Jump to content

Skuddbilde - drilling


BMB

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg en drilling i sommer, og med den opplever jeg at haglsvermen sitter altfor høyt når jeg bruker åpne sikter. Til og med når jeg bruker kikkert sitter haglsverm litt for høyt, men ikke like høyt som med åpne sikter. Har testet flere ulike merker og type ammunisjon, og så langt har jeg tilgode at haglsvermen ikke sitter høyt. Er dette "vanlig" i drillinger? Bruker jeg skur og korn feil? Har jeg bare hatt uflaks med de ammunisjonstypene jeg har prøvd? (GameBore Black Gold #9, Gyttorp Magnum #1, Gyttorp Duplex #2 + #4, Rottweil Semi Magnum #1, Gyttorp Special #3).

Drillingen det er snakk om er en Merkel 96K med cal.12 i hagleløpene.

 

Noen med tips eller lignende erfaringer som vet hva jeg kan prøve eller hva som er årsaken?

Link to comment
Share on other sites

Husk at sideliggervåpen som drillinger som regel er bygd slik at du skal se hele fuglen over løpene når skuddet løses. Dette for at ikke fuglen skal være skjult av løpet i et fluktskudd rett fra siden og under oppflukt. En sikter derfor under fuglen. Det er forøvrig samme prinsipp for de aller fleste haglevåpen, leirdua bør ha godt med luft over kornet. Er skuret på drillingen din nedfellbart?

Link to comment
Share on other sites

Litt avhengig av ammunisjonene jeg har prøvd, men det varierer. Den verste er vel så senter i sverm går 15-20 cm over på 20m (åpne sikter) hvis jeg skal tippe ut i fra hukommelsen.

Med kikkert testet jeg trangboring på 34m, da satt svermen (nedre halvdel) like over siktepunkt (2-3 cm). Med kikkert virker det ikke å være "så ille", men der også mener jeg at det sitter for høyt. 

 

Kombien jeg hadde var ikke slik (men det var heller ikke en sideligger).

 

Mulig det er meningen at det skal være slik, og at det er noe jeg bare må vende meg til. Men syntes lissom det var ganske mye for høyt. Er jo vane ved å bruke O/U hagle før jeg kjøpte denne, og med denne kan jeg holde på eller like under siktepunktet, mens med drillingen må jeg nok holde 5-10cm under for å oppnå "samme skuddbilde". Og det er jo ikke veldig lett dersom det blir en jaktsituasjon f.eks. hvor man blir overrasket, eller ting skjer fort.

Link to comment
Share on other sites

Fra rent hagleperspektiv, så foretrekker jeg det slik som du beskriver. Med skuddbildet over kornet kommer aldri løpene i veien for fuglen og jeg kan følge den med blikket hele tiden. Dette er vanlig i f.eks England. I Norge har vi lenge hatt det slik at skuren skal treffe der kornet peker, evt 2/3 over. Så dersom du ikke skal bruke fyllingskule/slug, så ville jeg heller brukt tid på leirduebanen og lært skyting på denne måten. Tipper det tar et par turer, så opplever du at det er en bedre måte å skyte på. I tillegg "tvinger" den deg til å holde begge øynene åpne. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fungerer de åpne siktene på rifleløpet? I så fall hadde jeg latt det være. Men du skriver innledningsvis om "bruker jeg skur og korn feil?". Du bruker ikke skuret under hagleskyting på fugl? Børsemaker kan nok fikse det meste, men det koster fort mer enn hva det koster for noen turer på banen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Slik blir skytingen med en i forkant lav skinne/spång, og slik ville Arvid Knöppel ha det i sin bok "Jaktskytte-konsten med hagelgevär".

Meningene er delte, men

etter et liv med hagle /hagelskyting har jeg selv mer og mer gått over til det fornuftige i at også mitt hagelvåpen (som mine rifler) treffer dit jeg sikter/peker. 

"Hvor" våpenet setter sine skudd, finner man best ut av ved skyting på papp, fortrinnsvis BÅDE med strøken skinne og ved "normalt" anlegg.

DSC_0189.JPG

DSC_0188.JPG

DSC_0189.JPG

Edited by bobby
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, Ranger#44 skrev:

Fungerer de åpne siktene på rifleløpet? I så fall hadde jeg latt det være. Men du skriver innledningsvis om "bruker jeg skur og korn feil?". Du bruker ikke skuret under hagleskyting på fugl? Børsemaker kan nok fikse det meste, men det koster fort mer enn hva det koster for noen turer på banen :winke1:

 

Har ikke så mye valg der gitt. Venstre - "rifleskur" | Høyre - "hagleskur"

46499296_308309019897413_3292200854538420224_n.jpg.064a098a340217c2e78478e551fa02cb.jpg46505771_334057054075132_8211713054585389056_n.jpg.939ec5f8d56aa10476ad9280abe3ebb4.jpg

 

Enden på visa blir nok at jeg bare må lære(true) meg til å holde korn under det som skal skytes på. Det vil bli en utfordring når det kommer til å bruke hagla mi i konkurranser og jakt på fugl osv.

Drillingen vil bli brukt til drevjakt på rådyr/rev etc.

Link to comment
Share on other sites

Tipset med slik skyting er å ignorerte alt av skur og korn. Med korrekt montering av haglen vil du treffe ca midt i blikket ditt. Er ihvertfall slik jeg tenker. Fokus skal kun være på duen/fuglen og løp m/korn er kun noe skurret i bunnen av synsfeltet ditt. 

Det er veldig uvant i starten, og blir nok endel bom. Men etterhvert vil du begynne å treffe, gjerne uten å forstå hvorfor, du siktet jo ikke. Til slutt vil du oppleve at de bommene du får, kommer i all hovedsak av mangel på fokus på duen (sett bort fra fin sving, foranhold etc.). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det blir nok til at kikkerten blir stående på drillingen (nesten) permanent hvis ikke det er spesielle tilfeller. Alternativet da i såfall er å sette justerbare kinnstykket på kolben litt høyere, og skyte som jeg gjør med O/U min kanskje? Blir sikkert noe hærk å vende seg til, men det kan jo kanskje være løsningen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...