Jump to content

Hawke endurance 2 5-10x50


CREEPING DEATH

Recommended Posts

Kjøpte idag en Hawke endurance 2,5-10x50 på skitt jakt. 

Skal ha denne på en rifle jeg arvet og som blir reserve rifle til jakt og ellers mest brukt på skytebanen. 

Når prisen var satt ned fra 4699 til 1899 så kan det ikke være så ille kjøp selv om man ofte får det man betaler for innen optik.

Noen som har prøvd denne kikkerten her? 

Link to comment
Share on other sites

Viktigheten av premium optik er noen ganger litt overdrevent har jeg inntrykk av, man må på ingen måte ha en z8i eller victory for å bli/være en dyktig jeger, eller ha en vellykket jakt i normalt dagslys

  Det kommer helt av på type jakt. 

 

Min første kikkert var en  shirestone 3-9x40 som går for å være greit dårlig. Men den fungerte på både elg og reinsjakt de første årene. Frem til jeg hadde råd til å oppgradere og bytte til noe bedre 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 10.10.2018 den 22.17, CREEPING DEATH skrev:

 

Jeg lot meg også friste av den lave prisen.

Sender det tilbake i dag. Umulig å få skarpt på høy og lav forstørrelse samtidig og veldig følsomt på øyeplassering på høy forstørrelse.

Edited by Aya XXV
.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 12.10.2018 den 22.52, plugg69 skrev:

Har en 3-12x50 jeg har skutt en del med på 308n min.. gikk fint å skyte 2x2cm samlinger på 300m👍 nå sitter den på salongrifla.. 

 

Er det sånn der samleskrue på den kikkerten, så man kan stille ned gruppestørrelse i tillegg til høyde og sidejustering? Jeg måtte nok hatt det for fint å kunne skyte 2cm samlinger på 300m.....i såfall tror jeg jeg kjøper en tvert.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Jegermeistern skrev:

 

De fleste kikkertsikter jeg har vært borti, også i "premium"-skiktet", har vært kul forb***et å få stilt inn på "høy og lav forstørrelse SAMTIDIG" :mrgreen:

Uten å justere på okularet mellom høyeste og laveste forstørrelse. Nå skjønner sikkert du det også, ikke sant?

 

Link to comment
Share on other sites

På 18.10.2018 den 14.17, Aya XXV skrev:

Jeg lot meg også friste av den lave prisen.

Sender det tilbake i dag. Umulig å få skarpt på høy og lav forstørrelse samtidig og ( OG SAMTIDIG)  veldig følsomt på øyeplassering på høy forstørrelse.

Vi andre forstår det slik at  to ord bør bytte plass.

Edited by zeissoem2
Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi skulle diskutere kikkertens egenskaper istedet for ufrivillige trykkleifer og formuleringer..

Jeg har selv mange ganger postet meldinger som ikke henger på greip pga av dette for så å rette det opp etterpå.

Hadde det stått "100m" istedet for "300m" er vel ikke det som står i denne tråden så feil. Jeg har heller ingen problemer med å forstå at kikkerten ikke er skarp på høyeste og laveste forstørrelse. 

Det eneste noen av kommentarene her oppnår er å skremme folk vekk fra kommentarfeltet med et fattigere forum som resultat.

 

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Den funka iallefall greit til den bruket den var tiltenkt. Passelig lite retikkel til lange hold, brukbart til små blinker, klar nok.. tror mange inne på kammeret glemmer at alle ikke har råd til å kjøpe kikkerter til en normal månedslønn.. har ikke brukt den på jakt, så det skal jeg ikke si noe om. Men den har iallfall tålt rekylen fra 30.06en til madammen fint så langt.. jeg bruker heller denne enn leupold vx1 på salongrifla vinterstid.. tror kanskje tilogmed jeg har bilder tatt gjennom den om jeg leter godt nok.. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...