Jump to content

Det selges mange Termiske kikkertsikter, hva brukes disse til?


h2k

Recommended Posts

Har vært i kontakt med en av norges største forhandlere av kikkertsikter og de selger i følge seg selv "Enorme mengder" termiske kikkertsikter. Det er utsolgt straks de får inn på lager. 

 

Det jeg lurer på er, hva bruks disse til montro?

 

Har du termisk kikkertsikte? Kjenner du noen som har det? 

 

Loven er ikke tydelig på termiske(varmesøkende) kikkertsikter(ny teknologi, gammel lov) men miljødirektoratet er veldig tydelig på at varmesøkende kikkertsikter og kikkerter, er ulovlig på all ferdsel i utmark hvor våpen er medbrakt. 

Edited by h2k
Link to comment
Share on other sites

De diskuteres hvertfall i denne tråden:

 

https://www.kammeret.no/topic/79492-ny-skumringskikkert-valgets-kvaler/

 

I forbindelse med en rettssak det vises til i den tråden, ble det gjort en rekonstruksjon, som viste at slike sikter er gode til å skyte mot "noe" som har en høyere tempereatur enn omgivelsene, men at man ikke kan vite hva dette "noe" er (eller hva som evt. er fram og bak på det, hvis det er et vilt). Og da er kanskje ikke Viltlovens § 19 oppfylt?

 

I en annen tråd (kanskje under foto?) ble tekniske finurligheter med "varme"-sikter/apparater diskutert. Der var bl.a. @M67 med i diskusjonen, han bruker visstnok lignende remedier på jobben. Så vidt jeg husker, var konklusjonen at man måtte ha en viss oppløsning ( aaa X bbb pixler, eller noe slikt) for å få et forståelig bilde. Og at prislappen på slike innretninger, som var noenlunde brukbare, startet et sted over 40.000 norske kronasjer. Dessuten at HVIS slikt skulle bli "allemannseie", og selges i bøtter og spann, burde produksjons- og omsetningskostnader, og dermed utsalgspris, kunne gå ned. Dvs., det er fornuftig å vente med en evt. investering.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Dessuten at HVIS slikt skulle bli "allemannseie", og selges i bøtter og spann, burde produksjons- og omsetningskostnader, og dermed utsalgspris, kunne gå ned. Dvs., det er fornuftig å vente med en evt. investering.

Mnja. Både sensorene (mikrobolometer) og optikken er sær og vanskelig/ dyr. Det er ennå et tema å få sensorene små, og skal de være store og ha mange pixler så blir optikken stor - og monokrystallinsk germanium tror jeg ikke blir billig over natta. Jeg har 25g pulver i en boks her på pulten, og den kosta 9000,- 

Markedet er for lite, germanium for sært, og at prisene går vesentlig ned tviler jeg på. Kanskje 640-sensorene blir litt rimeligere, men trolig vil de likevel holde en høy pris, siden folk betaler. De store 1024-sensorene er styggdyre, og optikken som følger med også. Men alt dette har blitt billigere de siste årene. Det digre ameraet som kosta 200k for noen år siden er vesentlig dårligere enn en liten kompaktkameralignende sak til 40-50 i dag. Men skal du vente, så har de den jo ikke...

 

Lovligheten må jeg si at jeg driter i så lenge jeg ikke har en selv. Da må jeg tenke over det. De jeg har tilgang til er enten for dårlige, for store, eller for dyre til å bruke i jaktsammenheng uansett.
Men de er nyttige til å kartlegge vilt og dets bevegelser selv om en går ganske ubevæpnet, og for min del har det vært svært lærerikt å "leke" med varmekamera i skogen om natta. Det skjer mye vi ikke er klar over, og dyra er mye "tøffere" og beveger seg mye mer rundt enn i dagslys. Du kan sjekke jordene for hjort, og se hvor du skal sette deg når månen kommer, osv.

Gode varmekamera kan jo også fortelle deg om det lå et dyr her for 5 eller 50 minutter siden, eller hvor lenge en bil har stått, om huset ditt lekker varme, eller et lager går varmt. 

Det er også mange som jakter svin i Sverige, og der er slikt utstyr fullt lovlig.

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, h2k skrev:

kikkerter, er ulovlig på all ferdsel i utmark hvor våpen er medbrakt

 

Jeg har faktisk aldri reflektert over at termisk håndkikkert kan være ulovlig å medbringe på jakt.

Jeg har hatt en liggende i sekken i hele høst, og der har den ligget godt nedpakket, kun mtp. ettersøk. 

Nå har det ikke blitt behov for den, heldigvis, men det hadde uansett vært dumt å gå på en smell for noe som var gjort med de beste intensjoner.

Det er faktisk litt motvillig at jeg tok den med også. Jeg er egentlig ikke så glad i å drasse med meg allverdens tekniske duppeditter på jakt, da litt av konseptet med jakt (for meg) jo er å komme seg bort fra all den driten, og litt tilbake til naturen.

Men nå hadde jeg tilfeldigvis en for hånden, og tanken på at den kan forenkle evt. ettersøk og forhindre lidelse / tap av vilt gjorde at den fikk bli med allikevel. Må kanskje revurdere det til neste gang.

Nå aner jeg jo egentlig ikke hvor bra den er, eller om den praktiske nytteverdien er i nærheten av den teoretiske, men det er en annen diskusjon...

Link to comment
Share on other sites

Ikke vet du om den er ulovlig heller. Det påstås helt udokumentert over, og i en nylig rettssak "la retten til gunn at termisk kikkertsikte er tillatt". I den samme saken, der en jeger skyter en mann siden han ikke kan se forskjell på mann og rev i det termiske siktet, ser en jo hvor usikker identifikasjon disse gir. Det blir selvsagt bedre jo bedre kikkerten blir, men ref. mitt poeng om de "billige" som ubrukelige.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...