Jump to content

Blyfri kule 308 . Laveste lovlige vekt?


kongle

Recommended Posts

 

Er veldig fersk på det med hjemmelading, typ har utsyr men ikke startet opp enda. Har brukt blykuler typ Fusion, Oryx og blyfrie kuler fra Barnes, TTSX på jakt. Alt i 308 som jeg er veldig fornøyd med. Har ikke noe mot blykuler, men driver nå å sjekker ut kuleutvalg i forhold til blyfrie kuler. Lurer derfor litt på utvalg, evt hva man bør gå for. Vil selvfølgelig være innenfor dagens krav i forhold til storvilt. Naturlig å bruke så lett kule som mulig når det kommer blyfri, hvorav Barnes TTSX 150 grain er godkjent og Barnes TTSX 130 grains ikke er godkjent. Har også sett at det har vært diskutert om det ikke snart burde gjøres noe i forhold til kulevekt på moderne kuler, de har andre egenskaper enn det som var når regelverket kom på plass og vanlige blykuler var dominerende. Regner med at dyrene vil gå i bakken med 130 grain, men ønsker å holde meg innenfor loven/dagens krav.

 

Regner med  9 grams (138,9 grain) blyfrikule hadde vært helt ideelt i forhold til kulelengde, vekt, fart og effekt.

Finnes det blyfrie kuler på ca 140 grain som holder kravet? Eventuelt hvor høy fart må en slik kule ha i 308 med løpslengde på ca 50cm for å holde kravet?

Eller er 150 grains Barnes TTSX det nærmeste/beste nå?

 

 

Denne er akkurat litt for lett:

https://www.hjemmelading.no/products/rws-136-grains-evo-green-30-kal-308-blyfri

 

 

Dagens lovverk:

 

a) For ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100. 
b) For ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema/Jakt-og-fiske/Jakt-og-fangst/Vapen-og-ammunisjon/

 

Innspill på at lettere moderne kuler/blyfri hadde gjort jobben hvis de hadde vært lovlige:

 

Sitat nedenfor+kilde:

"Dersom 130 grs kobberkule var lovlig i .308 W til storvilt, noe den dessverre ikke er, våger jeg å påstå at den går dypt nok selv til elgoksen og er bedre enn en 180 grs konvensjonell kule."

http://www.jeger.no/sites/jeger.no/files/media/blyfri_rifleammo_ang.pdf

 

 

 Mulig litt langt, men det var nå slik denne formuleringen ble.

Takker for svar og innspill.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Dette har blitt diskutert mange ganger i ulike tråder på kammeret og det er ulike meninger om dette.

Men, om det er dagens nivå på virkning som skal gjelde vil en blyfri kule være tilnærmet lik en loddet premiumkule med samme vekt om den blyfrie kulen er ett kaliber større. En blyfri kule vil ikke ekspandere til samme diameter som en blyholdig, det skyldes metallurgiske egenskaper.

Årsaken er litt kompleks, og for effekt av kuler på jakt er det i praksis moment som er det viktigste, ikke energi.

På rene sideskudd duger det meste, men med vanskelige skuddvinkler er det markert forskjell på monolittiske og blyholdige.

Rapporten fra avliving av reinsdyr på Norfjella viser overaskende dårlig effekt av blyfrie kuler.

Så lenge du bruker kuler på minimum 9 g er du innenfor, men 10-11 g vil gi bedre effekt.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, kongle skrev:

Finnes det blyfrie kuler på ca 140 grain som holder kravet? Eventuelt hvor høy fart må en slik kule ha i 308 med løpslengde på ca 50cm for å holde kravet?

Jeg tror det er dårlig med homogene ekspanderende kuler på 140 grain i kaliber 308. Men som du vet, er det noen på 150 grain. En 150 grain kule må ha ca. 820m/s. utgangshastighet for å klare 2700 joule på 100m (tror jeg?). 

 

Så...... HVIS det HADDE vært en homogen kule i kal.308. på 140 grain.....så tror jeg du måtte jaget den opp i 850m/s. utgangshastighet for å klare kravet.

 

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, Per-S skrev:

 

Rapporten fra avliving av reinsdyr på Norfjella viser overaskende dårlig effekt av blyfrie kuler.

 

Husker jeg feil når jeg sier det var Lapua Naturalis i 6,5x55 som ikke holder storvilt kravet og er tunge for kaliberet de hadde problemer på reinsdyr med? Så litt drøyt å si at alle kobber kuler er dårlige.

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, Sakoen75 skrev:

Så litt drøyt å si at alle kobber kuler er dårlige

For å være korrekt så er de fleste monolittiske kuler av messinglegering, jeg vet ikke om det produseres i kobber.

Jeg har ikke påstått at monolittiske kuler er dårlige. Dersom man forstår hvordan de fungerer og innretter seg etter det er mange av dem fremragende kuler. 

Det jeg hevder både her og i andre tråder er at en ikke kan erstatte en god loddet blyholdig kule med en lettere kule i messinglegering og tro at en får samme eller bedre virkning i dyret.

Jeg har registrert at noen med en nærmest religiøs overbevisning hevder at monolittiske kuler i messinglegeringer er løsningen på alle jaktens utfordringer. Jeg prøver å være litt ateist i den sammenhengen og forholder meg til fysikkens lover og de erfaringer som over 100 år med slike kuler har gitt oss.

Link to comment
Share on other sites

Lapua sier selv at Naturalis er "manufactured by using pure copper"

Barnes sier "100% copper TSX"

Norma sier "pure copper construction" om sin EcoStrike. 

Så at vi kaller det kobber må være greit nok, skal vi spikke fliser så er det tross alt ikke kuler heller...

 

Men vi kan være enige om at designet ikke er det beste på alle kulene og at 100% rest vekt ikke alene betyr at det er en god jakt kule. Selv liker jeg granaten Nosler Partition fordi den har gitt meg så godt som 100% fall innenfor 50m og går dypt i dårlige vinkler. Men jeg har blitt bevisst på blyet så nå er det Swift A-frame som er favoritt. Drømmen er en Partition med ikke giftig innhold selv om det er en utopi.

 

Har hørt at Naturalis ekspanderer like mye som en loddet kule i samme kaliber og vekt, noen som vet noe om det stemmer?

Link to comment
Share on other sites

A-frame er en utmerket kule som sjelden svikter, litt hard så avstander over 200 m kan det bli manglende ekspansjon.

På årets jakt ble det nødvendig å skyte en hjort rett forfra, kulen startet som 250 gr, gjennfunnet 246.5 gr. Diameter ca 17 mm, det er bestått.

IMG_2937.JPG

IMG_2938.JPG

Edited by Per-S
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Jeg tror det er dårlig med homogene ekspanderende kuler på 140 grain i kaliber 308.

 

Fox Classic Hunter kommer i 130, 150, 165 og 180gn

Ser at den fabrikklada kula i 308 er oppgitt til å klare 2693 Joule på 100m (og ikke 2963 som jeg skrev i utgangspunktet), lada til utgang på 920m/s. 

 

http://www.foxbullets.eu/ammunition/308win-84g-130gr/

Edited by Jibrag
Lese/skrivevansker
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Jibrag skrev:

Ser at den fabrikklada kula i 308 er oppgitt til å klare 2963 Joule på 100m,

Nei. Det står 2693 Joule. Men det spiller ingen rolle, 130grs. er uansett en så lett kule at den ikke er lov. Det er nettopp derfor TS etterlyser kuler på 140grs.😀

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ser her at RWS  har kommet med en serie for korte løp, blyfritt med ulike kuler/behov. 

 

 

308 Win. EVO GREEN 9.0 / 139 grain

308 Win. HIT 9.7 / 150 grain

308 Win. STP 10.7 / 165 

 

https://rws-ammunition.com/fileadmin/user_upload/rws/Bilder/Seiten/Infotainment/News/News_Jagd/010_IWA_Neuheiten_2020/RWS_Performance_Line/EN_press_release_RWS_Performance_Line_short_rifle_2020.pdf

 

 

 

Ser at den letteste kula skal splintre/fragmentere (139grain), HIT (150grain)  er en ekspanderende kule ala Barnes og STP  (165) er "langholds" kula.

 

Noen som har testet eller tanker?

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...