Jump to content

Roar Pels


Finsk Spets

Recommended Posts

Sendte inn 2 beverskinn i vår. Fikk tilbake disse i går.

Var nøye med å flå, og på den ene ønsket jeg å beholde halen.

Når jeg fikk de tilbake var de grovt mishandlet med masse kapping. Halen som jeg ønsket å beholde så ut som ett inntørket slangeskinn og hadde mistet "skjellene" i tillegg var det gult.

Blir siste gang jeg leverer skinn dit.

Noen som har gode erfaringer med andre i den bransjen ?

Forkastelig å få trofeene ødelagt på denne måten, men jeg får vel sy ett eller annet av de.

Link to comment
Share on other sites

Kapping i skinnet? Mener du hull?

Husk at det er masse arr i skinnet hos beveren etter diverse slåsskamper. Der kan det oppstå hull i skinnet. Desto eldre bevren er jo mere arr i skinnet.

Tok du å splittet halen før du leverte skinnet, og "gravde" ut det fettet som ligger i halen?

Har levert noen få beverskinn til samme firma selv...

 

Edit:

 

Sakset fra nettsidene til Roar Pels:

http://www.roarpels.no/index.php?option ... &Itemid=15

 

Et annet problem vi har under beredning av bever, er bittskader. Dette er skader som er påført fra utsiden og er ikke alltid lett å oppdage når man skal tynnskjære dem fra innsiden. Hvis disse arrene ikke er grodd helt sammen, vil de åpne seg under tynnskjæringsprosessen eller under utstrekking. Det er ikke alltid lett å forstå når man ikke har sett hullene ved innlevering og når skinnet er ferdig beredt er det huller. Ser man på baksiden av et ferdig beredt beverskinn, vil det på en del skinn være hvite halvmåner i læret. Dette er arr som har grodd sammen. På noen skinn vil man finne mange.

 

Min uthevning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kapping i skinnet? Mener du hull?

Husk at det er masse arr i skinnet hos beveren etter diverse slåsskamper. Der kan det oppstå hull i skinnet. Desto eldre bevren er jo mere arr i skinnet.

Tok du å splittet halen før du leverte skinnet, og "gravde" ut det fettet som ligger i halen?

Har levert noen få beverskinn til samme firma selv...

 

Dreier seg ikke om arr etter kamp. Disse er jeg kjent med. De har regelrett kappet vekk deler av skinnet, slik at hullene etter bakbeina er borte.

Litt vanskelig å forklare men.....

Halen ble splittet, fett fjernet og saltet grundig.

Har levert 4 skinn til firmaet, men bare ett av de har vært av tilfredsstillende kvalitet.

Jeg har gjort det samme med alle 4, så jeg tror ikke jeg har gjort noe galt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv fem beverskinn og fire grevlingskinn liggende eller hengende på "skrytehylla". Alle mine erfaringer med Roar Pels har vært suverene. God service, og meget godt arbeide. Hullene i mine skinn har jeg nok gjort selv, eller det er arr. Min far og et par andre jeg kjenner har også levert dit, med godt resultat.

Synes dette er merkelig, jeg ville konfrontert de med det og spurt om de har noen årsak for å kappe av store deler av skinnet. Dette er faktisk første gang jeg har hørt om at noen er missfornøyd med Roar Pels.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Nå kan jo svikt/feil i produksjon skje selv de beste, så det er mulig at Roar har tabba seg ut i dette ene tilfellet selv om det ser ut til at han jamt over leverer topp kvalitet.

 

Jeg ville ringt og spurt -- på en høflig og ikke aggresiv måte -- om hvorfor skinnet ser ut som det gjør. Hvis det er en god grunn til det, får nok trådstarter et skikkelig svar. Hvis Roar har tabbet seg ut og er så seriøs som det virker ut fra andres erfaringer vil han nok ta dette som en reklamasjonssak og gjøre noe fornuftig med det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre også opplevd nøyaktig det samme som trådstarter med beverskinn levert hos Roar pels. At de ikke lykkes med å ta skikkelig vare på halen kan jeg til en viss grad godta, men jeg har også fått et skinn i retur som har vært redusert fra et flott trofé til noe som ikke er brukbart til noe som helst, der store deler av skinner er skåret bort. Øvrige skinn (uten hale) har derimot vært av god kvalitet.

 

Jeg har derfor sluttet å levere inn beverskinn med hale til Roar Pels. Dersom jeg ønsker å beholde halen på skinnet, har jeg levert skinnet til en preparant (Arve Rustad i Enebakk), og da har resultatet vært upåklagelig. Se for øvrig mer om dette i denne tråden:

'>http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=2044&st=0&sk=t&sd=a&hilit=poor+mans&start=260

normal_rug.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke samme erfaring som trådstarter....heller tvert imot.

 

Har levert inn inn 6 beverskinn med og uten hale. Og ikke vært noe utsette på arbeidet. Også levert inn Mufflonskinn med bra resultat.

Jeg har lagt ved et brev hvor jeg nevner jeg ønsker bevare halen hvis jeg ønsker det....og det har blitt bra.

 

Jeg vil også oppfordre trådstarter til kontakte Roars pels og høre hva som kan ha skjedd....det er greie snakke med de. Er vel ålreit og få vite hva som kan ha skjedd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Henter opp denne tråden da jeg har et reveskinn jeg hadde tenkt å levere til Roar pels. Har trådstarter fått en forklaring på hva som har skjedd?

 

Jeg tror jeg har gjort riktig med reven, den ble flådd for 14 dager siden, så ble den saltet med en gang og saltet flere ganger igjen. Så ble den liggende en halvannen ukes tid, før jeg saltet den på nytt i kveld. Deretter la jeg den i en plastpose som henger ute. Det er flere kilo salt oppi der som er gnidd inn i reveskinnet. Høres dette riktig ut? :?:

 

Det jeg derimot ikke har fått gjort så godt er å fjerne fett etter flåingen. Det ble ganske bra da jeg hadde kyndig hjelp av en pensjonert kirurg under flåingen :lol: , og det er ikke mye fett på skinnet. Jeg lurer på om noen vet om Roar pels kan finskrape det for meg? Det står på siden deres at det skal skrapes, men jeg har lissom ikke helt utstyret i orden for dette.

 

Reven er rundflådd. Men jeg syns kanskje det hadde vært finere om den var brettet ut, hva er vanlig å gjøre, jeg ønsker å henge den på veggen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Henter opp denne tråden da jeg har et reveskinn jeg hadde tenkt å levere til Roar pels. Har trådstarter fått en forklaring på hva som har skjedd?

 

Seriøsiteten til Roar Pels tviler jeg litt på. Sendte mail og spurte hva som hadde skjedd men har til nå ikke fått svar !

Jeg kommer ikke til å sende noe mer dit ihvertfall.

 

Har en kamerat som sendte inn samtidig som meg, og også det kom igjen beskjært så det så ut som et sjørøverkart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med Roar Pels sjøl, men en kamerat sendte et elgskinn dit, de gjorde fint arbeid, og skinnet endte opp som bunadsbukse (!).

 

Her på kantene har vi hatt "Pelsberederiet Midt-Norge" i diverse varianter, selskapet har gjennomgått diverse akkorder/konkurser/refinansieringer. Mine erfaringer med det firmaet er ikke særlig gode. Vi har levert saltede elgskinn dit (salg), og ikke fått oppgjør. Jeg har levert minst et elgskinn (stor ku med kvit flekk på krysset) og et rådyrskinn dit for beredning, disse ble ikke gjenfunnet når jeg etterlyste dem.

 

Det siste er at firmaet skal slutte med beredning og garving i Norge, og flytte den delen av virksomheten til Baltikum. Og i den forbindelse skal de samarbeide med Roar Pels, som visstnok også skal flytte den arbeidskrevende delen av virksomheten utenlands.

 

Da blir det i alle fall ikke noe enklere å klage, hvis man ikke er fornøyd med resultatet. Jeg tror nok jeg legger på noen kroner, og lar en anerkjent preparant ta seg av mindre skinn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har beredt 5-6 beverskinn hos Roar Pels, og har kun gode erfaringer med dem. Både service og kvalitet på arbeid. Synd å høre at andre ikke har like gode erfaringer. Jeg er ikke i tvil om å bruke dem igjen om det blir aktuelt.

 

Når det gjelder salting, så høres det godt nok ut. Det viktigste er å få salt på ALT av skinn på kjøtt-siden. Alle rynker, kanter etc. må ha godt med salt. Ellers er jeg ingen spesialist på området.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...