Jump to content

Beste 6,5x55 lyddemper.


gordon setter

Recommended Posts

Har i dag en Hausken 224 demper på min tikka t3 med 51 cm løp. Digger rifla men synes smellet ennå er litt kraftig selv med denne demperen. Er ute etter å dempe lyden mest mulig rundt husveggene når jeg skyter kråker, ravn og rev. 

Noen her som har anbefalinger og som kan si noe om det er hørbar forskjell mellom feks 29db og 35db? Nå vet jeg ikke hvor mye db min 224 demper i 6,5x55 og vet ikke hva som er hørbart og hva som kun er målbart men om noen kan dette så vil jeg gjerne lære mer. 

Og hvilke erfaring har dere som er den demperen i 6,5 som demper lyden mest?

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

Dempere blir testet jevnt av div jakt og våpenblekker, blant andre av Vapen,Jakt mfl. Grav opp noen slike. Størrelse ser ut til å være en vesentlig faktor, så skal en ha maks demping kommer en nok ikke unna soilrør-type demper. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

dB er en ting men frekvensen som dempes er noe annet. Jeg har to dempere. En Sonic 45 med alle moduler og en A-tec og min far har en A-tec Tmn4. På papiret demper Sonic'en like godt som TMN4 men lyden er likevel mye behageligere på A-tec'ene. Mer pfffi lyd. Angående Svemko-demperen(Hunter) er jeg imponert over lydnivå og tonen. Minner mye om A-tec Tmn4. Veldig liten og lett demper som ser skikkelig snasen ut i den grad en demper kan se snasen ut.

Link to comment
Share on other sites

Har a-tec hertz 150 som jeg bruker på to 6,5x55 børser. På sakoen demper den ekstremt godt, bodde lyd og rekyl. Det er 49 cm løp på den (fabrikkløp fra 90 tallet) så den gir mer rekyl enn neste børse. Bruker den på sauer 202 med 19ø 67cm løp og det er som å skyte med luftgevær. Heller ikke behov for hørselvern. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 6 months later...

Har en forholdsvis stor demper som går inn over løpet på en gammel banemauser. Den demper jo smellet nesten helt totalt men allikevel bråker det jo en del når man skyter. Kulelyden får en jo aldri vekk med mindre en skyter subsonisk. 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, gordon setter skrev:

Satt meg en del inn i dette, lest og fått noen tips.

Virke som at der https://www.svemko.no/ som har de beste demperne, og at den som heter Magnum vil dempe best av disse de selger.

 

På meg virker det som det er stor forskjell på dempere på lyd, men blir å beholde Hausken 224 demperen for å teste opp i mot den nye.

 

Det er relativt stor forskjell fra short til standard men ikke så stor forskjell fra standard til magnum. Selv har jeg short til grendel men standard demper en del bedre. Kjøp quick mount. Beste som har skjedd siden ferdig skjært brød. Tror man må opp i kruttvolum før magnum gir noe ekstra demping.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha prøvd Hausken Whisper og satt på demperen du har fra før om du skal på jakt i skogen:) 

 

Hausken WD JAKT 60 228mm 30

JAKT WD60 er basert på den meget effektive JD224, men med større diameter. Med fortsatt lav vekt gir det ekstra volumet økt effekt mens diameteren ikke er til hindring for siktet under jakt.

Hardeloksert innerdel og ytterrør gjør demperne ekstra slitesterke. 60mm diameter. Maks løpsdiameter som standard: 23mm. 11 baffler samt bakkammer.

WD Jakt 60 skapte en "demperrevolusjon" hevder bladet Jakt i deres augustutgave i 2014.
Det er mange grunner til det.I testen viser det seg at Hausken Whisper 60 demper like godt - og bedre - enn de større utgavene av den samme modellen.

Whisper 65: 36 db

Whisper 70: 38 db

 

https://www.jaktogfriluft.no/hausken-wd-jakt-60-228mm-65-29

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, smaug skrev:

Det er relativt stor forskjell fra short til standard men ikke så stor forskjell fra standard til magnum. Selv har jeg short til grendel men standard demper en del bedre. Kjøp quick mount. Beste som har skjedd siden ferdig skjært brød. Tror man må opp i kruttvolum før magnum gir noe ekstra demping.

 Jepp skal ha med quick Mount, liker det patentet Svemco har på den der man skrur det på de eksisterende gjengene.

Link to comment
Share on other sites

Det glupe med QC til Svemko er at du kan ha forskjellig pipediameter og fortsatt bruke samme demper, feks en 21mm STR pipe som det er vanlig med 18x1 gjenger får du også QC på. I tillegg synes jeg demperen sitter skikkelig godt med QC.

Et lite tips jeg har lyst å gi Svemko er å ikke ha teksten på langs av demperen men på tvers...og mye mindre. Da ser det ikke rart ut uansett hvilken vei du monterer demperen på QC'en. Demperen i seg selv er helt fantastisk flott laget.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

                   til opplysning

 

Desibelskalaen

Publisert 11.05.2017 avMiljødirektoratetLag rapport

Desibelskalaen er en logaritmisk skala som angir lydstyrke. Den har sitt nullpunkt (0dB) ved den nedre høreterskelen og toppunkt (140 dB) ved den øvre grensen for hørbar lyd.

 
 

desibel-01.jpg

Desibelskalaen er logaritmisk, derfor gjelder en del spesielle regler:

  • Når lydnivået øker med 10 dB, tidobles lydenergien
  • En økning på 3 dB er en dobling av lydenergien
  • To like lydkilder som summeres, gir en økning på 3 dB. Eksempel: 30 dB + 30 dB = 33 dB

Hvis forskjellen mellom to lydkilder er 10 dB, for eksempel 60 dB og 70 dB, vil disse til sammen gi 70,4 dB.

I praksis betyr dette at med mer enn 10 dB forskjell mellom to lydkilder, vil lydnivået være bestemt av den sterkeste kilden.

Subjektiv oppfatning av støy

Menneskets subjektive oppfatning av lydstyrke følger imidlertid ikke desibelskalaen. Undersøkelser viser at de fleste vil oppfatte en økning i lydnivå på 10 dB som en fordobling.
Dette kan variere, men en endring på 3 dB vil av de fleste oppfattes som merkbar, mens en endring på 5-6 dB vil være tydelig.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg skal gjenge opp en rifle til demper, enten det blir en Tikka eller Ruger. Blir iverfall i 6,5x55.

Jeg har en lite brukt hausken kal 30 KD 155-14x1,5.

Har brukt og sammenlignet den så lite at jeg vet ikke hvor bra den er.

Den er iverfall kort, hendig og lett og bygger veldig lite fremover på løpet.

Noe som er bra da jeg beholder 22 toms løp. Går jo alltid an og korte inn senere, eventuelt.

 

Det jeg tenkte var i utgangspunktet og skyte mer med demper og skyte den jeg har til den er kaputt.

Når jeg kjøper en ny blir det nok og ikke spare på skillingen, da blir det vel en svemko mest sannsynlig.

 

Det jeg lurer på er, gjør jeg noe dumt når jeg gjenger med 1,5 gjenger samt at jeg gjenger den til en hausken demper?

Har hørt at hausken sine gjenger selv med lik dimensjon på gjenger ikke alltid passer andre dempere, mulig jeg «låser» meg til hausken demper dersom jeg gjør dette og det ønsker jeg jo ikke.

Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Sitka skrev:

Jeg skal gjenge opp en rifle til demper, enten det blir en Tikka eller Ruger. Blir iverfall i 6,5x55.

Jeg har en lite brukt hausken kal 30 KD 155-14x1,5.

Har brukt og sammenlignet den så lite at jeg vet ikke hvor bra den er.

Den er iverfall kort, hendig og lett og bygger veldig lite fremover på løpet.

Noe som er bra da jeg beholder 22 toms løp. Går jo alltid an og korte inn senere, eventuelt.

 

Det jeg tenkte var i utgangspunktet og skyte mer med demper og skyte den jeg har til den er kaputt.

Når jeg kjøper en ny blir det nok og ikke spare på skillingen, da blir det vel en svemko mest sannsynlig.

 

Det jeg lurer på er, gjør jeg noe dumt når jeg gjenger med 1,5 gjenger samt at jeg gjenger den til en hausken demper?

Har hørt at hausken sine gjenger selv med lik dimensjon på gjenger ikke alltid passer andre dempere, mulig jeg «låser» meg til hausken demper dersom jeg gjør dette og det ønsker jeg jo ikke.

Nei det synes jeg ikke. Hausken er gode dempere og har selv en gammel Hausken Titan Compact(usikker på modell) som jeg bruker når det passer seg sånn. Den er i 15/1 og kjøpte senere Svemko hurtigfeste som passet som hånd i hanske på samme pipe. Pipa er gjenget av Skytterlinken. Hva som passer og ikke passer på gjengene er litt hipp som happ. Jeg har en eldre Sauer pipe gjenget av for meg ukjent børsis hvor Svemko hurtigfeste ikke passer men hvor en Sonic og A-tec demper passer helt fint. Gjenger til dette formålet er gjerne så hårfint gjort for å få så god forbindelse som mulig og så skal vi ikke glemme at det er et håntverk også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...