Jump to content

Dårlig presisjon


JLmorten

Recommended Posts

Har lest at Browning Marel har dårlig presisjon. Å ble litt nysjerrig, hva gjør presisjonen dårlig?   I mitt hode er det løp som er skylda. Vil ikke et nytt løp fra en våpensmed kunne fikse dette problemet?

Eller er det rett å slett lademekanismen som skaper problemene?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Mas-36 skrev:

Hva er dårlig presisjon da? Mange mener alt over "hull i hull" er dårlig. Har aldri hatt våpen som skytter "hull i hull", men heller aldri hatt våpen med dårlig presisjon. De fleste våpen går bra finner du en patron/ladning rifla trives med.

Nei har hørt alt fra 2tommer til 5tommer spredning på 100m 

Om alle kulene treffer innenfor en sirkel på 5cm på hundre meter så er det mere enn godt nokk for meg.  Men når det begynner å bli 10cm spredning så er det ikke gøy lengre.  Nå du kan få bedre samling med hagla å slugs uten gjenget løp.  Vel hvem vil ha en slik rifle.  Å ikke minst,  hvem gidder lager så dårlige rifler i 2018...

Link to comment
Share on other sites

Om en skal ha en rifle for og skyte liggende med anlegg kjøper en vel noe annet en denne. Denne er jo i følge reklamen laget for å skyte hurtig med. Og skall en skyte så hurtig at en vanlig boltmekanisme blir for treig blir nå vel ikke skytingen så nøyaktig at presisjonen på våpenet spiller noen rolle.

Min observasjon over flere år i forbindelse med arrangering av oppskyting til storvilt er at det er svært få som klarer å samle 5 skudd innenfor 10cm uansett hvilket våpen de har.  

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, JEEB skrev:

tenk så dårlig de skyter med denne som HAR 10 cm spredning itillegg 🙄

 

Har dette våpenet slik samling, nei, heller spredning, eller ikke? Noen som har våpenet, som kan bekrefte/avkrefte?

 

45 minutter siden, bardp skrev:

 - oppskyting til storvilt er at det er svært få som klarer å samle 5 skudd innenfor 10cm -

 

 - hvilket ikke er så mye å hoppe i taket over, når "hainn Stat" ikke krever mer enn at skudda snubler innom en 30-cm-sirkel. For 90 % av "oppskytterne" er dette skutt liggende, i jaktklær, uten reimstøtte, og da er det godt nok.

 

De fleste jaktrifler i dag, produsert på moderne maskiner, klarer under bueminuttet (29 mm på 100 m), når det skytes i tilnærmet "BR-modus". Med utvalgt ammo tipper jeg halvparten vil klare ned mot 10 mm på 3-skudd-samlinger. Halvauto får nødvendigvis noe "forstyrrelse" fra ladeprosessen, men de fleste slike skyter også mer enn godt nok. Hvis det lanseres en repetermodell i dag, som er "kringkaster", må et eller annet ha gått galt på veien.

 

Edit.: Hvis noen av dere absolutt vil ha et våpen som sprer over hele låveveggen, uansett hvordan man stuller og steller med det, eller hva man forer det med, er det et til salgs her (selgeren har skrevet "for samlere", h*n er nok klar over "presisjonen"):

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=76664981

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

 

Har dette våpenet slik samling, nei, heller spredning, eller ikke? Noen som har våpenet, som kan bekrefte/avkrefte?

 

 

 - hvilket ikke er så mye å hoppe i taket over, når "hainn Stat" ikke krever mer enn at skudda snubler innom en 30-cm-sirkel. For 90 % av "oppskytterne" er dette skutt liggende, i jaktklær, uten reimstøtte, og da er det godt nok.

 

De fleste jaktrifler i dag, produsert på moderne maskiner, klarer under bueminuttet (29 mm på 100 m), når det skytes i tilnærmet "BR-modus". Med utvalgt ammo tipper jeg halvparten vil klare ned mot 10 mm på 3-skudd-samlinger. Halvauto får nødvendigvis noe "forstyrrelse" fra ladeprosessen, men de fleste slike skyter også mer enn godt nok. Hvis det lanseres en repetermodell i dag, som er "kringkaster", må et eller annet ha gått galt på veien.

Er på denne bakgrunnen eg laga denne posten.. For vi snakker jo om splitter nye rifler som verken har pris eller teknologi som sier de skal spre som som Buckshot på 100m. Om det samler godt nokk til drivjakt under 100m, sansynligvis. Men for hva med den Psykiske delen av dette, å stå på post der med ei rifle ein vet ikke treffer nøyaktig der en peker. Jeg selv skyter dårligere med en rifle jeg ikke stoler på...

1 time siden, Jegermeistern skrev:

 

Edit.: Hvis noen av dere absolutt vil ha et våpen som sprer over hele låveveggen, uansett hvordan man stuller og steller med det, eller hva man forer det med, er det et til salgs her (selgeren har skrevet "for samlere", h*n er nok klar over "presisjonen"):

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=76664981

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, JLmorten skrev:

Nei har hørt alt fra 2tommer til 5tommer spredning på 100m 

 

At de samler så dårlig har jeg NULL tro på!

 

13 timer siden, JLmorten skrev:

 

Om alle kulene treffer innenfor en sirkel på 5cm på hundre meter så er det mere enn godt nokk for meg. 

Det er opp til deg😉 rifla klarer fint dette. Hvis den mot formodning ikke gjør det, er det soleklar grunn til reklamasjon!!

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Nei har hørt alt fra 2tommer til 5tommer spredning på 100m 

En kamerat av meg kjøpte en BAR (som er nesten det samme som en Maral) Den spredde nok 5 tommer på 100m om ikke mer. Jeg har knapt sett en så frustrert mann. Han fikk byttet den inn ei anna rifla, for noen BAR ville han ikke ha... Men jeg har da sett folk skyte innertiere med BAR, og har selv skutt med flere som samler iallefall innafor et par tommer - når en skyter uten støtte og reim så er det ikke så lett å skyte så mye bedre.

Vil påstå at alle merker kan ha drittrifler innimellom, Slike har kanskje en større andel enn f.eks. Blaser R8, men da får du nok bytta den. De fleste går helt OK.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, bardp skrev:

Om en skal ha en rifle for og skyte liggende med anlegg kjøper en vel noe annet en denne. Denne er jo i følge reklamen laget for å skyte hurtig med. Og skall en skyte så hurtig at en vanlig boltmekanisme blir for treig blir nå vel ikke skytingen så nøyaktig at presisjonen på våpenet spiller noen rolle.

Min observasjon over flere år i forbindelse med arrangering av oppskyting til storvilt er at det er svært få som klarer å samle 5 skudd innenfor 10cm uansett hvilket våpen de har.  

 

Maral er jo ett våpen i det "øvre prissjikt"  for "normale" jegere. Til en pris på rundt 20k så bør man kunne forvente bra presisjon. R93 er jo en rettrekker i samme prisleie og der er presisjonen gjennomgående bra. Nå har ikke jeg noen erfaring med Maral bortsett fra litt plukking i butikk. Så hvorvidt det stemmer eller ikke skal jeg ikke si noe om.

Link to comment
Share on other sites

Nei har heller ikke prøvd den så om det stemmer at presisjonen er dårlig vet jeg ikke. Og ikke har jeg behov for å skyte så fort at en vanlig boltmekanisme ikke strekker til. Så for meg er den helt uaktuell. Jeg foretrekker nokk presisjon fremfor fart. Bedre med et bra skudd en 5 dårlige. 

Men i reklamen er det jo skuddtakta som fremheves og da er den vel lagd for det og ikke for presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tja, ser dette er en gammel tråd men velger og kommentere allikevel. Har en Browning maral, kjøpt brukt i vinter. Ja den er litt tricky til å få til å gå men med en liten økt på banen så har jeg fått den til å gå bra. Med fabrikk ammo Norma bondstrike samler den 5 skudd på ca 3 cm, greit nok på jakt. Men fikk ladet opp og utforsket Sierra match king Palma 155 grs og federal trophy bonded tip 165 grs.  Begge de kulene samler 5 skudd i et stort høl når han bak gjør jobben. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

5 skudd i et hull på 100m?

Det er jo glitrende det har jeg nok aldri fått til uansett våpen.

Alle mine våpen går hull i hull...............................................................bare hullet er stort nok.🤭

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...