Jump to content

1-6x24 vs 1,5-10x42


JLmorten

Recommended Posts

Sammenligne Leica Magnus 1-6,3x24 mot 1,5-10x42

Min foretrukken jakt form er drivjakt,  å da med lav forstørring.    Jeg har per dags dato Leupold VX-R 1,25-4x24

om jeg setter det på 1,25 eller 1,5 så er dette ubetydelig forskjell.   At det blir mere forskjell fra 1 til 1,5 forstår jeg jo,   Men mitt spørsmål er egentlig hva om en setter Magnusen med 1-6,3x24. Til 1,5. Å tilsvarende på Magnusen med 1,5-10x42 på 1,5.  Da blir forstørrelsen lik, men rent praktisk bruk vil det være andre forskjeller? Det på 42 slipper inn mere lys,  men på dagtid er ikke det et problem.  

 

For meg så vil et sikte til langt over 20k ligge dypt i lommeboka,  Så hatt et sikte som passer veldig bra til drivjakt å heilt ok til postering i skumring,overskyet å regn vær.  

Det blir sakt at en ikke kan få i pose å sekk angående optic,  Men for meg som klarer meg fint med et sikte som går fra 1,25-4. Å et som går fra 3-9 burde vel få i pose å sekk med velge et sim går fra 1,5-10.????  Eller er den  forskjeller fra ca 1 til 1,5 så stor..

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes forskjellen mellom 1 og 1,5 absolutt er der, pluss jeg synes våpenet blir mer hendig med en typisk 1-6 kikkert.

 

Når det er sagt er jeg fortsatt litt usikker på om jeg ville valgt 1,5-10x42 istedenfor. Mye bedre skumringsegenskaper plusd mulighet for 7-10x forstørrelse til å vurdere dyr og mindre mål.

 

Men jeg driver lite med drivjakt, og hadde jeg gjort det, ville nok valget falt på 1-6, da det er veldig mye mer behagelig å skyte med begge øyne åpne på raske skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver forøvrig med bueskyting å da konkuranse skyting.  Å har lært å skyte med øynene oppe.  Klarer så å si ikke skyte med øynene igjen uten å tvinge det igjen.  Noe som for meg blir unormalt osv. Så det at det blir vanskelig’ere’ å skyte med begge oppe når en går over  1x forstørrelse gjør det negativt med 1,5x for min del.    Har i dag 1,25-4x. I tilleg til å få 1x. Så får jeg jo da også 6x som selvsagt funke mye bedre på 100m enn 4x. Liker den gode innsynsvinkelen osv til Magnusen.  Men burde desidert fått sett litt på den Swarovski’en også da.  Hva er forøvrig Flexchange retikkel??

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Unlimited versatility: FLEXCHANGE, the first switchable reticle 4A-IF

The Z8i is a rifle scope to suit every hunting scenario. The combination of the easily attachable ballistic turret flex, powerful 8x zoom, and the first switchable reticle makes it extremely versatile. One particular new feature is the FLEXCHANGE reticle. The new 4A-IF reticle was specially developed for driven hunting, and has an illuminated ring that can be switched on and off with the press of a button. You can then adapt the reticles exactly to the hunting situation ahead and achieve greater flexibility when facing any hunting challenge. 

 

TLDR; en rød ring rundt lyspunktet i midten, som kan slås av og på. 

swarovski-flexchange-absehen.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...