1 hagle (cal 12) og 1 rifle (.308). Nå snuser jeg på en ny rifle (17 hmr), og lurer da på om folk kan si hva dem mener. Skal jeg selge .308'en og kjøpe links rifle eller bare fortsette i gamle tralten?

Link to comment
Share on other sites

I hvilken grad ett øye er dominant, kan variere individuelt- akkurat som man kan ha ulik ferdighetsfordeling mellom dominant og ikke-dominant hånd- noen er nesten like gode med den ikke- dominante hånden. 

Du har tydeligvis klart deg fint i mange år med å skyte rechts. Jeg ville i utgangspunktet fortsatt med det. Hvis det skulle vise seg å være håpløst å treffe duene med hagla, kan du jo vurdere å bytte strategi- links hagle (eller bare riflejakt😀).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, spindrift skrev:

I hvilken grad ett øye er dominant, kan variere individuelt- akkurat som man kan ha ulik ferdighetsfordeling mellom dominant og ikke-dominant hånd- noen er nesten like gode med den ikke- dominante hånden. 

Du har tydeligvis klart deg fint i mange år med å skyte rechts. Jeg ville i utgangspunktet fortsatt med det. Hvis det skulle vise seg å være håpløst å treffe duene med hagla, kan du jo vurdere å bytte strategi- links hagle (eller bare riflejakt😀).

 

Noen måte å teste hvor "mye" dominant man er? Prøvde google uten hell.


Rifle skytinga går forsåvidt greit, uten at jeg er noe råskinn. Hadde jo vært fint om man kunne skylde på øyet ;)

Link to comment
Share on other sites

Easy hit "siktekorn" på løpet kan hjelpe med å tvinge høyre øye til å skyte også. jeg tror jeg hadde forsøkt ganske mye før jeg hadde begynt å trene meg opp til linksskytter når du egentlig er høyrehendt. Å bare anbefale sånn uten videre at du begynner å skyte links, som jo er totalt unormalt for en høyrehendt person synes jeg er litt drastisk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@siggmur: Du har skutt DFS i 17 (med suksess) og så får du beskjed etter en test at du har venstredominant øye. Det er vel ingen grunn til bekymring og omlegging av noe som helst av den grunn. Selv har jeg venstredominant øye uten at det har hatt noen siktemessig. Har vært høyreøyeskytter i snart 50 år:wink:

Link to comment
Share on other sites

Fortsett å skyt på høyresiden.

Rifleskyting er ingen problem, men med hagle fikk jeg problem, da jeg ble venstredominert etter skade på høyre øye, men ved å være bevist på det og matt teip på skytebrille og mysing med venstre øye etter at øyet var friskt igjen har jeg trent meg tilbake igjen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...