Jump to content

Sako 85?


KnutH

Recommended Posts

Hei. Sitter her med en liten drøm om å kjøpe meg ei ny rifle. Har forelska meg litt i SAKO 85 VARMINT LAMINATED STAINLESS. Mye pga at jeg syns den laminat stokken er nydelig :D . Rifla skal brukes til jakt og jaktfelt. Men til poenget! Leste en test på sako85 der de ikke var overbegeistret over kvaliteten. Utkastet ikke fungerte skikkelig. Og den virket ikke like bra som sine forgjengere. Er det noen som har denne? Og er Sakoen hakket bedre enn tikkaen. T3 er jo blitt allemanns eie her, så det har jo vert artig å hatt noe som de andre ikke har..

På forhand takk.

Link to comment
Share on other sites

Har vanlig "blå" 85 med trestokk og må bare si at jeg er 100% fornøyd. Har aldri hatt problem med funksjoneringen og presisjonen er knallgod. Dessuten er det bare sot og ikke mantel i pipa etter 200 skudd. Har du råd til mellomlegget i forhold til Tikka er det ingenting å lure på. Hvis du ikke har prøvd børse med demper vil jeg anbefale at du gjør det. Leveres ikke Sako 85 med 50cm pipe og ferdig gjenget?Vet noen av de gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Har forelska meg litt i SAKO 85 VARMINT LAMINATED STAINLESS. Mye pga at jeg syns den laminat stokken er nydelig :D . Rifla skal brukes til jakt og jaktfelt.

 

Fin rifle den varmint`n, ingen tvil om det. Har lånt en 85 Hunter på banen et par ganger. Denne hadde lavt montert kikkert. Jeg merket ingen problemer med hylser som slo opp i tårnet, slik det bla. er beskrevet i testen i VT.

 

Men har du gjort deg noe tanker omkring vekta på denne modellen? Skal du ha standard eller kort pipe? Med standard pipe veier den 4,1 kg. Skyter du i jeger- eller sporterklassen? Kan vel bli noe hårdt å komme under 4,5 kg når du får på kikkert og montasje.

 

http://www.sako.fi/pdf/specs/85VarmintLaminatedSS.pdf

Link to comment
Share on other sites

Har også lest den testen, men velger å tru at det var tilfeldig. Sako 85 har en forbedret "kontrolert mating" enn sin forgjenger 75. Låseklakkane holder fast hylsa både inn i kammeret og ut igjen. Ein stor fordel etter mi meining. I tillegg har den forbedret magasinløysinga med at du må trykke magasinet inn for for å løyse magasinet. Har du feelingen med rifla, hadde eg ikkje vert i tvil ;)

 

Lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

Har aldri skutt med demper, men jeg tror hvis du tar kal .308Win så får du løp på 20"blir vel rundt 510mm. Det e no lov å drømme litt.... Har i dag en Sabatti i .308Win. Smeller den, men må vel ha ho til doktoren. Virker som årets elgjakt har gjort stokken litt "større" en den skulle ha vært. Etter pussing og tørking så virker det som låsekassen går litt lengre ned i stokken. den bakerste skruen kommer opp med ca 1-2mm i sporet til slutstykket. Tenkte å få den beddet. Så er jeg ikke helt fornøyd med presisjonen. Men skal væreså ærlig å si at i mange tilfeller er det vel skytteren og ikke børsa som setter begrensningen :oops:

Vekta på sabattien med kikkert er over 5 kg tror jeg.. Tror ikke det blir vektlagt så tungt her. Det e et lite skyttermiljø, så vi samles no mest for det sosiale.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Hvordan gikk det med kjøpet? Erfaringer?

 

Sitter klar for å levere en søknad på SAKO 85 VARMINT LAMINATED STAINLESS i .223 i dag. Er det et godt valg? Siste mulighet for å endre det er nå.

 

Har en godkjent søknad på 22-250 liggende. Har vurdert mange forskjellige rifler, men nå heller jeg mot Hunter Laminated Stainless. Har en Sako 85 SS i 308 som jeg er strålende fornøyd med. Vurderer det slik at jeg i hvert fall blir fornøyd med en ny Sako og det får veie opp mot at det egentlig blir litt dyrere enn det opprinnelige "22-250 budsjettet" mitt.

Link to comment
Share on other sites

Har jeg forstått det riktig om de eneste forskjellene på Hunter LS og Varmint LS er løpslengde og vekt?

Hunter har da fordeler ved at den er lettere å ha med seg i skogen på tur (?).

Mens Varmint har fordeler med høyere utgangshastighet, muligens litt bedre presisjon og litt bedre til langhold?

Korriger meg om jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...