Jump to content

Tasco 3-9x40


Mausertrynet

Recommended Posts

Har lest en del om dette siktet, å det er nokså forskjellige meninger om det. Ser at det kommer på ca 500 lappen brukt, å har sett mye bilder av disse på HV-mausere å rimlige riflepakker. 

 

Men er dette et sikte som er greit å bruke på storviltjakt, å er det bra til storviltprøve O.S.V? Syns det er litt vanskerleg å se dette som et OK sikte ettersom prisen er så låg. Er det for eksempel Brukelig  til større kaliber som 30-06? Har ingen erfaring med dette å kan tenke meg fler jegere/skyttere her har det.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt et Tasco Silver Antler 3-9x40 på salongrifla i en årrekke, vet ikke om det er samme siktet. Det jeg hadde var søppel i hvert fall. Veldig følsomt på øyeavstand og vanskelig å få skikkelig skarpt. Bytta det ut med en Nikko Stirling 4x32 til 599 kr ny, synes den er mye bedre på alle måter.

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

Har og hatt fontaine 3-9x40 var heilt greit da og men etter eg kjøpte meg ein brukt zeiss classic har eg ikkje sett meg tilbake. Ser du har tenkt å kjøpa brukt, dersom du fyrst skal kjøpa « billig skit» som mange kalla da kan du lika godt kjøpa brukt. Trur eg betalte 1400 eller 1600 for fontaine ny. Ett idiotisk kjøp, grei nok kikkert i forhold til pris men etter at eg kjøpte zeissen så prøvde eg å kvitta meg med fontainen. Virka som eg måtte betala folk for at dei skulle ta imot den, umulig å bli kvitt må gis vekk. Når eg i tillegg fekk zeissen for 4000 så seie da seg vel kva som var lurast. Veit ikkje kor stort bruktmarkedet for optikk er i Norge, men viss du held utkikk så går da vel å gjera eit og anna godt kjøp, ønskes kjøp er vel og ein mulighet her eller på Finn sjølv om det er mykje fantasiprisar på sistnevnte.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, can skrev:

Har og hatt fontaine 3-9x40 var heilt greit da og men etter eg kjøpte meg ein brukt zeiss classic har eg ikkje sett meg tilbake. Ser du har tenkt å kjøpa brukt, dersom du fyrst skal kjøpa « billig skit» som mange kalla da kan du lika godt kjøpa brukt. Trur eg betalte 1400 eller 1600 for fontaine ny. Ett idiotisk kjøp, grei nok kikkert i forhold til pris men etter at eg kjøpte zeissen så prøvde eg å kvitta meg med fontainen. Virka som eg måtte betala folk for at dei skulle ta imot den, umulig å bli kvitt må gis vekk. Når eg i tillegg fekk zeissen for 4000 så seie da seg vel kva som var lurast. Veit ikkje kor stort bruktmarkedet for optikk er i Norge, men viss du held utkikk så går da vel å gjera eit og anna godt kjøp, ønskes kjøp er vel og ein mulighet her eller på Finn sjølv om det er mykje fantasiprisar på sistnevnte.

Æ kje sikkert eg skø ha meg dette heller, trur kansje det blir ein leupold vx1 3-9x40. Grunnen eg spør er om dette er et lurere kjøp ettersom prisen er så annerledes. Så fortsatt usikker. Men ein leupold vx1 til 2500 med 30 års garanti, ville tro dette var et Bra nok sikte for storviltjakt 

Link to comment
Share on other sites

Vx-1 har 1/4 MOA klikk, som de fleste amerikanerne. Jeg har en vx-1 på fjellrifla mi. Den er lett, solid og fungerer fint til jakt i dagslys på storvilt. Det følger med linsebeskyttere i silikon, som har to fascinerende egenskaper: de virker, og går ikke i stykker. Slike skulle jeg gjerne hatt til alle siktene mine. Jeg er fornøyd med min, selv om det er en kikkert i den enkle/rimelige enden.

Link to comment
Share on other sites

Tasco er helt greie billigkikkerter. Er nok felt mye vilt med mauser og tasco i løpet av de siste 50 årene ;) Men det er litt slik i kikkertverdenen at det beste er å kjøpe så dyrt som du kan :) Er ofte en grunn til at billige kikkerter er billigere enn dyre.

Link to comment
Share on other sites

Tasco er heilt sjef da! Min er til salgs men eg lure på om eg ikkje skal ha den om eg er aldri så mykje minimalist. For å vera meir seriøs så har vel folk flest fått bedre råd og derfor vil dei ha dyrare og bedre kikkartsikter. Eg synest utviklinga har gått for langt, kvifor droppa zeiss classic serien eksempelvis? Kvifor er det så voldsom zoom? Er da verkelig nødvendig? Hisse sikkert på meg ein del no da, men ikkje gløym fyrste avsnitt heilt eg er jo minimalist. Eg hadde ein helia khales 6x42 med 1 toms røyr den likte eg veldig godt bortsett frå ein ting, retikelet da var 4 A blei for stor avstand i dårleg lys da skulle vore vanleg tysk 4. Ellers er vel fast forstørrelse på vei ut, er ikkje mange som laga da lengre.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

På 9.8.2018 den 13.55, Mausertrynet skrev:

Har lest en del om dette siktet, å det er nokså forskjellige meninger om det. Ser at det kommer på ca 500 lappen brukt, å har sett mye bilder av disse på HV-mausere å rimlige riflepakker. 

 

Men er dette et sikte som er greit å bruke på storviltjakt, å er det bra til storviltprøve O.S.V? Syns det er litt vanskerleg å se dette som et OK sikte ettersom prisen er så låg. Er det for eksempel Brukelig  til større kaliber som 30-06? Har ingen erfaring med dette å kan tenke meg fler jegere/skyttere her har det.

 

Tasco = Fiasko!

 

Jeg har tidligere eid en Tasco montert på et kombinasjonsvåpen (20 år siden) aldri mer. Her finnes det utallige andre meget gode alternativer f.eks; https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=125166134

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt før i tråden så har eg ett classic. Synest da er veldig bra så kan andbefala da som da blir likna til, men eg ville kanskje prute ein del. Virka som dei fleste vil ha stor forstørrelse no og den klassiske 1,5-6x42 er på vei ut.  Så er ikkje sikkert at han blir nedrent av kjøpara men til storviltjakt er vel da der ein ok forstørrelse, har ett sikte for livet der.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Mausertrynet skrev:

Er det noen måte man kan se at det er en forfalska tasco? Lest at det fins en del falske, noen måte å unngå desse?

 

Kjøp fra troverdig forhandler;  "miss sniper 69 love you longtime" på ebay som selger sikter til 1/10 av norsk pris er ikke troverdig.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mitt første kikkertsikte, fra først på 1970-tallet, var et Tasco 3-9 x 40. Et OK sikte, jeg tror japsene gjorde seg flid med den optiske kvaliteten, for å komme seg inn på markedet, den er på nivå med dagens "lavere mellomklasse"-sikter (Leupold VX-1 - VX-2). Det siktet er fortsatt oppegående, etter mange års jakt i "ørne-terrreng", og er nå "degradert" til bruk for å teste kvaliteten på konkurranseammo i Sauer 200 STR. Gjør jeg jobben med lading og skyting, sørger siktet for at 5-skuddene kryper ned mot 10 mm på 100 meter.

 

For noen år siden kjøpte jeg "ei kasse" rimelige Tasco-sikter fra Cabelas i USA, via Jetcarrier (ikke helt lovlig, i følge USA-ianske eksportbestemmelser!). Disse siktene er også helt OK, jeg bruker blant annet et 6-24 x 42 til å "leke langhold" med en gammel M/67 i kaliber .22 LR. Disse siktene står det "China" på, og den optiske kvaliteten er nok ikke noe bedre enn det Tasco var for 40 år siden. Men mekanisk er de såpass bra at jeg ikke ville hatt betenkeligheter med å bruke dem på "stubbepost-elgjakt" i normalt daglys.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...