Jump to content

Trearbeide, fra kopp til hus.


Egil

Recommended Posts

Overflatebehandling: Kokt linolje/terpentin + kokt linolje + bivoks oppløyst i terpentin. Linolje/terentin er ei gamal, tradisjonell overflatebehandling i norsk (og svensk) trearbeid. Saman med bivoks tykkjer eg at produkta får ei tiltalande lukt, ogso andre har sagt det same.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 338
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har prøvd på et par av bjørkeknutene jeg fikk nå. Viste seg at de var halvråtne, så de var veldig porøse og mørke i veden.

Måtte mye pussing til for å få de glatte, men ble veldig fint mønster som kom fram når de ble oljet.

Har hatt på to strøk med danish oil på dem. Kan en vokse dem etter oljing for å få fram ekstra glød, eventuelt hvilken voks?

Link to comment
Share on other sites

Finst sikkert mange ulike vokstypar i handelen som sikkert er gode. Likar det enkelt, og løyser opp bivoks (apotek) i terpentin - med varmt vannbad går det raskare. Du regulerer kor tjukk blandinga skal vera med mengden terpentin - sjølv brukar eg a la "tunn graut". Viktig at du turkar vekk oversytande bivoksblanding so det ikkje blir kliss.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest graahund

Jeg ville ikke brukt matolje, den har lett for og harskne. Kjøp heller Danich oil eller Chestnutoil. De får du kjøpt i vanlig fargehandel bla.

Når det gjelder overflatebehandling bruker jeg noe som heter antikvoks. Den fåes også i vanlig fargehandel. Da slipper jeg alt styret med og blande sjøl. Det tipset fikk jeg av Petter Herud som var kursleder hos WWW verktøy i sin tid :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Eg tykkjer det er greitt å vita kva olje- eller voks-blandinga inneheld. Mange av desse er tilsette sikkativ og soppdrepar, og dette er ofte bly/tungmetall. Eg ville følt meg tryggare med rein linolje og rein terpentin. Begge desse er vegetabilske produkt, linolje vert brukt ma. som helsekost. Terpentinen bør få tid til å fordampa etter påføring, evt bruka berre linolje. Men Chestnutoil og Danishoil veit eg lite om kva inneheld, og kan vera glimrande for alt eg veit, sameleis med "Antikvoks" som eg heller ikkje kjenner. Personleg føler eg meg trygg på bivoks.

 

:) Back to basic - Keep it simple :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

eies, Chestnutoil er godkjent for bruk til ting det skal være mat i. Danichoil er jeg litt mer usikker på. Men de fleste av de lærerne jeg har gått på kurs hos bruker den. Antikvoksen bruker jeg kun utvendig på pyntegjenstander som skal få en fin glød i veden. Og de brukes jo skjelden i mat, eller til ting det skal være mat eller drikke i. Når det gjelder trekopper bruker jeg kun Cestnutoil da den er godkjent.

Snakket akkurat med WWW verktøy på telefon og Danichoil er faktisk ikke godkjen selv om veldig mange bruker den. Så da er det avklart. Jeg bruker den ikke mer, kun Chestnutoil.

Link to comment
Share on other sites

har vært innom div fargehandler, hobbybutikk og en treværk/strikkebutikk ingen av de hadde hørt om chestnut oil eller danichoil. da det er sakt så er det ikke mye de vet her i ingenmans land annet en at sjarken må beises.

 

vill koppen sprekke på den tiden det tar og bestille og få tilsendt chestnut oil? ca 2 uker.

evnt tiltak? burde jeg la den ligge i vann til jeg motar pakken?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
har vært innom div fargehandler, hobbybutikk og en treværk/strikkebutikk ingen av de hadde hørt om chestnut oil eller danichoil. da det er sakt så er det ikke mye de vet her i ingenmans land annet en at sjarken må beises.

 

vill koppen sprekke på den tiden det tar og bestille og få tilsendt chestnut oil? ca 2 uker.

evnt tiltak? burde jeg la den ligge i vann til jeg motar pakken?

 

Hvis du bestiller fra WWW verktøy i Stavanger 51886800 vil du ha varen i løpet av kort tid. Hva har du lagd koppen av siden du lurer på om den vil sprekke ? Ellers, oppbevar den litt kjølig så vil den nok holde. Ihvertfall ikke i romtemratur. Du kan eventuelt bruke lite grann matolje for og være på den sikre siden, og bruke mer Chestnut når du får den. Lykke til :D .

Link to comment
Share on other sites

Har laget den av en ny kappet bjørk. Dom som jeg hvar tørket jeg den framfør peisen, så den hadde fått endel små sprekker. Så jeg heiv den et døgn I en bøtte vann og smurte den inn med litt matolje og satte deden I spiss kamersett håper den kan fikses, har ikke dreiebenk så ligger nån titals timer bak, takk før svar på alle mine amatør spørsmål

 

 

Mvh Ola

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Tørke dem forran peisen blir etter min mening altfor bråtørket. Bedre og tørke dem litt langsomt i ett rom hvor varmen (romtempraturen) ikke er så høy. Med sånn bråtørking vil det sprekke nesten uansett. Du må ha litt mer tolmodighet. Hvor varmt har du det på verkstedet ditt ? Går utfra at du ikke driver inne på kjøkkenet ?. Det er mye du kan fikse småsprekker med, bla superlim. Kan anbefale Insta cure. Vi bruker den blå typen. Den syns ikke etter påføring. Lykke til :D . Mvh graahund.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

På den jeg bruker står det kun Chestnutoil så vidt jeg kan huske. Det er ihvertfall ikke med vox. En annen ting du kan bruke som er ganske mye brukt for tia er epoxy. Har sett kopper som er lakert med epoxy utvendig og de blir flotte. Den er i tokomponent. WWW verktøy nevnte også den da jeg snakka med dem her om dagen. Jeg ville lagra koppene i det rommet hvor du har 16 grader, da er det minst sjanse for at de sprekker. Det med og bruke mikro som eies skriver er også mye brukt men det krever litt prøv og feile vil jeg tro før du får den rette varmen. Jeg bruker aldri mikro, men vet mange gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Rogn er veldig fin. Den må du ta varepå. Den har ofte en mørk kjærne og lysere ytterved. Kan lages mye flott av den. Tok vare på en god del sjøl da vi hogg ved forrige sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Chestnut oil heter den ikke lenger, tror den heter chestnut foodsafe oil nå.

 

Har for tiden lagt en 20 timer inn I rydding av en 30 år gammel snekkerbod full av bondegårds skrapmetal

Planlegger og kjøpe dreibend og sette inn dær, holder det lenge med en sånn minibenk fra www verktøy till 3000 eller burde jeg slå till me den I 12k klassen med det samme?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har et par spørsmål angående min trekopp. Alt av utsjeringer er ferdig nå. Har les i tråden at det nevnes noe om koking i saltvann, skal det gjøres før eller etter at utsjering begynner??? og hva er det dere behandler koppen med slik at den blir blank å fin?? olje???

 

Den ser slik ut nå.

060.JPG058.JPG055~1.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...

Har fått meg ei lita knute i bjørk som er helt fersk. Den skal brukes til knivskaft, så da lure jeg på noen råd angående tørking/kutting. Har også fått 2 knuter av epletre som har liggi i en garasje i 2-3 år er disse klare for bearbeiding? Alle 3 er kappet med stammen på 5 cm over og under knuten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har lyst til å forsøke meg på min første trekopp, er det noen som har link til verktøy som egner seg til å hule ut koppene med? Ser det nevnes et kjekt verktøy fra Clas Ohlson tidligere i tråden, men finner ikke noe på nettsiden deres. Hva heter verktøyet? Ønsker ikke å bruke noe maskinelt/elektrisk verktøy - kun håndverktøy.

 

Og er det noen som har tips om en nettside jeg kan bestille Chestnut oil fra?

Link to comment
Share on other sites

Takk skal dere ha. En annen ting jeg lurer på også, som kanskje har blitt spurt om før (i såfall, beklager):

 

MÅ man bruke en sånn bjørkeknute/rikule, eller kan man benytte seg av "vanlig" bjørk, altså uten sånne utvekster? Har vært på leting, men finner ingen... Noen plasser det vokser mer sånne enn andre?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 2 weeks later...

Blir ikke helt klok på hva slags olje man bør bruke på trekopper. Lykkelig uvitende brukte jeg kokt linolje sist. Har tenkt litt på herdins beis på utsida og kaffi på innsida. Tenkte i såfall å brygge skikkelig sterk kaffi, fylle koppen til randen og la den stå ei stund. Vet ikke om de to ulike "oljene" vil trekke gjennom. Emnet er en bjørkekubbe med tendenser til flammer og liv i veden. Tørr og knallhard (dessverre)

Link to comment
Share on other sites

Og hullfresern til borremaskina bruker jeg helt i starten, for å få ut "starthullet" i koppene.

 

Hei Egil. Satt å så på en gammel tråd og noen bilder du har lagt inn for mange år siden. Interessant tråd.

 

Har ønsket å finne risknuter i noen ti-år nå, for å lage egne turkopper. Men når jeg er på jakt, eller jakttrening av hund (rundt i Norge), ser jeg tydeligvis ingen knuter. Bor selv i sentralt på Østlandet og hjemmlig så tror jeg ikke det er så mye av dem. Så en for noen år siden her i Lier, men hadde verken sag, eller gps med meg. Fant den aldrig igjen. :(

 

Men til ditt øverste bilde og redskapen lengst til høyre, det er ingen fres. Men, et stillbart trebor. Har arvet et slikt etter etter min far. Jeg bukte det på ei borvinne, allerede på begynnelsen av 60-tallet. Men er skjæret skarpt, går det raskt innover i veden, spessielt hvis en bruker drill. Samme nytten gjør et flatt trebor, tror noen kaller det for sentrumsbor. Men, begge lager et tynt hull (7 - 10 mm dypt) i senter, innenfor det skjæret skjærer ut. Kanskje en forsenker ville vært bedre.

 

I håp om å finne et egnet emne kunne jeg tenkt meg en kulefres, med dim. min. 1 cm, helst noe større dim. Vet du (eller andre) hvor en får kjøpt slike kulefreser?

Link to comment
Share on other sites

Ser det nevnes et kjekt verktøy fra Clas Ohlson tidligere i tråden, men finner ikke noe på nettsiden deres. Hva heter verktøyet? Ønsker ikke å bruke noe maskinelt/elektrisk verktøy - kun håndverktøy

 

Mora lager noen bøyde kniver som er fine å skjære ut kopper og sleiver med.

Her er en de selger på Jula De kan være litt sløve når du får de. Ellers finnes det noen som smir skjekniver. Bare søk på spoon knife, så finner du de.

 

 

MÅ man bruke en sånn bjørkeknute/rikule, eller kan man benytte seg av "vanlig" bjørk, altså uten sånne utvekster? Har vært på leting, men finner ingen... Noen plasser det vokser mer sånne enn andre?

 

Du må ikke. Hvis du bruker vanlig rett ved, pass på at du ikke får med senter av årringene. Da vil det sprekke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tar opp igjen denne tråden igjen, da jeg har kikket og lest en del ganger. Ønsker meg også en tråd som tar for seg alt fra innhøsting av knute til hvordan man går fram videre.

 

Jeg har i skrivende stund funnet meg en forholdsvis ok knute, men ikke av bjørk. Hva er veien videre, tenker da på om den skal tørke eller om den skal skjæres opp til størrelsen jeg skal ha på kniv emnene med en gang. Kan legge ut bilde etter at barken datt av på halvdelen av knuten. Synes det var litt stilig med ett mørkt felt i midten. Jeg ønsker gjerne noen tips til hva jeg gjør i neste steg.

 

https://plus.google.com/u/0/103198581151652611614/posts/UiHLLjmcVEV?pid=6154685093550100946&oid=103198581151652611614

 

https://plus.google.com/u/0/103198581151652611614/posts/bVzr7Hy565k?pid=6154684987474731634&oid=103198581151652611614

 

 

 

Mvh

Maart1

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei

Måtte prøve dette selv, og bestemte meg for å bruke et noe utradisjonelt trevirke: eine.

 

Hadde en tykk stokk som jeg skar ut en bit og har grovskjært denne til noe som ligner på en kopp. Problemet er at jeg allerede kan se antydning til sprekker i ene siden.

 

Einestokken har ligget i boden som er tørr og fin i rundt ett år. Den fremstår likevel som noe rå inni. Har den tørket for kort tid tro?

 

Og hvis jeg skal skjære ut et nytt emne og prøve på nytt, er det noe lurt jeg kan gjøre for å unngå oppsprekking? Koke emnet feks?

 

Har for moro skyld satt den inn med liberon finishing oil for å se om det stanser sprekkingen.

 

EDIT:

Du må ikke. Hvis du bruker vanlig rett ved, pass på at du ikke får med senter av årringene. Da vil det sprekke.

Dette kan kanskje være en forklaring. Jeg har med senter.. Og hvis jeg ikke skal ta med senter så spørs det om ikke stokken er for tynn. Hmm :think:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hallais! Jeg har laget en turkopp, dette er fra bjørk, jeg fikk med senter av årringene. Er det slik at det vil sprekke, det er garantert, eller kan man slippe unna? Ser ingen tegn til at det skal sprekke enda, det hele virker egentlig ganske stabilt og fint. Vil det sprekke raskt, eller kan det ta lang tid før det sprekker?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...