Jump to content

Nødsignal


Münsterjeger

Recommended Posts

Har sett at noen har signalpenn i jaktsekken sin i en annen tråd.

Dette er vel en rimelig sikkerhet som ikke tar noen plass. Har selv fått pakket net penn og 2 røde signaler i en pose og lagt i lokket på sekken min.

 

Jeg lurer på hvilke andre kompakte slike sikkerhetsmidler som er tilgjengelig?

Grunnen til at jg spør er at jeg faktisk så MacGyver (ja... :oops: ) når jeg kom hjem fra jobb idag, og der var det riktignok brukt en signalpistol, men patrona så ut til å gå i et haglekammer.

Finnes det slike patroner so går i "vanlige" skytevåpen?

Link to comment
Share on other sites

Fantes signalpatroner i kal 12-70 i handelen tidliger. Brukte å ha et par i beltet. Ellers ligger det gjerne endel snopt i redningsflåter. bl.a tepper som reflekterer varme. Når flåtene får service med jevne mellomrom byttes slike ting ut. Kan jo prøve å høre med firma som server redningsflåter :) .

Link to comment
Share on other sites

Har sett at noen har signalpenn i jaktsekken sin i en annen tråd.

Dette er vel en rimelig sikkerhet som ikke tar noen plass. Har selv fått pakket net penn og 2 røde signaler i en pose og lagt i lokket på sekken min.

 

Jeg lurer på hvilke andre kompakte slike sikkerhetsmidler som er tilgjengelig?

Grunnen til at jg spør er at jeg faktisk så MacGyver (ja... :oops: ) når jeg kom hjem fra jobb idag, og der var det riktignok brukt en signalpistol, men patrona så ut til å gå i et haglekammer.

Finnes det slike patroner so går i "vanlige" skytevåpen?

 

Jeg har noen liggende i kaliber 12/65 (tror jeg). Jeg har har aldri prøvd noen av dem, men jeg ble fortalt av ham som ga dem til meg at de sotet noe helt forferdelig. Så litt ekstra puss er påkrevd etter skyting...

Link to comment
Share on other sites

Fantes signalpatroner i kal 12-70 i handelen tidliger.

 

Hadde vært fint å lagt i en sann ved et uhell på reveglugga.. Da sku nok både reven og jeger`n fått seg en real støkk :lol::mrgreen:

 

bror til en kamerat skaut på rev i fella med en sånn, sku likt å sett ansikt utrykket hans da :lol: reven hadde vi laga vist et helvetes leven :roll: han sleit med dårlig samvittighet i mange dager etter på :lol:

 

grunnen til at det skjedde var at de så ut som 3 hagl :roll:

 

Ps, tror reven fikk gå

Link to comment
Share on other sites

Hadde en slik signalpenn med en pakke med forskjellige raketter med meg på tur for mange år siden. Fant etterhvert ut at de gjorde best nytte som opptenningsraketter til bål når det var dårlig vær. Og slik ble det. Mye dårlig vær, og en rakett i bålet. Funket hver gang.. Mye god varme :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Signalpenner/pistoler er i fritt salg til personer over 18 år.

 

Jeg har selv en slik HK pistil som er bilde va oppe i tråden. Solid og billig, og ikke minst mye mindre enn disse tyske (Suhl?) pistolene som flyter rundt over alt.

 

Ha med minst 3 patroner uanssett hva du skyter dem opp med. Bruk røde patroner. De andre fargene brukes til diverse signaler på sjøen mellom båter og militært. Privatpersoner i nød trenger å bli sett og forstått. Derfor er det kun rødt som gjelder. Skyt patronene ut med ca 1 minutts mellomrom, 45' over horisont og varier retning. Det øker dine sjangser til å bli sett.

 

Ellers er det ingen som vinker til båter man ikke ser. Derfor er det lurt å vente til man vet at man kan bli sett før man skyter opp nødsignaler. (men hvis skyta synker så...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...