Jump to content

Avflassing inni løp på ny hagle


krkarlsen

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har kjøpt en ny (min første) hagle, og da jeg skulle pusse løpet etter min første dag på jakt fant jeg noe jeg synes ser rart ut. Det er et område på noen cm, ca. 10 cm inn i begge løpene fra kammer-siden, som ser "ødelagt" og avflasset ut (se bildet). Videre ser løpene fine ut. Noen som vet hva dette er, om det skal være slik eller om det er en feil?

185E5F5A-5320-46E2-B8C0-D6181032029E.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lett å se fra bildet, men ofte blir det avsetninger av plast og bly under skyting. Det legger seg som et belegg i løpet, og kan virke som om noe flasser av. Puss godt, du kan bruke fin stålull med olje om du ikke får ut alt med bronsebørste. Blir det ikke OK så må du ta det opp med leverandør. En del russiske hagler har forkrommet løp, og det kan flasse av, men forekommer skjeldent.

Link to comment
Share on other sites

Takk. Det er en F.A.I.R Basic-hagle. Det er ikke en av de billigste haglene så jeg hadde troen på at det skulle være kvalitet, så klart også basert på hva jeg har lest og hørt.

 

I bedre lys ser jeg for øvrig nå at den avflassingen har skjedd i et matt område i løpet med mange små riller som går rundt løpet, litt som i et rifleløp. Resten av løpet er som sagt blankt og fint. 

 

Skal høre med leverandøren i morgen, men ville forhøre meg her først.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye har du skutt med denne? Og hvor mange ganger har du pusset den? Og, vent med stålulla til du har funnet ut av det. Det skal gå fint å pusse vekk bly og plast og kruttslam ed bronsebørste og diverse "lurium". Forøvrig ser det ut som vanlig "hagle som er skutt med" belegg.

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Jeg avventer med videre puss til jeg har pratet med leverandøren. Har pratet med flere som ikke har lignende grove og matte felt i sin hagle, så jeg lurer på om det muligens er en produksjonsfeil og at den delen av løpene ikke er 100% ferdig "utboret". 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, krkarlsen skrev:

Jeg avventer med videre puss til jeg har pratet med leverandøren.

Ett valg som virker lite rasjonelt:

 

Etter en grundig puss vil du enten få alt bra eller ikke. Dermed har du enten løst problemet, eller så har du fjærnet all tvil om det bare er dritt eller en feil.

 

Så hva er da poenget med å vente til etter at du har pratet med leverandør?

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, 32-40 Win. said:

Ett valg som virker lite rasjonelt:

 

Etter en grundig puss vil du enten få alt bra eller ikke. Dermed har du enten løst problemet, eller så har du fjærnet all tvil om det bare er dritt eller en feil.

 

Så hva er da poenget med å vente til etter at du har pratet med leverandør?

Det er et godt spørsmål, men jeg har allerede pusset haglen som normalt, og vil høre med leverandøren før jeg går hardere til verks. Videre synes jeg heller ikke at det ser ut som skitt eller belegg, men heller groper og tykke riper i metallet. Dette er ikke så lett å se på bildet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ganske "sikkert" plast fra forladninger.

Jeg har også opplevd dette, også i kostbare hagler med superpolerte løp.

Bronzebørste og tålmod.

Tillegg: Dette (hvis det er plast) har forsåvidt ingen praktisk betydning, verken for trykk 

eller performance (fant ikke norsk) . Du kan oppleve før eller senere at alt løsner ved en  

senere skuddløsning og all plasten går ut som en girlander. Ufarlig.

Gammel.   

Edited by gammel
Ettertanke.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...