Jump to content

Rust på helt ny tikka t3x??


starhagle

Recommended Posts

Kjøpte meg en helt ny tikka t3x superlite for 2 uker siden. Har skytt litt med den på skytebanen på solskinnsdager, men i helga jakta jeg både lørdag og søndag i regnvær og når jeg skulle pusse den i dag så oppdaget jeg masse små rustflekker? Er ikke dette veldig unormalt på en så ny rifle etter 2 dager med litt regn

Link to comment
Share on other sites

Vått våpen i futteral, gjerne inne varmen i bilen eller på hytta, i noen timer, er kanskje den ultimate rustgeneratoren. Tørk av vann og spray over stålet med olje, feks 5-56 ell før våpenet går i futteralet. Fjern det for lufttørking hurtigst mulig etter hjemkomst.

Edit: Selvsagt skal alt stål ha en oljefilm, også før en går ut.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Rust forsvinner ikke, uten å bli mekanisk fjernet, eller syrebadet..  

 

Du holder det i sjakk med olje. Husker ett år på reinsjakt på indre fellesområde snøhetta. Ett helvettes vær, vi la riflene på ryggsekkene i "bagasje" delen på fjellteltet. Fy faen, alt var brunt neste morgen. 🤣  I det tilfellet var det to rem700, og de skyter fortsatt rein og hjort. I ditt tilfelle er det snakk om en t3. Billig rifler, som idag nesten ikke koster mer enn en skikkelig jaktdress... 

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, JPSogS skrev:

Hadde likt å sett den jaktdressen👍

Armani?

 

Armani? Nei, nei det holder med Norrøna.

Veil pris Norrøna kvinnherrad anorak og bukse 11.000,-

Omtrentlig uts. pris Tikka t3 lite 11500,-

Sikkert delte meniger om hva som er best vallue for money, men min stemme går til Tikka. Selv om jeg har blødd for og kjøpt Kvinnherrad anorak.....😑

Härkila er vel også nesten med i toppen av denne priskarusellen.....egentlig spinnville priser!

Link to comment
Share on other sites

Avfett og legg på ceracoat. Puss sluttstykke og løp/kammer etter regnværstur, resten er vedlikeholdsfritt. Husk å pell av demper. Smører gjenger med chokepasta.

 

O.T Har en Dovrejakke kjøpt for over 15 år sia, ikke helt tett i sømmer og gåen i teipen, men den har vært brukt mange år på jobb som tømrer å mye annet, funker fortsatt fjell.. gi meg den Norrønajakka te 7000 eller Harkila’n som tåler det misbruket idag. Kvaliteten er ikke den samme..Syntes de fleste produsenter av jaktklær/utstyr er blitt overprisa mot hva kvaliteten var.. mulig jeg er helt på bærtur men

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Får prøve og få tid til og dra på skytebanen i morgen og teste da, men når dere tar en lett puss på rifla pleier dere og ta av stokken for og kunne tørke og smøre under stokken der du ikke kommer til med stokken på?. Eller tar dere bare Og smører den så godt du kan med stokken på etter dere har vært ute i regnvær?

Link to comment
Share on other sites

Bruker våpenfett(mye) på de delene som er dekka av stokken. Dermed trenger du bare å ta av stokken for puss ca en gang pr år. Ei pussefille med fett som du trer mellom stokk og løp og slider inn mot låskassen funker greit om du har vært ute i mye regn, men det viktigste er skikkelig tørk, og for all del ikke blaut rifle i futteral(hagla mi mista mye blånering på et døgn blaut i futteral).Jeg ville tatt et prøveskudd etter at stokken er tatt av, det kan være treffpunktendring selv om den oftest er minimal.

Link to comment
Share on other sites

Gjør flg på min jaktrifler ( også T3). Etter jakta dvs etter jul demonterer jeg stokken og gjør rent. Sprayer på Arrow Shield ( milspec lagringsolje som tørker inn å gir en « tørr» overflate, som skal holde i 2 år) på alle deler som dekkes til av stokken. Dette har vist seg å fungere godt til jeg gjentar prosedyren ett år senere. Dette er våpen som brukes også på div jegerfelt utover vinteren i all slags vær, samt brukes jevnt på banen før jakta starter i august. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...