Jump to content

Lokkefor til rådyr


Rådyr-rakkestad

Recommended Posts

Skrantesjuke kan smitte gjennom direkte kontakt mellom syke og friske hjortedyr, eller indirekte ved at dyr kommer i kontakt med smittestoffet i miljøet. Smittestoffet er blant annet påvist i spytt, urin og avføring fra dyr som er smitta. Det er derfor ikke lov til å sette ut saltsteiner eller opprette fôringsplasser. Hvis man respekterer forbudet mot salt, men legger ut fôr eller annet middel dyra slikker på, har man ikke forstått mye... 🤷🏻‍♂️

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Her er ting jeg ikke har tenkt på, godt å vite om.

I en butikk på Svinesund selger de luktstoffer til hjortedyr. De finnes i ulike varianter, noen er beregnet på grevling og villsvin - rev osv. Som jeg forstår så er dette noen en bør holde seg unna.  Hva disse stoffene er laget av vet ikke jeg, jeg har ikke studert dette nærmere. Jeg forsto det slik at mange nordmenn handlet slike stoffer.

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Vaquero skrev:

Her er ting jeg ikke har tenkt på, godt å vite om.

I en butikk på Svinesund selger de luktstoffer til hjortedyr. De finnes i ulike varianter, noen er beregnet på grevling og villsvin - rev osv. Som jeg forstår så er dette noen en bør holde seg unna.  Hva disse stoffene er laget av vet ikke jeg, jeg har ikke studert dette nærmere. Jeg forsto det slik at mange nordmenn handlet slike stoffer.

 

Det er forbudt å importere naturlige luktestoffer, men syntetiske er OK. De fleste av de som er i salg er syntetiske. Men jeg er litt sjokkert over at enkelte mater hjortedyr med epler? Det står jo helt tydelig at dette er forbudt: "Det er forbudt å legge ut fôr eller å sette ut saltslikkesteiner til ville hjortedyr i hele landet."

Link to comment
Share on other sites

Forbudet mot foring, utsetting av saltsteiner etc. er å forhindre smitting av dyrene seg imellom. Nå foregår det annen aktivitet i skogen også, her fra min hogst siste vinter. Da bli vel et slikt forbud ganske illussorisk. Forøvrig er vel granbar siste valg på menyen, men det var det eneste tilbudet i vinter.

20180209_102602.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da jeg drev og fora gikk det mest i pellets husker jeg. Pelletert kornavrens eller Formel Lam, det like rådyra. Spesielt Formel, det var dynamittfor og når det samtidig faller i smak, er det gulle godt. Ble bra trofe ut av det ogå, slik som på bildet under.

EK001765.JPG.7c313c9c3ddac2e22ea7cf8898abddfd.JPG

 

Gikk også i Epler, Poteter, Gulerøtter og kneip husker jeg, men la merke til at det foret som ble presentert først i sesongen ble også foretrukket utover i sesongen. Rådyra var litt sære i matveien husker jeg.

 

 

Fordelen med å bruke pellets var at man slapp og legge ut for daglig, ved å benytte en selvmekka foringsautomat, som på bildet under. Den rommet ca 150 kg pellets, som holdt i underkant av 14 dager på det værste.

EK001740.JPG.cc5a4f6f230bbb55ec9b91f1b7c1f969.JPG

 

Synd at rådyrforing er forbudt. Ble en slags hobby det også, ved siden av alt det andre. Nå må man se på at de står og dauer i snøhaugen, slik som i vinter. Men den enes død osv........ble endel reveåte ut av det, men personlig foretrekker jeg levende rådyr fremfor reveåte, for å si det slik.

Edited by Castor
Edit
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...