Jump to content

Valg av lyddemper


Robb1

Recommended Posts

Hei! 

 

Har bestemt meg for å investere i demper til 308'n, da det viser seg at den er litt høylytt😂 

Det er noen eldre tråder med dette emnet, men det har jo skjer jo utvikling hele veien. Går en del på revejakt om natta, og er litt lei av å bekymre meg for nattesøvnen til folk! 

Lurer derfor på om dere har noen anbefalinger? Hvor mange desibel bør demperen redusere smellet med? Gjør ingenting at den er litt lett heller. Skjønner at det fort blir dyrt med en hvis den er lett og "kraftig". 

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg husker det så kan du få rapport på Hausken JD184 Xtrm om et par uker.

Har forøvrig Sonic 45 på en 308 med 40cm pipe og den fungerer utmerket, men med sine 480g så ville jeg ikke hatt den noe lengre frem ihvertfall.

Stalon Victor bør vurderes hvis vekt teller mye. Den demper skremmende godt til å være under 300g.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎25‎.‎07‎.‎2018 den 22.06, jmosbakk skrev:

Hvis jeg husker det så kan du få rapport på Hausken JD184 Xtrm om et par uker.

Har forøvrig Sonic 45 på en 308 med 40cm pipe og den fungerer utmerket, men med sine 480g så ville jeg ikke hatt den noe lengre frem ihvertfall.

Stalon Victor bør vurderes hvis vekt teller mye. Den demper skremmende godt til å være under 300g.

 

Hvis man ser den seneste test fra vapentidningen, var der vel kun V-mac bear, som dæmpede dårligere end Stalon Victor på 1.ste skudet.
Der var en del flere som vejede næsten det samme, som dæmpede klart bedre.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har akkurat fått montert en hausken 224 på en 308 tikka m590. Løpet ble vel kappet ca 5 cm. Må si jeg ble ganske fornøyd. Bra balanse og syns ikke jeg merket noe til demperen både på stillestående og løpende skive.

 

skuddet ble tilnærmet rekylfritt. Lydmessig var det selvfølgelig også noe annet.  jeg kun har skutt en kveld på bane med hørselvern, så å si noe veldig konkret på lyden blir vanskelig 

Edited by eivkie
Link to comment
Share on other sites

Svemko Hunter/Hunter Short eller TE Titan er vel både lette og demper bra. Men er ikke akkurat billige. Husken har vel et par bra kandidater til en hyggeligere pris. Ikke godt kjent med s-tec, så tør ikke uttale meg om de. 

 

Har selv Svemko Hunter Short på ei 308 med 43 cm pipe, og er tilfreds. Men det finnes mange som demper bedre, kanskje bare ikke så mange rundt samme vekt. Vanlig Hunter kom vel bra ut i en test nylig. 

Link to comment
Share on other sites

Kort rapport etter ca 50 skudd gjennom JD 184 Xtrm....

Med sine 320g så er nok dette den mest effektive demperen jeg har testet så langt.

Brukes på 50cm pipe i 6,5x55.

Det er vanskelig å beskrive smellen, men hvis vi sier "behagelig snert" da kanskje.

Rekyl med 100gr kuler er helt fraværende og 143gr er heller ikke noe å bry seg om.

Det virker som det er mindre mirage fra denne kontra Sonicen, men det kan være forholdene som gjør det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag hadde jeg vurdert en front montert demper. Min erfaring er at kammeret bak munningen gjør svært lite, kun vekt i grunnen.

Har en Sonic 45 med maks antall anbefalt moduler og en A-tec Maxim og det er liten tvil om at A-tec'en er mest effektiv, derfor er det den som blir brukt selv om den kanskje begynner å bli utslitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

èn ting du må tenke en del på er vekt. Handlet børse til kona i vår, og da fulgte det med en Atec Hertz 119... demper vel og bra den, men den veier en god del. Byttet den ut med en Hausken JD151. Vurderte frontmontert, men da kommer jo vekta enda lenger ut (kraft x arm - prinsippet....). Nå har børsa fått kappet løp + liten og lett demper som gjør at hun kan jakte (6,5x55) uten hørselsvern. Vurderer å få lagt inn XTRM-netting for ytterligere et par db (20 gram eller noe).

 

Selv har jeg en eldre modell; Hausken SD228 som demper (3006) ålreit. I tillegg har jeg en FF160 som er en 16cm ekstramodul som jeg kan skru frempå demperen for ekstra demping. Målte med db-måler, og fikk -9 db mindre, som er rimelig heftig. Den brukes på rev når jeg sitter på post nær bebyggelse. SD228 er nok å bære på i skauen. Neste blir å få meg ei børse som veier mindre. Etter noen turer i li og fjell, merker du at du ønsker å kvitte deg med litt vekt.

Link to comment
Share on other sites

En demper demper vel lyden fra 160/150dbish til 120/130db ish? Lett og kraftig er nok vanskelig å få til, om du da ikke går for den der i karbon. 

 

Jeg har Hausken JD228 og er fornøyd. 

 

 

Minst like viktig er at en demper reduserer rekyl og med det strammer inn samlingene dine. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
44 minutter siden, AsgeirK skrev:

Må si jeg er imponert over byggkvalitet og design av demperen :)

 

Må jeg skyte inn geværet på nytt om jeg bytter til svemko fra Hausken md45? :)

Sjekke innskytingen må du i allefall gjøre og da er det jo fort gjort å klikke tilbake til null.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...