Jump to content

Kniv til barn


sis

Recommended Posts

Hei!

 

Vurderer å kjøpe ein kniv i gåve til ei jente. Har lyst på noko litt meir skikkeleg enn ein vanleg speidarkniv, ein vaksen(dame)kniv som også kan brukast av barn. Ikkje kjempedyr, sånn rundt 500 kr. Tips? 

 

Helle Nying og Besseggen er korte, og har litt fingervern i skaftet utan at det blir for voldsomt. Men er skaftet for breitt for ein unge? Såg og på Brusletto Speider som ser litt meir ordentleg ut enn ein liten speidarkniv. Denne ungen er altså baby no, så det er uansett ei stund til ho kan bruke han. Tenker at det skal vere ein kniv ho kan bruke meir enn berre det året ho lærer å spikke.

 

Link to comment
Share on other sites

Hei, min sønn på 8 er veldig utstyrsfiksert. Dvs han vet hva han vil ha, og liker at det ser bra ut og fungerer. Han har hatt et par veldig billige kniver til nå type Elias etc, men kjøpte seg egen for bursdagpenger i vår. Da så han på og prøvde mange, og falt på en Marttiini condor junior. Den kosta bare ca 500, og selv om han hadde mye større budsjett ble det denne. Kniven har godt gummiert grep som ikke er stort å gripe rundt. Den har en skikkelig stopper fremme, ruster ikke, har butt tupp, og er relativt skarp. Verdt å ta en kikk på muligens :)https://www.skittfiske.no/marttiini/111163/marttiini-condor-junior

Edited by pererik
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Å få ein kniv til dåpen er ei skikkelig gåve. Alt sølv å juggel kan ikkje samenliknas!

Eg fekk sjøl ein kniv så onkelen min hadde laga, ein liten hendig kniv, som var tepassa ein unge. Blei brukt i mongen år, heilt te dess ann blei for liten for neven. Nå ligg den på skrivepulten, for å huska gode minner frå barndommen i Ryfylke

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja eg tenker det blir nok smykker og dill til ei lita jente, og dåpsgåve er det fint at ein kan ha glede av lenger enn eit par år. 

 

Nokon vil visst åtvare mot å gje knivar i gåve, men eg gav ein til mannen i morgongåve og har no ikkje fått han i ryggen enno...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Odel er veldig fin! Litt dyrare enn dei eg såg på.

 

Er det viktig med sånn stoppar på knivar til barn? Og er eigentleg veldig smalt skaft ein fordel? Dotter mi har ein speidarkniv frå Felleskjøpet, eg synest den verkar litt uhandterlig med det tynne skaftet og det digre stoppemetallet.

Link to comment
Share on other sites

Den eg fekk, er laga som ein klassisk tollekniv. Skjera seg må ann før eller seinare, så ein lerar korleis ein kniv ska brukast...

Har ikkje vorten misshandla heller, sjøl om an har vorte brukt i mongen år. Kvass så eit barberblad e han og, fant eg ut nå😳

 

20180815_223650.jpg.cce0d068be140fff7eaa4a99a5a64c3c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler jaktkniv fra biltema (!!!).... uansett hvor dumt det høres ut, så er denne kniven et av de bedre produktene fra den sjappa. Samtlige familiemedlemmer har en, både store og små. Eldstejenta mi fikk sin når hun var 5, og har aldri hatt noen ulykker eller vannblemer. 

Denne har full tang, et ok stål, og er ellers fin. Utrolig god å holde i for både barn og voksne. Slakter lett et rådyr. Bladet er relativt kort, så den er deilig å jobbe med enten man skal smi en pinne, skjære spekemat eller vomme ut et dyr (fingeren min når til tuppen, så bruker den som buksprett). Bare pass på å få slipt bladet helt inn.

 

Beklager at det ikke er noe mer spennende og tradisjonsbunnet, men denne var bare bra:

https://www.biltema.no/fritid/jakt/kniver/jaktkniv-2000030637

Link to comment
Share on other sites

Utenfor budsjett (men det blir man kanskje vant til når man spør om råd på internett), men jeg vil på det sterkeste anbefale Fällkniven WM1. 

 

Denne er laget spesielt for mindre hender, har veldig godt stål og et komfortabelt grep. 

 

Fetterene mine fikk 4 kniver hver til dåpen, 3 stk Helle/Brusletto i ymse utførelse og 1 WM1. WM1 er de eneste som har blitt brukt. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Utenfor budsjett (men det blir man kanskje vant til når man spør om råd på internett), men jeg vil på det sterkeste anbefale Fällkniven WM1. 

 

Denne er laget spesielt for mindre hender, har veldig godt stål og et komfortabelt grep. 

Støtter denne. Mine unger har hatt et relativt stort utvalg av kniver å velge imellom, men har alltid valgt WM1. Jeg kjøpte en F1 til 14 åringen da han bestod jegerprøvekurset, så nå ha rminstejenta WM1en for seg selv. Pyntekniver er og blir ubrukelige uansett, så det er bortkasta i mine øyne. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Støtter Edward og M67,

 

Fällkniven er hverken spennende eller vakker, men det funker. Jeg kjøpte WM1 i 1999/2000 og har brukt den til alt, men aldri misbrukt den. Min mest brukte kniv, og har fortsatt mange år igjen.

Supplerte med F1 for et par år siden, men foretrekker fortsatt WM1 i mange sammenhenger.

Fikk en Brusletto til konfirmasjonen, den ligger fortsatt i esken sin :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...