Jump to content

Rypejakta 2018/2019


Villa82

Recommended Posts

Ser at rypebestanden i Skotland er den laveste i manns minne. Hørte på tv at det snakkes om en halvering. Men fant også takseringer som viser en nedgang på 33% av kyllingbestanden og 10% hos voksenfugl i forhold til 2017, vet ikke da om 2017 var et bunnår. Hvis ikke så er ikke tallene så verst. Det var lengre innslag på Sky news, så det var nok alvorlig, hvis det ikke bare er nyhetsfattig dag..

 

Grunnen er visstnok ekstra kald vinter og varm tørr sommer. Høres kjent ut. Men tror ikke kald vinter spiller så stor rolle hos oss, kanskje tvert imot. Men det førte til isbrann i Skotland, noe som drepte en del av plantene rypene spiser. Det gav ryper i dårlig kondisjon, som førte til at rypene la færre egg.

 

Det tørre været førte til at plantene ble næringsfattige nå i sommer, som gjorde at kyllingene ikke vokste opp. Nå spiser vel rypene i Skotland en annen kost enn i Norge, så forhåpentligvis får vi motsatt effekt her. Det lille jeg har hørt så er det positivt, innlandet sør-norge. Håper andre kan bidra med egne erfaringer. 

Link to comment
Share on other sites

Vinteren i Norge har vært veldig bra sørpå, jevnt med snø, og lite tining for så å fryse til igjen, er fort islag som hindrer rypen i å finne mat. Heller ikke kommet snø eller frost siden mai, så vært en stabil klekking tror jeg. Veldig forskjell på områdene, men godt med bær noen steder, og enda viktigere godt med insekter.

 

Hørt en del si de sjeldent har sett så mye fugl, både rype og orrfugl, så blir spennende å se hvordan sesongen går. Blir kun fokus på fuglejakt for meg i år grunnet familieforøkelse, og da er det moro at det ser ut som et knallår foreløpig.

Link to comment
Share on other sites

Bare å ha troen :) 

 

Hadde to uker på bare reinsjakt i fjor, det blir nok litt vanskeligere fremover, fordelen med fuglejakt er at det er mer mulighet for å ta en morgenøkt, og så være med familien resten av dagen. At svigers har hytte i området er ikke dumt heller...

Link to comment
Share on other sites

Har gått turer på Hardangervidda øst og der virker det høyst uoffisielt å være bra med fugl ja. Har sett flere kull med både fjell- og lirype, mer enn i fjor. Ganske store kull også, så det ser bra ut. Finner sikkert ut litt mer sikkert etter den 20.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på vidda og fisket 13.juli. Da var det to fjellrype kull å se på vår vei. Kyllingene gikk på vingene uten problem.

Værre med denne lirypa under her som antagelig hadde sitt 2de forsøk på egg-legging.

Antagelig tatt av en rovfugl på reiret. Hårda bud.

 

IMG_3291.JPG

IMG_3292.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det blir spennende i høst,  gode tellinger. Bikkje, hagle og fjellsko er pusset, stelt og klart.

 

Fra Øvre Numedal::

20. august 2018
Takseringsresultatet foreligger og det bekrefter trenden vi har registrert iår: Meget bra med fugl.
Konkret vil det si 40 ryper pr. km2. Vi har aldri hatt et slikt telleresultat siden vi starta tellingene i 2006. 
Kullene har et gjennomsnitt på 7. Ifjor viste tellingene 25 ryper pr. km2 og da vet at det var et svært godt år..........
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ålen og Haltdalen har vedtatt en dagskvote på 6 ryper i sine almenninger. Takseringen viser en dobling av antall ryper siden i fjor...!

Nå begynner jeg virkelig å glede meg, alt ligger til rette for en sesong som kan bli den beste på mange, mange år.

Link to comment
Share on other sites

På 9.9.2018 den 14.30, Shaug skrev:

Meldt mye vind til i morgen... åssen tror dere det er å jakte fjellrype på 1300meter med 11-15m/s vind blandet med 2-3mm nedbør? For spesielt interesserte, eller går det greit? :)

Gjorde det i fjor, bare i 1-2 grader og hagl ... Det går ann, men langt fra gøy x)

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, AsgeirK skrev:

Fikk svar, var fritt frem med smårovvilt :D

Hos Statsskog, er rovvilt innkuldert i jaktrettighetene når en kjøper et jaktkort. Les teksten hos Statsskog (men fredet rovlit er selvfølgelig ikke lovlig).  Skulle bare mangle. :) Dette gjelder nok hos de fleste andre tilbydere også, men sjekk selv.

Edited by Geco5
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Reiste på 3 dagers fjellrypejakt i Eidfjord statsalmenning, 1. periode, med visse forhåpninger om en god jakt, lovende takseringer tatt i betraktning. Men været var ikke på vår side. Ca 2 grader, sludd/regn og mye vind. Rypene var derfor ikke lette å komme inn på og lettere ble det heller ikke da rypene hadde flokka seg. Utgått distanse 6 mil, totalt 2 skudd og 2 ryper i sekken. Utstyret holdt vannet unna med unntak av hanskene, ble litt "småkald" på hendene. Ellers hyggelig samvær, god mat og drikke...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Årets rypejakt til nå, har for meg vært preget  av regn, tåke og vind. Det har til tider vært demotiverende å våkne til møkkavær, og særlig tåke, som er min største fiende. Ut må jeg uansett, for fugl får man ikke hjemme. Jeg jakter i tre forskjellige terreng, to private, og fire dager i en allmenning.

De fire dagene i allmenningen forsvant i tett tåke. Virkelig tett tåke. Snøen hadde kommet og gått, som ikke gjorde rypene mindre lette på vingene i tåken. Det ble tre dager uten fugl, men på siste dagen slo hellet om, og jeg kom hjem med tre ryper, som alle ble like overrasket som meg, da de kom ut av tåken, og gikk i bakken.

Det ene private terrenget har jeg hatt i 10 år. Her fikk jeg tre ryper første helg, men det er samme regle hvert år. Omtrent alle rypene forsvinner fra terrenget etter høstferien, og bruker tid på å komme tilbake. Det er relativt lite, og har en ekstremt populær topp midt i terrenget, så rypene blir omtrent trampet ut av terrenget av turfolket. Her var det for så vidt ikke noe særlig bra med fugl før høstferien heller, så det lar jeg nå ligge til neste høst. Hadde det ikke vært for nærheten til hytta, hadde jeg nok ikke jaktet her.

Det andre private terrenget har virkelig vært bra i år. Flere turer med tresifret antall fugl på vingene. Været har dessverre fått rypene til å oppføre seg rart, og til og med rundt jaktstart, dro de godt utenfor skuddhold. Har selvfølgelig fått mange fine situasjoner her også, og med godt hundearbeid, har vi fått 19 ryper.

25 ryper er sikkert en langhelg for noen, men sesongrekord for meg, så jeg er kjempefornøyd med sesongen så langt! (Ikke la dere lure av det siste bildet. Her ga "Knud" oss 10-15 m/s, og nedbør noen timer senere)

20181013_105256235_iOS.jpg.56ce1bdec09a54e27e8e36dce1380551.jpg20180914_094032733_iOS.jpg.d257bcdc190cf20befe1931f16012df9.jpg20180922_084940530_iOS.jpg.8931447c84af6c7bd61210b88ba67863.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...