Jump to content

Allround jaktrifle.. Mauser M18..?


Molotov

Recommended Posts

Hei, skal til å kjøpe meg ny jaktrifle til neste sesong. Bruker til dags dato Mauser m98 i 6,5x55 til jakt. 

Lurer på om noen her inne har fått erfaring med Mauser's nye M18? 😀

Hvordan den eventuelt måler seg mot Sauer 100, x-bolt, også videre. 

Edited by Molotov
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

M12 virker etter min mening vesentligste mer for forseggjort(samme med sauer 101 vs 100). En meget pent brukt m12/101 koster  Drøye 1500 kr mer enn en ny m18/100. Ett aber på alle 4 er at pipene er presset inn i kassa. Som gjør det litt mer omfattende å bytte, men ifølge rafdal er det ikke noe problem, og heller ikke fryktelig dyrt. 

 

Ellers kan du jo vurdere brukt tikkaeller Sako

 

Ligger både en tikka m595 og en Sako 75 for ca 10-11 på finn. 

En pent brukt Sako 85 ligger vel også nogenlunde på nivå med en x-bolt

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, eivkie skrev:

 Ett aber på alle 4 er at pipene er presset inn i kassa. Som gjør det litt mer omfattende å bytte, men ifølge rafdal er det ikke noe problem, og heller ikke fryktelig dyrt. 

 

Såvidt jeg vet har M12/Sauer 101 presset pipe, mens M18/Sauer 100 har gjenget pipe. Når det er sagt:  Hvor ofte skiftes det pipe i ei standard jaktrifle i standard jaktkaliber her på berget?  For de aller, aller fleste jegere holder pipa i minst to jegergenerasjoner, om ikke flere. 

 

Den 101'n med soft-touch syntstokk og justerbar kolbekappe er noe av det bedre jeg har skutt med, i allefall. Prøvd ei sånn noen ganger på bane. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Jibrag skrev:

 

Såvidt jeg vet har M12/Sauer 101 presset pipe, mens M18/Sauer 100 har gjenget pipe. Når det er sagt:  Hvor ofte skiftes det pipe i ei standard jaktrifle i standard jaktkaliber her på berget?  For de aller, aller fleste jegere holder pipa i minst to jegergenerasjoner, om ikke flere. 

 

Den 101'n med soft-touch syntstokk og justerbar kolbekappe er noe av det bedre jeg har skutt med, i allefall. Prøvd ei sånn noen ganger på bane. 

 

Ja mulig m18/100 er skrudd inn. 

Hvis man har en rifle, og bruker den til litt jaktfelt og trening i tillegg. Så er ikke ett pipeskift en umulighet etter xx år. Har selv skiftet løpet på en tikka m65 ila det siste året. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på børsis'n. For lenge siden, mens BLRn min hadde 243 pipe, fikk jeg beskjed av en lokal børsis at han ikke kunne gjenge opp pipa for demper fordi pipa var presset. 

Rafdal så ikke mørkt på å jobbe med denne, å fikk derfor jobben med å bytte pipe/kaliber på denne tidligere i år. Nå viste det seg faktisk at jeg har en av de tidlige med skrudd pipe. Har sluttet å bruke akkurat den lokale børsemakeren.

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Det er uansett ikke umulig å bytte pipe i våpen med pipa presset inn, hvorvidt du vil presse inn den nye eller gjenge opp kassa.

 

Kunne tenkt meg en fin SSG69 i .308W, at pipa er presset har 0 å si.

nei det er sant.

 

Så for å holde oss til trådstarters tema. Så ville jeg sterkt ha anbefalt sauer 101 eller mauser m12, fremfor 100 og m18.

x-bolt er nok heller ikke noe dårlig valg. I det prissegmentet syns jeg de kanskje har den beste syntetiske stokken på markedet. Har aldri skutt med den, men kun fiklet litt i butikk.

 

Ssg69 koster vel 4 ganger så mye ?

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill 😊

Men nå koster jo en Sauer 101 det dobbelte av en Mauser m18 og nesten det dobbelte av en Sauer 100 så skal vel bare mangle om det er mere vellbygde rifler. M12 har også en mye stivere pris, så lenge vi snakker nytt og ikke brukt 😉

 

Har også tenkt på å eventuelt gå til innkjøp av ei Howa, har hørt mye positivt om disse, spesielt presisjonsmessig. Med ei billig Howa tenkte jeg at man har råd til å sette på en KKC stokk, da original stokkene på disse ikke akkurat kan måle seg med tuppeware engang 😁

Eller er disse howa riflene bare å styre unna? 

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på 100 og 101 er vel ikke mer enn 3000, i hvert fall ikke for de butikker som annonserer på finn. forskjellen på m12 og m18 er vel litt større ja. Da ser jeg bort i fra pakketilbud.

 

En bekjent har en Howa. Er helt enig dine tanker om stokken. presisjonen er vel helt innafor.

 

Hvis du tenker å sette på kkc så kan du jo se etter noen eldre tikka(m590, m65 m695 osv) Gode rifler som man kan finne til rundt 5k

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...