Jump to content

Hvor er alle duene?


VPIF

Recommended Posts

En god stund siden det ble tresket på østlandet nå, og jeg synes det er lite ringdue å se her i traktene. Har de trukket nordover? -Til fjells? -Til syden? Eller flyr de omkring mellom trærne, og det i så måte bare er mine observasjonsevner som bør trekkes i tvil?

Link to comment
Share on other sites

På 14.9.2018 den 22.17, Kuli skrev:

Lite duer på jæren også, det har det forsåvidt vært de siste 10 årene, men i år er det tragisk.

 

Aldri skutt så mye due på Jæren som i år. Har fylt frysen og gitt meg med duejakt for i år pga for mange duer.

Link to comment
Share on other sites

Tror det varierer en del pga sommeren, og hvordan avlingene har utviklet seg...

Jeg har i alle år hatt godt med duer, men i år har de vært totalt fraværende etter jaktstart, dette er på nord jæren. Ser det flyr over en og annen fugl, men ikke noe jeg gidder jakte på, da det kan gå timer mellom hver fugl

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Interessant å lese at det er flere som har gjort denne observasjonen. Jeg kjøpte noen nye lokkeduer fra det store utland som skulle være så bra, og for moro skyld for å se om de var noe bra, satte jeg dem ut på en nytresket byggåker et sted på Hedemarken helgen den 18. og 19. august. Og da kom det jevnt og trutt inn duer som satte seg ned. Nå var det fortsatt 2 dager til jakta startet, så jeg kunne ikke jakte på dem. Neste helg setter jeg ut lokkeduer samme sted, men ikke i nærheten av like mange duer kom inn. Det ble bare en due. Helgen etter den 1. og 2. september, så jeg noen slengere her og der, men klarte ikke å felle noen duer. Nesten så jeg mistenkte duene for å ha trukket sørover, og måtte inn på en nettside for å sjekke når de trekker. Der står det fra slutten av september og at stort sett alle ringduer har forlatt landet i løpet av oktober. De overvintrer i Frankrike, Spania og Portugal, og trekker tilbake i mars/april. Så da må spørsmålet gjentas: Hvor er alle ringduene nå? Det er jo fortsatt spillkorn igjen på åkrene, selv om noe at det sikkert har begynt å spire. Er de tilbake i skogene hvor de hekket? Ikke mye mat å finne der... Trøsten ble at jeg fikk felt 4 kanadagjess den siste helgen jeg forsøkte meg på årets duejakt. Nødløsningen for resten av jaktsesongen må bli å jakte klippedue (bydue) ved kornmottak...

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, ErlingElev skrev:

I går, på vei hjem fra jobb tok det av 2-400 duer samtidig på vestsiden av Okstadbakken. I skogbrynet nord for gården Formo. Dette var ca kl 1515. Jeg har lagt merke til at det har vært duer der flere dager på vei hjem fra jobb, men ikke i det antallet.

Det høres meget lovende ut, har inntrykket av at duene samler seg i store flokker på høsten og at man må være der trekket er. Så selv om jeg så mye due et sted i år, er de ikke alltid på samme sted neste år.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, JEEB skrev:

 

Aldri skutt så mye due på Jæren som i år. Har fylt frysen og gitt meg med duejakt for i år pga for mange duer.

 

Hvor? Jeg jakter duer på Klepp, knapt sett ei due, og jeg har kjørt forbi i «primetime» ofte, rett før og i starten av jakta. Har knapt sett duer i strekningen Sandnes - Varhaug. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...