Jump to content

Trearbeide, fra kopp til hus.


Egil

Recommended Posts

  • Replies 338
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mye fint her folkens :D Utrolig hva en kan finne om en har øyene med seg.

 

Her er et bilde av ei bilderamme jeg har laget av flammebjørk.

Tidligere hadde jeg tendens til å se for langt opp på treene, men det er jo lengst nede en oftest finner godbitene. Mye fin inspirasjon i denne tråden.

 

291220081911fk5l7A9InADY164RRR.JPG?93

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Tilgi mi uvitenheit,men kva er eigentlig flammebjørk?

Har sett det på skjefter og slikt,men er det ein eigen art,eller er det berre noko med veksten på vanlig bjørk?

 

Kvifor blir det desse kulene på treda,som dykk brukar som emne til koppar o.l.?

 

Takk for ein veldig inspirerande tråd!

Link to comment
Share on other sites

@ iår

 

Flammebjørk finner en kun på hengebjørk og beskrives ofte som at det er feil eller avvik i veden. Selv sitter jeg med følelsen av at det er ytre påvirkninger som ofte gir utslag i flammene. En finner det ofte nærme kysten. Om det er saltinnhold/forurensing eller vinden som påvirker vet jeg ikke helt. Men det er helt klart at flammene oppstår hvis treet har hatt behov for å rette seg opp eller styrke seg. Er nok derfor en ofte finner de tetteste og fineste flammene lengst ned mot rota. Flammeved skal visstnok være seigere og sterkere enn vanlig ved. Selv tror jeg at vekstforhold også spiller inn der.

 

 

Bilde av bjørk med flammeved.

 

100720072310xekVmGvt1fv1CCkgcN.JPG?59

 

 

300720072235AWhTmVpxkKbkz2qnLI.JPG?42

 

 

Testbit

 

110720072338mvI6WtchZ3Hxe6DVZA.JPG?32

 

Testbit med vannbeis

 

110720072336o3t4ElrGMQ6J4iISPf.JPG?17

 

Testbit med olje

 

110720072332xwn65uWcqgEdqjFOq3.JPG?35

 

 

Kniv laget av flammebjørk

 

090920070046giWlxpoKVyDjGGgJhs.JPG?31

 

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Flotte saker det der Egil. Syns eg drar kjensel på det bladet på den kniven, hvis eg ikkje tar heilt feil, så er det et Brusletto blad, som er gått ut av produksjon, desverre må eg sei, eg brukte det bladet og lagde et par kniver i gaver, men når eg skulle lage ein til meg sjølv, så var sjølvsagt bladet ikkje i handel lenger.

Ja det er riktig det Mauser, det er brusletto, men husker ikke hvordan modell.

Bladet er i rustfritt stål vet jeg, det er egentlig ikke min favoritt men grei til turkniv, han som fikk den liker den vertfall.

Synes rustfrie blader er værre å få sylkvasse enn de vanlige.

Har desverre ikke flere såne igjen, så da kan jeg ikke hjelpe deg med det, å får du ikke tak i her innpå kan du jo alltids prøve P1 hjelper deg... :D

 

Spelltiurn!

Fantastiske rammer du lager, det er stor fare for at du ikke blir den eneste som lager sånne i verden etter dette.. :wink:

 

Kvifor blir det desse kulene på treda,som dykk brukar som emne til koppar o.l.?

Vet ikke akkurat hvorfor det blir "risknuter og rikuler", men du finner dem gjerne i nordhellinger på fuktige plasser.

Mulig det er en slags sykdom på treet, men det er ikke det samme som flammebjørk eller masurbjørk.

Og du finner sånt også på sunnmøre, det er jeg helt sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Har sett med beundring på produktene her inne, og er meget imponert. Har også fått mange idèer. Men jeg lurer på en ting. Egil; du nevnte i ett innlegg tidligere at du skulle poste noen bilder av verktøy. Det er jeg svært interessert i. Også om andre har verktøy de bruker som de vil legge ut. Jeg er spesielt interessert i hva dere bruker av verktøy for å hule ut kopper, boller og fat. Synes det er en langdryg prosess, og håper på innspill som gjør arbeidet lettere. Gjerne om det finnes noe til drill eller Dremel som kan brukes.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Dagl! Ja du skal snart få se noe av verktøyet jeg bruker, akkurat nå ligger noe av det i bilen som kjerringa bruker i dag, men snart...

Motorsag er et viktig verktøy, ellers så bruker jeg borremaskin med div utstyr til, men dremmel blir for puslete.

Har også noen kniver som er for uthuling, samt en benksliper med band.

Blir snart nå.... :wink:

 

Da har jeg fått lastet noen bilder her.

Den kniven med langt skaft er den samme som den med kort skaft, har satt på et lengre for å få mer kraft i skjæringa.

Hulljærnet her bruker jeg til å ta grovarbeidet i koppemnene (Merket er Stubai)

Og hullfresern til borremaskina bruker jeg helt i starten, for å få ut "starthullet" i koppene.

 

Verkty1.jpg

 

Fil er grei å ha, denne er både grov og fin, rett og oval.

Sandpapirrondeller til borremaskin...

Fresehodet jeg har her kan monteres i både borremaskin og vinkelsliper, men den må behandles med forsiktighet, tar den tak kan fort ting gå galt.. :evil:

 

Verkty3.jpg

 

En skruer bare ut gjengetappen i enden og da passer fresehodet på gjengene til vinkelsliperen, en har bedre kontroll da enn i en borremaskin.

 

Verkty4.jpg

 

En benksliper er og grei å ha, denne har jeg ribbet litt for deksler, sån at jeg kan bruke bandet over hele.

 

Verkty2.jpg

 

Så bruker jeg selvsagt motorsag, har ei elektrisk i tillegg til vanlig på bensin, og den monterer jeg i høvelbenken som båndsag, dette skal jeg vise litt om senere.

For tiden har jeg ikke strøm i gammelhuset der jeg leker meg med trearbeidet, så nå er det litt lite aktivitet på denne fronten.

Har også en elektriskhøvel som jeg bruker å rette koppemnene med, og ei elektrisk fil av merke Blækk og rakkel (Black and decker)

 

Vel, det er stort sett dette jeg har brukt som verktøy...

Link to comment
Share on other sites

hvorfor egner ikke furu seg til kopper?? har laget kopp i furu og den har jeg ingen problemer med!

bare spør for nysjerrighetens skyld;) ps:skal legge ut bilder av noen prosjekter her etter vært ;)

Kan sikkert gå fint det, men det er harpiksstoffer og kvae i furu og gran som kan sette smak på kaffen.

Jeg bruker bare risknuter i bjørk til kopper, de er veldig fine mønster i.

Link to comment
Share on other sites

Har gjort noe i dag med et emne i bjørk jeg fant for ei stund sia, denne har først ligget i vann for å ikke tørke ut.

Sån så den ut etter jeg saga den av treet.

 

image6.jpg

 

Den har ligget i vann, og i dag har jeg banka barken av med hammer før koking.

 

image0-4.jpg

 

Etter den har kokt noen timer løsner det meste av barkrester, da skrubber jeg rilen med en oppvaskkost så den er helt rein.

 

image2-3.jpg

 

image0-5.jpg

 

Da er kulen klar for behandling med motorsag, men siden været er som nå her, og motorsagarbeide passer best utendørs, så pakker jeg klumpen i en plastpose og hiver den i frysern, i påvente av bedre vær og lys.

Link to comment
Share on other sites

Går stadig å kikker etter passende emne til min første trekopp men finner ikke noe med størrelse på?? Er det spesielle områder en bør lete i? Nordvendt, sørvendt, tørt eller vått terreng??

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Takk for bilder og info, Egil!

Det fresehodet, hvor har du kjøpt det? Har ikke sett lignende i de jernvare eller andre forretninger jeg har sett. Kanskje jeg har lett for dårlig?

Jeg antar at du setter fast emnene i noe. Har du gammeldags skikkelig høvelbenk, eller har du andre finurlige måter å sette de fast på for bearbeiding?

(håper på det siste, for jeg har ikke plass til høvelbenk...)

 

Jeg har kjøpt lignende jern som du har, men synes det blir langtekkelig å begynne med disse. Derfor er fresehodet midt i blinken. Det å få ett "start-hull" som du sier, er verste bøygen. Etter det kan "moroa" begynne... Montering av el.sag var også interessant. Selv har jeg en båndsliper som jeg monterer opp-ned for å få slipemaskin.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Slike fresehoder får du kjøpt på www verktoy i stavanger + mye mer som egner seg. Har vært på kurs der og de har et kjempe utvalg. Og vel noe bedre kvalitet enn Claes Olson vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Dagl -

Jeg bruker en god gammeldags høvelbenk ja, men har også brukt ei anordning på en pall til å feste større rikuler.

Jeg må lage en ny en nå for den gamle er ødlagt, skal prøve å få gjort det snart.

 

Til koppene bruker jeg den som henger til høyre på veggen, det verktyet som freser hull som settes i borremaskin, den starter jeg med.

Til rikulene bruker jeg motorsaga, og da spissen på sverdet, men da må en være forsiktig.

 

Den elektriske motorsaga jeg bruker til båndsag monterer jeg i høvelbenken, og det blir for vanskelig å forklare her men bilder kommer når jeg får anledning, mangler strøm i gammelhuset nå....

 

Hvis du lurer på noe å helst skulle ha hatt greie på det for en halv time sia, da sender du bare tlf nr på pm, så kan jeg ringe å forklare, er så dårlig på dataen at jeg må bruke hele dagen for å skrive, :oops: er best i muntlig og med bilder...he he.

Link to comment
Share on other sites

Tørrfuru er nok ikke bare ved nei. Ser stadig vekk en kjøkkeninnredning, en stol eller ett bord eller to når jeg går i skogen :)

 

Her er båtnaustet jeg laftet i sommer. I åpningene på langveggen blir det stående villmarkspanel. Dette gjorde vi for og strekke lengden på naustet da stokkene ikke var lange nok.

 

DSC_3971.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så du har litt å pusle med Spelltiuren? :wink:

 

Et pent alternativ til villmarkspanel er stavlaftpanel. Passer bra sammen med liggende laft. Jeg valgte å benytte det på huset mitt siden jeg har lyst til å bygge på en stor stue i liggende laft en gang i tiden når jeg blir pensjonist, lottovinner, eller noe slikt. Panelbredden varierer mellom 7 og 11 tommer.

 

Panet jeg brukte kjøpte jeg fra http://www.tradisjonsbygg.no/

 

Mitt prosjekt

 

021220072158fYvJBq5vk9qtS6ZBjW.JPG?81

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Joda, får tiden til å gå oppi Dalen :)

Trur nok det blir bra med panel i feltene. Hadde ikke noe alternativda båten er lengre enn di fleste stokkene :) Tømmeret er egentli beregnet til ei 15 kvm badstu, så å få strekt dem til ett over 30 kvm naust er jeg fornøyd med :)

 

Her er noen tidligere prosjekter. En sjå av tørrfuru. :) Ble bygd ei telefon linje i 1935, det ble felt,barket å reist friske trær. Da vi reiv linja i 2000 hadde dem tørket bra :)

 

skann0066.jpg

 

Mitt første lafteprosjekt. Ei badstu på 15 kvm.

 

skann0098.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk flink kar du Ben Arne, har virkelig lyst å lære meg å lafte, tenkte egentlig på hundehus som første prøve :D

Nå er det jo litt på sia av overskrifta på tråden, men jeg har lyst å forandre den til "Trearbeide, fra kopp til hus"

Men er det mulig å forandre trådtittel?

Må kansje prøve på det i første innlegg muligens, noen som vet?

Synes det ble en kjempetråd dette etterhvert :D

 

Edit: fikk det til :D Håper ingen har noe imot det! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Takk Egil. Bruk å si at æ gjør det æ vil, så kan andre gjør det dæm kan :mrgreen:

Du fikk jo til å forandre overskrift Egil. Flink gutt...

Høgg tømmer, bark det å tørk det. Så kommer æ på en liten ferie til dæ. Så ordne vi ett lite lafte kurs vettu. For kommer du til Pasvik så blir vi jo å spring mest etter bamsen :)

Link to comment
Share on other sites

For å gå skikkeli Off-topic :mrgreen:

Her er noen bilder der vi brenner tjære :)

 

Å det går sånn ca ut på følgende:

I den 200 litersfatet er bunnen skjært vekk, fatet er stappet med tyriflis å lagt med åpningen ned i den store jerntanken. I jerntanken er det sveiset en 10 cm høy jernring som er litt større enn fatet, å mellom fatet å ringen stappes det leire for å få det lufttett. Deretter fyres det bål rundt for å koke ut tjæra. Midt i jerntanken er det ett hull å rør ut, å vips, ut kommer tjæra. Håper forklaringen holder mål, viss ikke, spørr!

Kommer plutseli flere bilder når jeg får scannet. :roll:

 

skann0160.jpg

 

skann0159.jpg

Link to comment
Share on other sites

35 VRM. Ett nydeli prosjekt du har der. Gjerne flere bilder....

 

Her er noen bilder. Bildene er tatt underveis. Prosjektet ikke avsluttet enda. Går nok en stund til det. Kjøpte tomta for 5 år siden. Noen bilder er sikker OT men dere får bære over. Skulle vært offentlig advarsel ang hvor mye arbeid det er å bygge hus.

 

Noe av det første jeg gjorde var å søke rundt etter grovt nok tømmer. Kjøpte det største tømmeret jeg kunne finne. Måtte handle fra seks forskjellige steder for å få nok stort.

Ønsket blokker på 12" x 12" og lengde opp mot 6 meter. Måtte derfor opp mot et toppmål på 46 cm. Det endte ofte opp i trær som var 75-80cm i rotmål.

 

Blokk på 12" x 12"

 

200520071922Ahsl4yELOnjsXIMphP.JPG?37

 

 

Noen terassebord som tåler en dans. 2" tykkelse i eik.

 

110820072141D2pbDNT26mOD4re7jP.JPG?7

 

 

Mye dilldall på huset. Huset er egentlig et reisverkshus der jeg har klasket på staffasje som gir et utseende av stavlaft. Litt blanding av stiler også. Er kanskje mest min egen stil :lol:

Til produksjon av detaljer kjøpte jeg like godt en båndsag.

 

110820072145kxKeryd2wYqVGlR2Rt.JPG?5

 

 

Litt steinarbeide blir det også. Stein fra Froland Stein og Hellebrudd. Inngangspartiet og grunnmurene skal forblendes. Blir mye arbeid. Huff.

 

030120092014BcVd2OibP65FUAzN2R.JPG?72

 

 

Innvendig så er det mer en slags sveitser/empirestil. Ingen plass der det er mindre enn tre strøk med oljemaling og to mellomslipinger.

 

Kjøkken under oppføring. Det gleder jeg meg skikkelig til å ta i bruk. Wokblusset spesielt. Er møkka lei elektriske ovner som ikke gir nok til å få skikkelige gode sprø grønnsaker i panna.

 

0301200920227DnNwxfM42z798sC74.JPG?76

 

 

 

Benkplass må til.

 

030120092023wmxbtmdnDrDxrhBJU7.JPG?49

 

 

Liker gamle hus så derfor har jeg lagt meg litt i selen for at det skal se slik ut. Litt falske bjelker. Homogene men uten bærende funksjon.

 

0301200920228BakadrGNka2bp4RzZ.JPG?41

 

 

Vegårshei Trappeverksted fikk laget en trapp som passet inn. Eik i trinnene og furu for resten.

 

030120092030fHUJTOll6zRn6smUMb.JPG?80

 

Litt snekkervirke som gjør sitt.

 

030120092045LMN4rDjFM3TYooldcL.JPG?40

 

Holder nå på inne og diller med lister og gulv. Om lurer på hvorfor våpenprosjektene mine går sent så er det på huset timene ligger. Gleder meg skikkelig til den dagen en kan reise "rutinemessig" på skytebanen igjen.

 

Litt utenfra: Alle beslag og takrenner er laget i kobber. Tror det gikk med nærmere 2 kg med loddetinn for å sette alt sammen.

 

030120092052mpt2dkAwloG3GRE45b.JPG?85

 

Til alle som skal bygge kan jeg anbefale et uthus/furtebu. Kjekt å få tørket og huset matrialer og maskiner. Ei tolmodig kjerring er heller ikke å forakte. På uthuset har jeg valg liggende villmarkspanel. Gikk opp til så brede bord som mulig for å dempe høydevirkningen.

 

030120092006VlZr7Gi5lR4zQbmtBA.JPG?56

 

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Flott husprosjekt 35VRM, i spesialvirke, synes stilen din er helt topp jeg.

Har også bygd hus å vet hvor mye arbeide det er, er faktisk ikke færdig enda, det en ikke får gjort før en flytter inn... :oops:

Er helt enig i at tolmodige kjerringer er gull verdt, tror neppe jeg kunne bærga ei utolmodig ei her hos meg heller.. 8) he he.

 

Du er ikke helt alene om å ha spesialvirke i huset, jeg saga borkledninga i hel lengde i røstet på mitt bygg, måtte ha stokker på 8 m + da veggen er 7,80 på det høyeste, da er det greit å ha skog og sag selv.. :D

 

 

Speller'n!

Hvor mye tjære fikk du ut av den brenninga pr fat flis?

Blir stadig like positivt overaska over dine kreasjoner på tusenkunstnerfronten... :D

 

Finfint kjøttbur det der å, i str. passer det godt som nybegynnerprosjekt for grønnskolter som meg.. :mrgreen:

 

Egentlig skulle jeg vel kalla denne tråden for "ideer for tusenkunstnere og tullkuker" da jeg forandra tittel på'n i dag. He he.

Godt å se at det ikke er alt man kan kjøpe på Rema.

 

God helg! :D

Link to comment
Share on other sites

er det noen av dere her inne som har erfaring med og hente inn rikuler på vinterstid, og hvordan det er og få av borken da??

Jada, mye lettere med scooter, da får en med seg mange :mrgreen:

 

Du banker av barken med hammer, men bare pass på at den ikke ligger å tørker før du gjør det.

Mindre emner kan du koke noen timer, da løsner den lett men du trenger ikke gjøre det.

Det viktigste er at du ikke lar emnene få tørke før du har fått ut massen, ha på vann å legg dem i en søppelsekk, steng igjen.

Jeg har lagt et emne i plast i frysern nå, skal hulle det med motorsaga når været blir bedre.

Link to comment
Share on other sites

Så det er ikke noen spesiell årstid det er best å hente rikuler på altså? :?

Har bestandig blitt fortalt at det er kun på høsten etter lauvfallet man kan hente de, for å få bra resultat... :?

Har sagd av rikuler hele året, men om våren i sevjetia går barken av lettest.

Hvorfor du har hørt at høsten er beste tia vet jeg ikke, har du noen meninger/erfaringer om det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...