Jump to content

Uregistrert Anschutz 6mm.


ErikNA

Recommended Posts

Hei

jeg driver og holder på med jegerprøven, og jeg er snart ferdig med mine første 6mnd som pistolskytter. og skal snart (1desember) sende inn søknader.

Når en kollega av meg hørte dette lurte han på om jeg ville ha en gammel salongrifle han hadde funnet i sin fars dødsbo.

Rifla er uregistrert.

Rifla er en Anschutz cal.6mm glatt.

 

Er det mulig for meg og få den registrert på meg sånn at den er lovlig? 

er det bare å sende inn en søknad med det våpen nummeret etc?

 

Planen min var egentlig nå å sende inn 4 søknader, en 2løps hagle til jakt, en 22lr rifle til jakt/treningsvåpen, en 9mm pistol til IPSC og en 22lr pistol som treningsvåpen.

Hvis jeg nå skal prøve å få den rifla registrert, så må jeg da sende inn 5 søknader. Er det noe negativt ved å sende inn så mange søknader? gir det større sannsynlighet for avslag?

Jeg har våpenskap på plass, med mere en god nokk plass.

Link to comment
Share on other sites

Våpenkontoret skal ikke vurdere søknadene utfra hvor mange du leverer, så antallet skal ikke direkte øke sjansen for avslag.

Hver søknad blir vurdert på ifht. om du tilfredstiller ervervsgrunnlag for den enkelte søknad. Som fersk jeger og pistolskytter kan du søke på opptil 6 våpen til jakt, samt det antall håndvåpen klubben din vil attestere for (men maks 4 inntil du oppnår en viss aktivitet).

Link to comment
Share on other sites

Er vel slike våpen som ble kalt for Trostehagle og kunne fåes kjøpt både i såkalt 6 mm (5,6 mm) og i 9 mm. De har tidligere fulgt regler for hagler og gjør det trolig fremdeles. Det er haglepatroner å få kjøpt.

 

Går sikkert greit å få registret denne. Men nåværende eier må nok ta en prat med politiet om kjøp og eierskap, før en søknad kan sendes.

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Per-S skrev:

Dette er en hagle, det er helt legalt å eie uregistrerte hagler, det er ikke innført registreringsplikt. Når eier skal avhende en lovlig uregistrert hagle skal det skje mot godkjent søknad. Det er ingenting her som er ulovlig.

Hvis jeg sender inn en søknad spesifikt på det våpenet hvor jeg oppgir all informasjon jeg kan finne, våpennummer osv. Så er det det enste jeg trenger og gjøre?   

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Per-S skrev:

Dette er en hagle, det er helt legalt å eie uregistrerte hagler, det er ikke innført registreringsplikt. Når eier skal avhende en lovlig uregistrert hagle skal det skje mot godkjent søknad. Det er ingenting her som er ulovlig.

 

Bare husk å presisere at det dreier seg om en HAGLE i kaliber 6mm glatt, og ikke en SALONGRIFLE kaliber 6mm glatt.

Ordet "rifle" hører ikke hjemme her, det vil kunne gjøre saksbehandler forvirret.

Ja, det er samme mekanismen som på salongrifler, men det er en HAGLE, og ble i sin tid solgt lovlig uregistrert nettopp på grunn av dette.

 

Og som chiefen indikerer: IKKE ta med deg våpenet fra eieren FØR du har innvilget erhvervstillatelsen på DETTE spesifikke våpenet. Når du sender inn søknad om dette våpenet, med dette nummeret, sjekker saksbehandler at våpenet ikke er i systemet allerede. Dermed får du når du mottar erhvervstillatelsen en bekreftelse på at dette våpenet ikke er knyttet til en tidligere eier, og at du har ditt på det tørre uansett hva selger hevder er våpenets historie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...